– Bare et spørsmål om tid før én av dem forsvinner

Konkurransen om mathandel på nett hardner til, og ekspertene mener enkelte aktører ligger bedre an til å stikke av med kundene enn andre.


<p><b>KONKURRANSE:</b> Det blir stadig hardere kamp om matkundene på nett.</p>

KONKURRANSE: Det blir stadig hardere kamp om matkundene på nett.

Stadig flere nordmenn handler dagligvarer på nett - og markedet er i kraftig vekst.

Tall fra analysebyrået Nielsens undersøkelse Dagligvarekjeder 2017 viser at 11,6 prosent av nordmenn handler matvarer på nett. Det er dobbelt så mange som året før.

– Det som skjer med netthandelen er at de største aktørene har kastet seg på prisfokuset og skryter av at de er like billige som lavpriskjedene, sier dagligvare-ekspert og professor Odd Gisholt til E24.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid tror priskrigen blir vanskelig å vinne for nettaktørene.

– Det skal ikke være mulig å gå lavere på pris for netthandelaktørene, og da må man tilby kunden noe annet. Nøkkelen ligger i å forstå segmentet man sikter på, spesielt i Norge der konsentrasjonen av matbutikker er høy og forbrukers fokus på pris er høyt, sier han.

Tidligere denne måneden kom inflasjonstallene som viste at norske matpriser har gått ned 1,9 prosent det siste året.

Årsaken er beinhard konkurranse i lavprissegmentet, noe som også skyldes at mathandel på nett har tatt opp konkurranse om de laveste prisene.

– Meny ser ut til å vinne

Gisholt tror satsingen på netthandel vil fortsette, men mener sjansen er stor for at det fort kan skje store endringer i markedet.

Han peker spesielt på Kolonial og Marked som utsatte aktører, fordi de ikke har tradisjonelle dagligvarekjeder i ryggen.

 <p><b>FØLGER PRISKRIGEN</b>: Dagligvareekspert og professor Odd Gisholt.</p>

FØLGER PRISKRIGEN: Dagligvareekspert og professor Odd Gisholt.

– Det er bare tidsspørsmål før én av dem forsvinner, sier dagligvareeksperten.

Gisholt mener Norges desidert største dagligvarekjede, Norgesgruppen, står sterkest rustet til seier på nettet slik det ser ut i dag.

– I dag ser det ut som at Meny kanskje er den som holder ut lengst. De har hele organisasjonen bak seg og tung erfaring, sier han og får støtte av Fagerlid.

– Meny ligger godt an, spesielt på grunn av innkjøpsbetingelser gjennom Asko, men også på grunn av merkevaren.

Gründer og daglig leder i Kolonial.no Karl Munthe-Kaas har sin egen mening om Menys netthandel.

– Meny og Spar opererer med en betydelig høyere pris på sin netthandel. Vi har valgt å være veldig aggressive på pris for å vise at netthandel ikke trenger å være luksus, men et smartere valg. Hadde vi blitt tatt med i siste VG-matbørs i september, ville vi vunnet denne, sier Munthe-Kaas til E24.

Han mener innkjøpsbetingelser er en utfordring, men at de fint kan utfordre med dagens løsninger.

– Det er vår mening at det er mulig å operere på de innkjøpsbetingelsene vi har i dag, men skjevheten i innkjøpsbetingelser i Norge er ikke holdbart på sikt.

Kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen, Per Roskifte, vil ikke kommentere sine konkurrenter, men sier de har store ambisjoner for sin satsing på netthandel.

– Meny og Spar tester netthandelkonseptet, og de tar samme pris som i butikken. Vi har ikke konkludert på hva vi tenker om dette markedet, men vi tror det fortsatt vil vokse. For oss handler det om å få akseptabel vekst og lønnsomhet i dette segmentet tidlig, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>NETTMAT</b>: Gründer og daglig leder i Kolonial.no Karl Munthe-Kaas mener prisene på mat er altfor høye i Norge.</p>

NETTMAT: Gründer og daglig leder i Kolonial.no Karl Munthe-Kaas mener prisene på mat er altfor høye i Norge.

Kannibalisering 

Fagerlid mener mathandel på nett har en stor fremtid i Norge, men er enig med Gisholt om at dagens konkurranse på nett har enkelte problemer.

 <p><b>SAKTE:</b> Dagligvareekspert Erik Fagerlid mener de store dagligvarekjedene har vært trege med å komme seg på nett.</p>

SAKTE: Dagligvareekspert Erik Fagerlid mener de store dagligvarekjedene har vært trege med å komme seg på nett.

– Utfordringen for Kolonial og Marked er at de har helt samme produkt, og konkurrerer på lavpris om de samme kundene. Det er klart at den første aktøren i markedet har en stor fordel, men det foregår nok også en kannibalisering her, sier Fagerlid.

Han mener det er noe annet en pris som vil være med å krone vinneren av nettet.

– Et viktig punkt når det kommer til hvem som overlever, handler om logistikk og levering. Her har de ulike aktørene valgt forskjellig, og hvem som har valgt rett løsning, vil vise seg.

Han håper fokuset i bransjen dreier bort fra pris og over på kundene.

– Jeg etterlyser enda mer forståelse for segmentene i markedet, og hvordan man kan øke verdien for kunden.att vil vokse. For oss handler det om å få akseptabel vekst og lønnsomhet i dette segmentet fra tidlig av, sier han.

Få nyhetene først! Last ned mine 24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå