Meny og Kiwi skal redde Norgesgruppen i Danmark

Den norske suksessformelen flyttes til Danmark.

<p><b>SKAL VINNE DANMARK:</b> Norgesgruppen satser hardere på Kiwi og introduserer Meny for danske forbrukere.</p>

SKAL VINNE DANMARK: Norgesgruppen satser hardere på Kiwi og introduserer Meny for danske forbrukere.

Et år etter at Norgesgruppen kjøpte seg inn i det danske matvarekonsernet Dagrofa, er nå en ny strategi i ferd med å meisles ut. Sentralt i satsingen står to av Norgesgruppens største suksesser fra Norge, Kiwi og Meny.

Dagrofa har i dag butikker under flere merkenavn, SuperBest, Spar og noen Kiwi-butikker.

Meny

- Dagrofas forskjellige butikker og kjeder har vært altfor uoversiktlige for kundene. Tross samme navn over døren har det vært vanskelig å gjenkjenne SuperBest fra sted til sted. Noen av kjedens butikker er fantastiske og blant landets beste, andre butikker er middelmådige, sier dagligvareanalytiker Flemming Birch i analyseselskapet Birch & Birch til den danske avisen epn.dk.

Fra neste år vil flere av SuperBest- og Eurospar-butikkene bli omprofilert til Meny-butikker. Da vil nemlig Norgesgruppen rulle ut Meny-kjeden i Danmark.

De butikkene som ikke blir en del av Meny, kan ende opp som Kiwi-butikker, en kjede som det også skal satses hardere på i Danmark.

Flest Meny-butikker

- Det skal sies at de fleste butikker blir til Meny. Vi vil i dialog med kjøpmennene hjelpe dem med hvilket konsept som passer til dem, skriver kommunikasjonsdirektør i Dagrofas Markela Dedopoulos i en epost til E24.

- Kjøpmenne skal ha valgt innen jul. Enkelte butikker blir kanskje til Kiwi i et stort format og noen til Spar, men det drøfter vi nå med kjøpmennene.

Hun skriver at Meny i Danmark kommer til å bygge på det beste fra Eurospar og SuperBest samt Meny i Norge.

- Vi kommer ikke til å ta det norske konseptet til Danmark, men vil ta utgangspunkt i våre danske kunder og det danske markedet, skriver Dedopoulos.


<p>Vegard Kjuus, administrerende direktør i for Meny i Norge, gleder seg til å rulle ut Meny-butikker i Danmark.<br/></p>

Vegard Kjuus, administrerende direktør i for Meny i Norge, gleder seg til å rulle ut Meny-butikker i Danmark.

Kiwi til lavpris-segmentet

Som i det norske dagligvaremarkedet er priskonkurransen hard, med flere kjeder som forsøker å vinne kunder ved å være billigst. I konkurranse med to danske kjeder, Netto og Fakta, finner vi tyske Lidl og Aldi. Og norske Rema 100.

- Vi skal være sterke i dette segmentet også. De nåværende SuperBest- og Eurospar-butikkene som ikke blir en del av Meny kan velge å gå over til Kiwi, sier adm. direktør Per Thau i Dagrofa til epn.dk

- Det gir spesielt mening for butikker som er lokalisert i områder hvor pris er avgjørende for å sikre virksomheten. Vi vil i den forbindelse også utvide Kiwi-konseptet med storbutikker, sier Thau.

- Moro at det blir tatt godt i mot

- Dette er spennende. Det er moro at et norsk konsept blir så godt tatt i mot av kjøpmennene i Danmark, sier Vegard Kjuus, administrerende direktør for Meny i Norge til E24.

- Nordmenn vil kjenne igjen Meny-konseptet når de besøker butikkene i Danmark. Profilen vil bli lik som i Norge, men konseptet vil bli tilpasset det danske markedet. Danskene har blant annet vin i butikk. Nå skal vi sette oss ned sammen med danske kjøpmenn og finne ut akkurat hvordan butikkene skal bli, sier Kjuus.

10 milliarder i omsetning

Han forteller at det ennå ikke er bestemt hvor mange Meny-butikker det er snakk om, men at omsetningen estimeres til rundt 10 milliarder.

- Det er to kjeder som skal slås sammen, SuperBest og Eurospar, og at de fleste av dem vil bli Meny-butikker.

Dagrofas konsernsjef Per Thau, sier at de ønsker tydeligere posisjoner med klokkeklart fokus for sine butikker i Danmark. Han mener det ikke finnes noen konkurransedyktig posisjon midt mellom lavpris og kvalitetsbutikker. Det kjenner Vegard Kjuus seg igjen i:

- Vi har jobbet knallhardt de siste årene for å tydeliggjøre posisjoneringen i Norge. I dag er Meny-kjeden den eneste kjeden i Norge som demonstrerer en forskjell til lavpris. Og det fungerer. Vi har hatt en vekst på 9-11 prosent de siste par årene, sier han. - Vi jobber for å utvikle matglede i Norge og det har vi tenkt å ta med oss til Danmark.

Eier 49 prosent

Dagrofa forsyner 1.700 butikker og kiosker med dagligvarer i Danmark, og hadde i fjor en omsetning på knappe 20 milliarder danske kroner. Omsetningen har falt jevnt de siste 5 årene. I 2013 hadde Dagrofas kjedebutikker en markedsandel på litt over 20 prosent.

Norgesgruppen eier 49 prosent av Dagrofa, mens KFI Erhvervsdrivende Fond eier 41 prosent. De siste 10 prosentene eies av kjøpmenn i SuperBest og Spar-kjedene. Norgesgruppen kom inn i kjeden ved å overta aksjene til Scandinavian Tobacco Group.





Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå