Millionstrøm gir kaffelatter

Kaffebrenneriet er den eneste kaffebarkjeden i Norge. Nå vil de bli enda større, først og fremst i Oslo. Og butikken går så det suser.

Kaffebarene florerer i Oslo. På hvert et gatehjørne kan du få tak i en varm kaffe, drikke der, eller ta med. Til tross for alle kaffebarene, er det bare én kjede som utmerker seg.

Med en omsetning på 66,5 millioner, er Kaffebrenneriet helt klart storebror i bransjen. Også driften er i en klasse for seg, med et driftsresultat på 9,3 millioner kroner, det vil si en driftsmargin på 14 prosent.

- Om vi er fornøyd? Vi er mer enn det, sier styremedlem og en av eierne Steinar Paulsrud. Siden 1998 har selskapet mangedoblet driftsmarginen, da lå den på 1,63 prosent. Siden har den steget jevnt frem til 2003, da det første hoppet kom. Fra 2003 har marginen steget fra 9,28 prosent til dagens 14.

Kaffebrenneriet eier også 70 prosent av Kaffebakeriet, selskapet som baker og smører bakervarene for de 15 kaffebarene. Dette selskapet omsatte for 11,6 millioner kroner og fikk et driftsresultat på 1,5 millioner kroner.

- Vi kommer til å åpne en og en halv ny kaffebar i året, det kan jeg love. Stort sett snakker vi om Oslo, det er flere områder her som har plass til videre vekst, sier Paulsrud og nevner blant annet området rundt Youngstorget, Sagene og Gamlebyen. Han utelukker heller ikke byene Bergen og Stavanger, men der er det vanskelig å finne de riktige lokalene, siden de ikke kjenner byen på samme måte.

Dromedar Kaffebar er den eneste "landsdekkende" kaffebarkjeden - om man kan kalle dem landsdekkende ved å være til stede i Trondheim, Bergen og Jessheim.

- Vi vil gjerne åpne i Stavanger, men sliter med å finne rett person til å drive et slikt sted, sier gründer og daglig leder Preben Oosterhof. Sammen med en kamerat startet han kaffebar i 1997. Målet er å drive sin egen bedrift og lage "kanongod" kaffe. Når de tjener nok penger, åpner de en ny kaffebar. I fjor gikk selskapet med overskudd for første gang siden 2000, og Oosterhof var godt fornøyd.

Særlig i Oslo er det mange små kaffebarer, med én eller to barer. Flere i bransjen sier at Norge skiller seg ut med kvaliteten på kaffen disse enkeltbarene leverer.

Men at det bare er Oslos befolkning som skal nye godt av ordentlig god kaffe, er synd, mener flere.

- Utenfor Oslo ligger det et stort marked som er nesten uberørt. Men det tar nok tid før noen får grepet på dem, sier fungerende daglig leder Einar Kleppe Holte i Stockfleth's. I dag har de seks utsalg og barer, og har ingen konkrete planer om flere.

- Finner vi noen skikkelig bra lokaler, slår vi til, sier Holte.

I mange år har Kaffe & Krem vært den største konkurrenten til Kaffebrenneriet, men nå sliter de. Resultatet for 2005 endte på minus én million kroner, av en omsetning på 11,8 millioner kroner. Ifølge daglig leder Bård Gundersen er kjeden blitt endret mye det siste året, blant annet fordi de har fått nye eiere. Dette er også den eneste kjeden som har lagt ned et av utsalgene.

En dagens, takk!

- Her er det nydelig utsikt, sier Ole Petter Lassen som nyter påfyll av dagens kaffe på det nyåpnede Kaffebrenneriet på Grünerløkka i Oslo.

- Jeg drikker alltid dagens kaffe, mild. Og tar alltid påfyll, sier Ole Petter Lassen. Han sitter og nyter fridagen på uteserveringen til Kaffebrenneriet på Grünerløkka og innrømmer at det må minst én kaffe til før han våkner om morgenen. Men som regel klarer han seg til jobb uten å ta med seg kaffe på veien.

- Der går det i filterkaffe. Men vi har byttet ut den vanlige kaffen med noen bedre bønner, sier han. At han drikker minst én liter kaffe i løpet av dagen, er han helt sikker på. Kaffebarer nytes derimot stort sett bare i helgene og på fridager.

- Da er det godt å sette seg ned på et rolig sted. Alle andre rundt deg har god tid, og da blir jeg smittet av den roen, sier han. Tidligere var han mye på Kaffebrenneriet på St. Haugen, men nå liker han bedre utsikten ut over Olaf Ryes plass.

- Stedet er viktigere enn navnet på kjeden. Her har Kaffebrenneriet vært veldig flinke, de har mange gode plasseringer, sier Lassen.

Mens Lassen velger sted etter plassering, har Eirik Langås havnet her fordi ingen andre hadde åpnet ennå.

- Men jeg går ikke hvor som helst, det er forskjell på kaffen, og noen liker jeg ikke, sier Langås, som vanligvis drikker en Americano.

Ifølge daglig leder Eystein Norheim er det dagens kaffe det går mest av. Café au lait er også populær, mens den spanske kaffen Cortado er blitt favoritten til mange den siste tiden.

- Den blir ikke så melkete som en vanlig café au lait, sier Norheim.

På forsiden nå