Millionoverskudd for Moods-gründerne: – Vi rydder fremdeles

Det nyopprettede selskapet som nå eier Moods of Norway-merkevaren hadde en opptur i 2017. Men det var mye takket være konkurssalget, ifølge styrelederen.


<p>NYE BUTIKKER: Det skal fremdeles finnes Moods of Norway-butikker i Oslo, Bergen og Trondheim, men styrelederen forteller at de nok blir mindre enn de som fantes der før.</p>

NYE BUTIKKER: Det skal fremdeles finnes Moods of Norway-butikker i Oslo, Bergen og Trondheim, men styrelederen forteller at de nok blir mindre enn de som fantes der før.

Retail Drift, som kjøpte Moods of Norway etter konkursen i fjor, og eier Brandstad-kjeden, fikk et resultat før skatt på 30,8 millioner kroner i 2017.

Brandstad-kjeden leverte første regnskap i pluss på flere år.

– Vi rydder fremdeles for harde livet. 2018 blir et rent opprydningsår. Planen er at Branstad-butikkene blir distribusjonsstedet for Moods of Norway-klærne, og så skal vi satse knallhardt på nett, sier styreleder Jan Egil Flo til E24.

Driftsinntektene for Retail Drift havnet ifølge årsberetningen på 98,6 millioner kroner.

– Resultatet kommer hovedsakelig fra opphørssalget fra butikkene, forklarer Flo.

Kjøpte tilbake

I oktober kjøpte blant annet Jan Egil Flo, Simen Staalnacke, Kristian Hool Egge, Petter Hammer og Pål Holko opp deler av konkursboet fra Moods of Norway og Moods Wholesale for om lag 50 millioner kroner.

Innen første kvartal i 2018 var omme hadde 17 butikker blitt stengt, og ytterligere tre skal stenge dørene i løpet av sommeren.

Moods of Norway i Sverige ble lagt ned i februar, og i USA i april.

– Siste kolleksjon for kvinner og barn er nå i sommer. De var allerede tegnet og bestilt, så vi tar det inn. Fra høsten skal vi være 99 prosent herremerke, sier Flo.

Han sier at inntektene fra konkurssalget tyder på at Moods of Norways merkevare står sterkt.

– Men vi har fått en ripe i lakken. Nå er vi tilbake der vi startet, der vi var skikkelig gode, sier Flo.

Nye butikker

Planen er å få åpnet tre rene Moods of Norway-butikker i første kvartal 2019. De skal ligge sentralt i Oslo, Bergen og Trondheim.

Det er fremdeles Simen Staalnacke som skal være sjefdesigneren, og som sammen med Leif Rune Loen skal stå bak fremtidige Moods of Norway-klær.

Flo forteller at de regner med å være ferdig med det meste av ryddearbeidet innen sommeren er over.

– Da begynner det som er gøy igjen – å bygge opp. Konkursen var ikke forventet, så da måtte vi bare bite oss fast og stå på, sier Flo.

Brandstad Drift endte 2017 med et driftsresultat på 700.000 kroner, mot minus 8,9 millioner kroner året før.

– Brandstad har gått bra, selv om vi omstrukturerer. Det er mye positivt som skjer, men det skjer utrolig mye i bransjen. Vi må bare sørge for å henge med, sier Flo, og legger til at det største merket i Branstad-butikkene er Moods of Norway.

Moods of Norway skal også satse internasjonalt igjen, men da gjennom nettbutikker.

– Amazon kan for eksempel bli en interessant salgskanal, sier Flo.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå