– Det er helt spinnvilt, og tydeligvis etterlengtet

Forrige fredag lanserte Narvesen veganpølser i et utvalg butikker. Testbutikkene i Oslo gikk tom i løpet av noen få dager.


<p><b>VEGANSUKSESS:</b> Kjøpmann Anita Christiansen i Narvesen ved Nationaltheatret i Oslo kan glede seg over suksess med salg av veganpølser.</p>

VEGANSUKSESS: Kjøpmann Anita Christiansen i Narvesen ved Nationaltheatret i Oslo kan glede seg over suksess med salg av veganpølser.

– Jeg er helt sjokkert, sier kjøpmann Anita Christiansen i Narvesen-butikken på Nationaltheatret i Oslo om den vanvittige interessen for veganpølser.

Det var fredag 4. november at Narvesen lanserte veganpølser i til sammen fem butikker landet over: to i Oslo, og en i henholdsvis Stavanger, Bergen og Trondheim.

I butikken til Christiansen ble pølsene revet bort i løpet av noen få dager. Mandag var hun tom for varianten chorizo, og onsdag var det også skrapet for varianten hotdog.

– Jeg hadde ikke kjempetro på forhånd, så jeg ble veldig overrasket! Vi solgte flere veganpølser enn baconpølser på lanseringsdagen – 250 veganpølser bare i løpet av den første fredagen, forteller hun.

– Det var kunder som kjøpte seks pølser til seg selv!

På dagen en uke etter lansering, kom et etterlengtet påfyll fra produsenten i Tyskland.

I mellomtiden har det haglet med spørsmål fra kunder som har lurt på når de får inn veganpølsene igjen.

– Det kom blant annet en gjeng på fire fra Sarpsborg, utelukkende for å spise veganpølse i Oslo som de hadde hørt om. Og så var vi utsolgt. Heldigvis kunne de komme tilbake senere den dagen, forteller Christiansen.

 <p><b>ENDELIG NY LEVERING:</b> Fredag, en uke etter lansering, kunne kjøpmann Anita Christiansen endelig pakke opp flere veganpølser, etter å ha vært tom noen dager. Pølsene ble hastesendt fra produsent i Tyskland.</p>

ENDELIG NY LEVERING: Fredag, en uke etter lansering, kunne kjøpmann Anita Christiansen endelig pakke opp flere veganpølser, etter å ha vært tom noen dager. Pølsene ble hastesendt fra produsent i Tyskland.

Fikk hastesendt flere pølser

Også i Narvesen-butikken på Oslo S og i Bergen ble de utsolgt for pølsene.

Sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar Ida Håvik i Reitan-gruppen, som eier Narvesen-kjeden, forteller at de måtte kjøpe opp lageret til den tyske produsenten og få pølsene hastesendt oppover med egen bil.

Totalt 20.000 pølser er nå bestilt.

– Produsenten har bedt om minst ti dagers varsel dersom vi skal komme med en like stor bestilling en gang til, sier Håvik.

Hun aner imidlertid ikke hvor lenge denne bestillingen vil vare.

– Salget har gått veldig bra i alle testbutikkene, forteller hun.

– Vi skal gjøre det vi kan for ikke å gå tom en gang til.

Samarbeidet med veganere

Det har hverken blitt kjørt priskampanje eller reklamert noe særlig for pølsene i forkant av lanseringen. Reitan-gruppen hadde imidlertid sondert terrenget:

– Vi gjorde noe strategisk arbeid i samarbeid med tre veganere, som også er bloggere. De har hjulpet oss velge produsent og produkter og i tillegg spre ordet. Det virker som at veganere mobiliserer svært godt, sier Håvik.

At valget falt på en tysk produsent var først og fremst på grunn av smak og kvalitet på pølsene, forteller hun.

– Dessuten har vi ennå ikke funnet noen som produserer i den størrelsesorden i Norge.

Kan bli fast innslag

I første omgang tester de nå med veganpølser i butikk frem mot jul, for så å ta en evaluering. Håvik utelukker ikke at veganpølsene kan bli et fast innslag i sortimentet, men da må det være økonomisk lønnsomt å selge produktet.

– Frem til nå har utfordringen vært at vi har oppfattet at interessen ikke har vært stor nok. Produktet er ikke liv laga om det kun er en veldig smal gruppe som kjøper det. Det er også miljøhensyn å ta. Vi er avhengig av å ha et visst salg, ellers får vi problemer med svinn og det ønsker vi ikke. Vi håper vi skal finne en god balanse, sier hun.

 <p><b>POPULÆRE:</b> Veganpølsene kommer i to varianter: chorizo, som på bilde, og hot dog.</p>

POPULÆRE: Veganpølsene kommer i to varianter: chorizo, som på bilde, og hot dog.

I likhet med Christiansen er Håvik overveldet av responsen.

– Dette er utvilsomt en av de mest vellykkede lanseringene våre noensinne. Det er helt spinnvilt, og tydeligvis etterlengtet.

Hun påpeker at stadig flere velger en vegansk livsstil og at mange i tillegg er fleksitarianere: folk som ikke utelukkende er veganere, men som velger vegansk når de kan.

Vi vil spise sunnere

– Det overrasker meg ikke at dette er en suksess, sier forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo).

Saken fortsetter under annonsen.

For noen år siden kartla hun nordmenns «mat i farten»-vaner og fant at 56 prosent unngikk å kjøpe mat i kiosker og fastfoodsteder fordi maten var usunn.

– Stort sett alle som ble spurt ønsket endringer, og det gikk på at de ønsket mer frukt og grønnsaker og mer grove brød- og kornprodukter. Jeg tror det er et stort marked for ulike typer grønnsaksretter i fastfoodmarkedet, sier Bugge.

Mat i farten er blitt en viktig del av nordmenns spisevaner, påpeker hun.

– Tilbudet som kioskene hadde den gangen var helt i utakt med folks ønsker. Jeg tror derfor at Narvesen gjør lurt i å tilby veganpølser nå.

Det er heller ikke bare veganere eller vegetarianere som spiser vegansk og vegetariansk mat, sier Bugge, i likhet med Håvik.

– Rundt tre prosent sier de er vegetarianere, mens rundt 20 prosent sier de er interessert i vegetariansk mat, forteller hun.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå