De eier 120 fysiske butikker: Ingen omsetningsvekst i butikkene, netthandel får skylda

Tirag-konsernet eier 120 fysiske kjøkkenutstyrbutikker. 2017 blir første året uten omsetningsvekst siden 2009 - og netthandelen får skylda.

HUNDREVIS AV BUTIKKER: Før kjøpet av Tirag hadde Kitchn-kjeden allerede 150 butikker fordelt på Norge og Sverige. Etter nedleggelsen av Rafens, blir fokuset å få opp omsetningen i Tilbords som i dag har 120 butikker i Norge. Avbildet er gründeren bak Kitchn-kjeden Wiggo Erichsen. 
HUNDREVIS AV BUTIKKER: Før kjøpet av Tirag hadde Kitchn-kjeden allerede 150 butikker fordelt på Norge og Sverige. Etter nedleggelsen av Rafens, blir fokuset å få opp omsetningen i Tilbords som i dag har 120 butikker i Norge. Avbildet er gründeren bak Kitchn-kjeden Wiggo Erichsen. 

Tirsdag kom nyheten om at kjøkkenutstyrskjeden Rafens melder oppbud etter 190 år i markedet.

De 11 butikkene legges ned eller drives videre under andre navn.

Eieren Tirag sier netthandelen må ta mye av skylden, og sier det ikke bare er Rafens som sliter i lys av digitaliseringen, det gjelder hele markedet for kjøkkenutstyr. 

– Det er ingen tvil om at netthandelen tar veksten i markedet, så jeg tror nok vi vil se mange fysiske butikker uten noen form for omsetningsvekst i 2017, sier styreleder i Tirag Tore Thorstensen.

Det er Kitchn-kjeden som eier Tirag som igjen kontrollerer kjeden Tilbords.

Ingen vekst i butikk

For første gang siden 2009 vil Tirag ikke ha vekst i omsetningen som i 2016 endte på 272,1 millioner kroner.

– Året 2017 var veldig svakt for Tirag og vi kommer til å ha en lavere omsetning enn i 2016. Nettet tar hele markedsveksten, så det kommer nok til å komme en tilpasning antall butikker og butikkstørrelser, sier styreleder Thorstensen.

Han mener for øvrig at butikkens tid er langt fra over.

– Rene nettbutikker trenger de fysiske, og motsatt. Vi kommer til å jobbe med samspillet mellom nett og butikk fremover, der folk kan hente nettvarer i butikken, eller gå i butikken og få det sendt hjem.

I November solgte oppkjøpsfondet Herkules Tirag til Kitchn-kjeden, etter det Thorstensen kaller skuffende resultater.

– Akkurat som forrige eier også har nevnt, har ikke utviklingen vært som forventet.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>SKYLDER PÅ NETTET:</b> Styreleder i Tirag Tore Thorstensen tror nettsalg vil stoppe butikkveksten i markedet for kjøkkenutstyr i årene fremover.</p>

SKYLDER PÅ NETTET: Styreleder i Tirag Tore Thorstensen tror nettsalg vil stoppe butikkveksten i markedet for kjøkkenutstyr i årene fremover.

Markedsplass

Norges største netthandel Komplett har også kastet seg inn i kampen om kjøkkenutstyr-kundene.

– Vi bygger ut markedsplassen vår, der eksterne selskaper kan selge gjennom Komplett-plattformen. Der har vi store forventningen og vil satse stort på dette i årene fremover, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett om modellen som er inspirert av amerikanske Amazon.

Frem til nå har åtte eksterne butikker begynt salg av kjøkkenartikler gjennom Komplett, inkludert Jernia.

Jernia-sjef Espen Karlsen ønsker ikke å uttale seg spesifikt om hva som gikk galt for Rafens, men svarer på E24s spørsmål om netthandel når han sier:

– Hvis man ikke henger med her og sørger for å ha en nettbutikk som fungerer i alle kanaler, så går det ikke bra.

Jernia er godt fornøyd med samarbeidet med Kompletts markedsplass.

– Dette er noe av det vi satser ekstremt mye på i Jernia. Vi opplever en økning i hjemlevering og «klikk og hent», men vi har også tilrettelagt for en bedre butikkopplevelse og at du får ting i fysisk butikk som du ikke får på nett. Det er strategien vår.

ifølge Kompletts Tollnes kommer det mange flere butikker på markedsplassen i løpet av 2018.

Styreleder Bjørn Christoffer Evensen i Traktøren AS ønsket av hensyn til dagens konkurransesituasjon ikke å bidra til saken.

Middels gode på nettsalg

Også Thorstensen i Tirag vil gå hardt inn i nettmarkedet fremover.

– Vi skal bli vesentlig bedre på netthandel, og skal beholde alle de gode butikkene våre og gjøre dem enda bedre. Vi har mye spennende planlagt, men flere detaljer om dette kommer senere, sier han.

Thorstensen mener Kitchns internasjonale profil vil tjene Tilbords.

– Samspillet mellom vårt norske marked og for eksempel det svenske markedet er svært viktig grunnet innkjøpsfordeler og logistikk.

– Hva slags tidsperspektiv har dere på denne satsingen?

– Vi har satt i gang dette arbeidet, men vi har en vei å gå for å bli virkelig gode. I dag er vi middels gode, og det er fordi vi har hatt mange kortsiktige oppgaver i etterkant av oppkjøpet fra Herkules.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå