– Både navn og logo må byttes

Ekspertene tror Komplett gjør rett i å satse på mer enn elektronikk - men èn professor mener selskapet må bytte navn og logo.


<p><b>STORSATSING:</b> Komplett skal nå selge mye mer enn elektronikk, når butikker fra hele Norge skal få tilgang til en av Norges største plattformer for handel på nett. Men før man kan si om prosjektet er en suksess, mener enkelte eksperter at man må se grundig på om navn og logo passer massemarkedet.</p>

STORSATSING: Komplett skal nå selge mye mer enn elektronikk, når butikker fra hele Norge skal få tilgang til en av Norges største plattformer for handel på nett. Men før man kan si om prosjektet er en suksess, mener enkelte eksperter at man må se grundig på om navn og logo passer massemarkedet.

Mandag ble det klart at Komplett nå gjennomfører sin største nettsatsing noensinne, ved å la eksterne partnere og konkurrenter selge varene sine gjennom deres egen nettbutikk.

De lar 107 aktører fra mange ulike bransjer selge varer gjennom Kompletts hjemmeside, blant det Jernia, Spaceworld Soundgarden, Platekompaniet, Elefun og Haugen bok.

Komplett går dermed fra å selge kun elektronikk, til nå å tilby kundene produkter som bøker kaffe, kjøkkenutstyr og mye annet.

– Dette var helt nødvendig for Komplett. Marginene deres er knappe, og de opererer i et marked hvor det er vanskelig å skalere lønnsomt, så de trengte denne nye forretningsmodellen like mye som selskapene som nå skal selge varene sine gjennom Komplett, sier professor og handelsekspert Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole.

– Dette er Kompletts fremtid. Om ikke Komplett er kjent for mer enn elektronikk om fem år, har ikke jeg gjort jobben min, sier sjef for Komplett Markedsplass, Anton Hagberg.

– Har nittitalls-navn

Komplett sier til E24 at den største utfordringen med den nye satsingen blir å kommunisere at nettbutikken nå selger mer enn bare elektronikk.

Det tror også professor og merkevareekspert Christian Sinding.

– Hvis Komplett tror at folk flest vet hvem de er, tar de nok feil. Dette er en fallgruve de fleste store selskaper går i, at man tror man er mer kjent enn hva man egentlig er.

 <p><b>UTRANGERT?</b> Trusted by geeks since 1996, er slagordet. Merkevareekspert mener Komplett.no bør skifte ut både navn og logo, som han kaller nittitalls.</p>

UTRANGERT? Trusted by geeks since 1996, er slagordet. Merkevareekspert mener Komplett.no bør skifte ut både navn og logo, som han kaller nittitalls.

Sinding mener Komplett må gå hardt til verks for å appellere til massene.

– Min mening er at både navn og logo må byttes om Komplett skal kunne selge til alle. Jeg synes ikke navnet sier noe om hvem de er som selskap og jeg synes logoen ser litt nittitalls ut, sier han.

Andreassen fra NHH ser noe lysere på det.

– Det blir en klar utfordring å utvide merkenavn-assosiasjonene til også å inkludere annet, men Amazon klarte det, da vil Komplett også kunne klare det.

 <p><b>LOGOBYTTE:</b> Merkevareekspert Christian Sinding mener Kompletts logo ser nittitalls ut, og mener den burde forandres om den skal appellere til alle.</p>

LOGOBYTTE: Merkevareekspert Christian Sinding mener Kompletts logo ser nittitalls ut, og mener den burde forandres om den skal appellere til alle.

Bedre marginer

Fra 2015 til 2016 så Komplett Group en inntektsvekst på 6,37 prosent.

Selskapet regner med at den nye satsingen vil bidra til høyere vekst og bedre marginer, noe også Andreassen støtter opp om.

– Dette er både en forretningsmodell-innovasjon og en markedstilbuds-innovasjon og er helt riktig tenkt strategisk. Inntektene øker ved at de får flere produkter ut til kundene sine, økt trafikk til hjemmesiden, økt kryssalg av egne varer og økt merkevareoppmerksomhet.

– Med andre ord, bedre marginer og en sterkere markedsplass, sier Andreassen.

Han mener også at det er en stor fordel at man slipper å utvide lageret, og på denne måten ha mindre kapital bundet i eget varelager.

 <p><b>FORDEL:</b> Professor ved NHH Tor W. Andreassen mener Komplett må bruke fordelen av å være norsk og underlagt gode forbrukerrettigheter, noe som burde gi en økt trygghet til norske nettkunder.</p>

FORDEL: Professor ved NHH Tor W. Andreassen mener Komplett må bruke fordelen av å være norsk og underlagt gode forbrukerrettigheter, noe som burde gi en økt trygghet til norske nettkunder.

Flere kan komme til

Til tross for at Komplett har fått med seg 107 partnere på den nye plattformen, er det mange store selskaper som fremdeles står utenfor.

– Om Komplett lykkes tror jeg flere av de store nettbutikkene i Norge vil selge gjennom Komplett med tiden, men markedet må modnes, og man må oppnå et visst volum, sier Andreassen.

Til tross for at Amazon har mange fordeler når det kommer til størrelse, mener Andreassen at også Komplett har noen ess i ermet.

– I kampen mot Amazon har Komplett og deres kunder den fordelen at de er underlagt norsk forbrukerlovgivning, som gir mye bedre rettigheter enn hva de store internasjonale aktørene kan. Dette burde de kommunisere sterkere til kundene sine.

Han tror også den norske nettbutikken kan få en del sympati-salg.

– Jeg tror også flere og flere blir oppmerksom på hvorfor Amazon kan selge varer til så lave priser, og at dette går utover jobber her hjemme i Norge. Det er nok til Kompletts fordel, sier NHH-professoren. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå