Rusta trosser ekspertene – mener netthandel er unødvendig

Den svenske billigbutikken Rusta har utvidet kraftig i Norge. Toppsjefen mener kjeden ikke trenger netthandel – i motsetning til konkurrentene.


<p><b>RUSTA:</b> De gule Rusta-flaggene vaier i vinden stadig flere steder i landet. Toppsjefen i selskapet sier at nordmenn handler for mer enn svenskene, og at konkurransen er lettere enn i nabolandet.</p>

RUSTA: De gule Rusta-flaggene vaier i vinden stadig flere steder i landet. Toppsjefen i selskapet sier at nordmenn handler for mer enn svenskene, og at konkurransen er lettere enn i nabolandet.

– Våre sterkeste konkurrenter er ikke på nett, det er fysiske butikker, og det kommer det til å være i lang tid fremover, sier Rusta-sjef Gøran Westerberg.

Svensken ledet etableringen i Norge i 2014, og selskapet har nå 22 varehus i landet og ekspanderer kraftig.

I tillegg har Rusta tilstedeværelse i Tyskland og Finland, hvor selskapet nylig kjøpte konkurrenten Hong Kong.

Den totale omsetningen kommer ifølge selskapet til å ligge på 5,1 milliarder svenske kroner i 2017, opp 600 millioner kroner fra året før.

Rustas regnskapsår avsluttes i april, og Westerberg vil ikke si hvor mye av veksten som stammer fra Norge, men han sier at den er «svært positiv».

Det siste året har flere av Rustas argeste konkurrenter varslet nettsatsing for å ta nye markedsandeler til de digitale ekspertenes store glede. 

Men Rusta-sjefen har hverken tro på netthandel eller salg gjennom såkalt omni-kanaler – at butikk og nett smelter sammen. 

Lenge til nettsatsing

Europris-sjefen Pål Wibe sa i januar at netthandel blir svært viktig for Europris i 2018.

– Om vi rekker å få netthandelen opp å gå til sommeren, så skal du få levert trampolinen og hagemøblene på døren, sa Wibe til E24.

Westerberg mener det fremdeles er for mye potensial å ta ut i butikkene, at netthandel ikke er noe poeng.

– Dere fokuserer ikke på netthandel i det hele tatt?

– Nei, vi har ingen netthandel i Rusta, og kommer ikke til å innlede noen fullskala netthandel for våre produkter, sier Westerberg, som før han kom til Rusta i 2011, jobbet over ti år i Ikea-konsernet.

Å selge varer på nett er ikke noe problem, forklarer Westerberg, men å tjene penger er noe helt annet, noe han mener det mangler bevis på at fungerer i dag.

– Jeg vil gjerne se litt flere eksempler på at netthandel fungerer før vi prøver oss.

Rusta har sett omsetningen i Norge vokse fra 316 millioner kroner i 2015, til 569 millioner kroner i 2016, og Westerberg sier den sterke økningen fortsetter inn i 2017.

– Vi brukte kun to og et halvt år på å få svarte tall i Norge. Suksessoppskriften er høye snittkjøp, enklere konkurranse enn i Sverige og vi kan prise varene høyere, sier Westerberg.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>TOPPSJEF:</b> Rusta-sjef Gøran Westerberg har truffet en nerve i den norske befolkningen, og vil bygge totalt 60 varehus i Norge. </p>

TOPPSJEF: Rusta-sjef Gøran Westerberg har truffet en nerve i den norske befolkningen, og vil bygge totalt 60 varehus i Norge. 

Ekspertene advarer og oppfordrer

Store børsnoterte detaljhandelsselskaper sverger til utbygging av omnikanalen, som betyr at uansett hvilken kanal kunden er i, enten det er på mobilen eller via en fysisk butikk eller annet, fører alt til samme mål. En sammensmelting av nett og fysiske butikker.

XXL-sjef Fredrik Steenbuch fortalte nylig E24 at omnikanalen er svært viktig for selskapet, det samme har H&M-kjeden gjort det siste året.

Men nok en gang står Westerberg på sitt.

– Jeg tror ikke tro på en fullskala omnikanal, som så mange andre snakker om, sier han.

Rusta-sjefen sier netthandel kan bli aktuelt for enkelte varekategorier som gir mening å levere hjem, men det først om lang tid.

– For 20 år siden trodde jeg ikke vi ville ha bokhandler i dag, men det har vi fremdeles til tross for Amazon. Ting tar tid.

BI-forsker Peder Inge Furseth er imidlertid krystallklar:

– De norske handelskjedene som ikke har netthandel innen 3–4 år, vil trolig gå dukken.

Detaljhandel-ekspert og partner i Menon Economics Erland Skogli sa tidligere i år at det var viktig at Rustas hovedkonkurrent Europris fokuserte mer på omnikanal:

– Jeg tror et Europris med et multikanal-tilbud i Norge vil fortsette å stå imot Alibaba og andre internasjonale utfordrere i tiden fremover.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå