Nordmenn brukte 17,6 milliarder kroner på utenlandske nettjenester

Nordmenn brukte 40 milliarder kroner på utenlandsk netthandel. Varer under 350 kroner utgjorde en betydelig andel av beløpet.


<p><b>GIGANT:</b> Spotify-sjef Daniel Ek, har tatt Spotify fra et lite svensk selskap, til en internasjonal strømmekjempe notert på Wall Street med en verdsettelse på 26,8 milliarder dollar. Hver andre nordmann har en Spotify-profil.</p>

GIGANT: Spotify-sjef Daniel Ek, har tatt Spotify fra et lite svensk selskap, til en internasjonal strømmekjempe notert på Wall Street med en verdsettelse på 26,8 milliarder dollar. Hver andre nordmann har en Spotify-profil.

Tall fra Statistisk sentralbyrås nasjonalregnskap viser at norske husholdninger har doblet forbruket i utenlandske nettbutikker de siste fem årene.

E24 har tidligere omtalt tallene som viser at norsk netthandel i utlandet under 350 kronersgrensen sto for 18,4 milliarder kroner i fjor, og at varer over 1.000 kroner, altså over momsfritaket var på litt over fire milliarder kroner.

Den gangen var tallene upubliserte, men nå viser oversikten at nordmenn brukte 17,68 milliarder kroner på tjenester fra utlandet i 2017, hvor ekspertene mener et stort beløp stammer fra selskaper som Netflix og Spotify.

Beregningene gjort av SSB tar utgangspunkt i kortdata og tolldeklarasjoner.

Hver andre nordmann

Men tallene burde ikke overraske for mye, ettersom tall fra Ipsos viser at hver andre nordmann bruker Spotify.

Hvis man tar utgangspunkt i at halve Norge betaler for Spotify, det vil si 2,65 millioner mennesker som betaler 109 kroner i måneden i et helt år, betyr det 3,4 milliarder kroner i inntekter til Spotify.

Antageligvis er det tallet atskillig lavere, ettersom svært mange deler konto med venner eller familie, samt at flere har gratiskonto.

Også Netflix har kapret rundt hver andre skjerm i Norge. Tall fra Statista viser at inntektene for Netflix i Norge er ventet å stige til 69,9 millioner dollar i 2018, det vil si 574,3 millioner kroner.

I 2012 brukte norske forbrukere rundt åtte milliarder kroner på nettjenester fra utlandet. Det betyr forbruket har mer enn doblet seg siden den gang.

Momsfritaket – bensin på bålet

Selv om netthandel i utlandet har steget jevnt og trutt hvert eneste år, mener SSB at momsfritaket på netthandel under 350 kroner må ta mye av skylden for at det totale forbruket nådde 40 milliarder kroner i 2018.
I statsbudsjettet for 2019 som ble lagt frem mandag, har regjeringen besluttet å ikke gjøre noe med momsfritaket på netthandel, til det norske næringslivets store forargelse.

Regjeringen skriver følgende i budsjettet:

«På bakgrunn av den handelsbarrieren som avvikling av avgiftsfritaket kan medføre for varer av lav verdi, samt at en vil avvente en vurdering av EUs løsning, vil ikke regjeringen fremme forslag om å avvikle avgiftsfritaket».

Norsk handel fryktet momsfritaket kunne bli brukt som et våpen for å få KrF inn i regjering.

– Det var dette vi var redde for, at man bruker stortingsmeldingen for å trenere. Vi har ingen tid å miste, for hver uke forsvinner 40 arbeidsplasser og 20 millioner kroner i tapte inntekter til staten, sier leder i Virke Handel, Harald Andersen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå