Forberedt på inntog fra Amazon og andre matgiganter: – Utelukker ikke samarbeid

Norges største dagligvarekonsern tror flere utenlandske aktører snuser på det norske dagligvaremarkedet, og utelukker ingen form for samarbeid.


<p><b>MATSJEF:</b> Konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen presenterte torsdag resultatet for 2018 og var klar på at både teknologiselskaper og europeiske dagligvarekjemper er interessert i det norske markedet. (bildet er fra en annen anledning)</p>

MATSJEF: Konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen presenterte torsdag resultatet for 2018 og var klar på at både teknologiselskaper og europeiske dagligvarekjemper er interessert i det norske markedet. (bildet er fra en annen anledning)

Nok et år legger Norgesgruppen frem sterke resultater, og konsernsjef Runar Hollevik er godt fornøyd med at selskapet vokser mer enn dagligvaremarkedet totalt.

I dag har konsernet god kontroll på dagligvaren med en markedsandel på 43,2 prosent, men det er spenning i luften, innrømmer toppsjefen.

– Konkurrentene vi har i morgen er ikke bare de vi har i dag, vi vil se nye konstellasjoner, aktører og samarbeid, sier Hollevik.

Han viser frem en plansje med logoene til Amazon, britiske Ocado og Tesco, franske Carrefour og ICA i Sverige. Han mener et internasjonalt matmarked i endring med nye samarbeid og avtaler fort kan få konsekvenser for den norske dagligvaren også.

– Vi ser det er store bevegelser i det europeiske dagligvaremarkedet. Ica gjorde en avtale med Ocado, og er jo et eksempel på et større samarbeid mellom tradisjonell dagligvare og et teknologiselskap, sier Hollevik.

- Hvor godt kjenner dere disse selskapene?

– Flere av disse selskapene kjenner vi godt, og mange har teknologi som vi tradisjonelt ikke har jobbet så mye med så de er naturlig å følge dem tett.

Har hatt mange samtaler med Ocado

Et av selskapene Norgesgruppen har snakket med flere ganger er Ocado.
Selskapet driver med dagligvarer på nett i Storbritannia og omsetter for 18,1 milliarder kroner.
Selskapet utvikler og selger også teknologi som gjør plukkingen og leveringen av varene mer lønnsomt gjennom en høy grad av automatisering, og Ocado har gjort avtaler med blant annet Ica, amerikanske Kroger og franske Casino.
– Vi har hatt mange møter og tett dialog med Ocado, er det Hollevik vil si om deres forhold til selskapet.
Han understreker likevel at Norgesgruppen er mer enn åpne for samarbeide om det norske markedet.

- Vi kan ikke utelukker noen form for samarbeid, sier konsernsjefen.

Hollevik mener Norge er et spesielt interessant marked for mange selskaper med interesse innen dagligvare, ettersom nordmenn er langt fremme når det kommer til teknologi.

Han påpeker at Amazon har etablert seg i Sverige, og at selskapet allerede tilbyr tjenester i Norge.

– Det som er helt sikkert er at dagligvaremarkedet i Norge på 286 milliarder kroner er et stort marked med høy frekvens, og det er interessant uansett om man driver med dagligvare eller teknologi. Det er jo derfor Amazon gikk inn i Whole Foods, for å få erfaring innen fersk mat, sier Hollevik.


Besøk fra Kina

Hollevik sier konsernet stadig har besøk fra aktører som er interessert i det norske markedet, og lære av Norgesgruppens arbeid. 

– Vi hadde blant annet en stor delegasjon fra Spar Kina for å snakke om blant annet teknologi og netthandel, sier han.

Norgesgruppen har tidligere samarbeidet med Europeiske matgiganter. I 2003 inngikk konsernet et samarbeid med franske Carrefour.

Det samarbeidet ble avsluttet to år senere i 2005, ettersom Johansson-familien ikke ønsket å selge aksjer til det franske selskapet, skrev Dagens Næringsliv den gangen.

Prispress blir fremdeles blir viktig

Til tross for fokus på samarbeid og netthandel står fremdeles de over 1.800 fysiske butikkene for den største inntekten, og det er her hovedfokuset ligger.

Hollevik sier at prispresset vil fortsette, ettersom den norske forbrukeren har vært og fortsatt vil være aller mest opptatt av pris.

– Det er en hard kamp om å få kundene inn i butikkene, da er prispress viktig.

Norgesgruppen sier de i 2018 var dårligere enn Rema og Coop på å skaffe seg gode lokalsjoner.

– Når du ser hvordan lavpriskjedene vokser, blir det enda viktigere fremover å differensiere seg bort fra disse konseptene. Samtidig gjør veksten i bredt vareutvalg at vi jobber litt motstrøms.

Det Hollevik sikter til er at aktører som Normal, Europris og Jula spiser seg stadig lenger inn i den tradisjonelle dagligvaren. Norgesgruppen har lansert konseptet Loco for å utfordre i segmentet. 

Selskapsinformasjon

Selskap: NORGESGRUPPEN ASA

Organisasjonsnummer: 819 731 322

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå