Hydros største aluminiumsverk rammet av Qatars diplomatiske krise

Norsk Hydro må finne alternative ruter for aluminiumseksporten fra Qatar etter at flere land har kuttet transportforbindelser og diplomatiske bånd med landet.


<p>KASTET GLANS OVER ÅPNINGEN: Daværende næringsminister Trond Giske og kronprins Haakon var med på å kaste glans over åpningen av Qatalum-verket i 2010, sammen med Norsk Hydros konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i midten.</p>

KASTET GLANS OVER ÅPNINGEN: Daværende næringsminister Trond Giske og kronprins Haakon var med på å kaste glans over åpningen av Qatalum-verket i 2010, sammen med Norsk Hydros konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i midten.

Aluminiumsprodusenten Norsk Hydro sier at aluminiumsverket Qatalum i Qatar arbeider med å løse logistiske utfordringer som følge av spenninger i Midtøsten. Norsk Hydro eier halvparten av aluminiumsverket, mens Qatar Petroleum eier den andre halvdelen.

Verket arbeider med å løse utfordringene, som ifølge selskapet kommer på grunn av en usikker situasjon etter at Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater, Bahrain og Egypt kuttet transportforbindelser og diplomatiske bånd til Qatar.

Blant verdens største

Qatalum er et av verdens største aluminiumsverk, og produserer 600.000 tonn aluminiumsprodukter i året. Verket lager såkalte value-added produkter, som gjerne er skreddersydd til de ulike kundene. Det meste av dette går til gjennom Jebel Ali-havnen i Dubai.

– Men denne havnen ser ut til å være stengt for alle qatarske skipninger fra tirsdag morgen, skriver Norsk Hydro i en pressemelding.

Qatalum jobber med å finne alternative transportruter.

Visepresident for kommunikasjon Erik Brynhildsbakken i Norsk Hydro opplyser at selskapet ser på alle muligheter for å finne alternative transportløsninger.

– Jebel Ali er en såkalt megahavn, og veldig mye går via den havnen. Nå må vi finne alternativer til denne havnen. Det viktigste er å unngå forsinkelser, eller i hvert fall sørge for at forsinkelsene ikke blir større enn nødvendig, sier Brynhildsbakken til E24.

– Krevende logistisk utfordring

– Kommer det til å bli forsinkelser?

– Det vil vi ikke spekulere i. Vi vil finne løsninger som unngår forsinkelser. Men det er klart det er en krevende logistisk utfordring, som vi tar på største alvor.

– Kan de diplomatiske problemene ramme produksjonen også?

– Per nå er det utgående logistikk som den største utfordringene. Verket er også avhengig av inngående leveranser av råmaterialer, men her er det bedre tid på å finne løsninger.

– Kommer dere å tape mye penger på dette?

– Det vil vi ikke spekulere i nå. Nå er vi opptatt av å få logistikken på plass.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå