Tror Norwegian-navnet vil overleve mulig salg

«Rødsnutene» vil fortsatt lette fra norske lufthavner etter et eventuelt IAG-oppkjøp, mener ekspertene.


<p><b>MALES IKKE OVER</b>: IAG vil neppe finne på å fjerne merkenavnet Norwegian ved et eventuelt oppkjøp, tror ekspertene.</p>

MALES IKKE OVER: IAG vil neppe finne på å fjerne merkenavnet Norwegian ved et eventuelt oppkjøp, tror ekspertene.

Torsdag formiddag tok Norwegian-aksjen sats på Oslo Børs, da det ble kjent at International Airlines Group (IAG) vurderer å kjøpe det norske flyselskapet.

Selv om begge selskaper understreker at de ikke har snakket sammen om interessen, skjøt aksjen i været, og smalt før helgen rundt 50 prosent opp.

IAG har kjøpt 4,61 prosent av aksjene i Norwegian som en utgangsposisjon for å innlede samtaler om et eventuelt fullt bud. Det får professor Tor W. Andreassen ved NHH til å håpe at situasjonen kan bli avklart i løpet av kort tid.

– Jeg håper at IAG slår til med et reelt tilbud som gjør at Kjos kan pensjonere seg på en verdig måte. Ikke noe skambud, men et godt tilbud som speiler verdien i selskapet i dag og i fremtiden, slik at Bjørn Kjos kan vite at babyen hans lever videre, sier Andreassen.

Han har ingen tro på at merkenavnet Norwegian vil forsvinne ved et eventuelt oppkjøp.

– I Norge mener jeg det ville være tilnærmet en «skolepengene tilbake»-beslutning dersom IAG velger å legge ned merkevaren. Det vil jeg i så fall kalle tilnærmet hjernedødt. Da måtte IAG bygge et helt nytt merkenavn fra bunnen. Alt er mulig, men det vil være unødvendige utgifter i etableringen av det nye merket.

Håper prisene øker

Andreassen sier han håper, ved et eventuelt oppkjøp, at billettprisene i Norwegian vil stige moderat.

– Det er fordi Norwegian trenger økt inntjening for å betjene den store gjelden sin. Dersom IAG tar over Norwegian, så håper jeg at deres kompetanse med å drive store flyselskap profesjonelt vil komme Norwegian til gode, slik at de får ryddet opp i driftsproblemene sine med hensyn til regularitet, kanselleringer, problemer med flyene og motorene og så videre. I dag er den opplevde kvaliteten slik den måles i Norsk Kundebarometer, for lav. I dag ligger de på 135. plass av 169 selskaper.

Det er ikke tilstrekkelig, påpeker han.

 <p>NHH-professor Tor W. Andreassen.</p>

NHH-professor Tor W. Andreassen.

Tror de slår til kjapt

– Gitt at de får vekk kanselleringer og forsinkelser, og dermed en større grad av regularitet, så kan de, fordi de i Norsk Innovasjonsindeks oppleves som mer innovative av sine kunder enn Widerøe og SAS gjør, ta ut en større betalingsvillighet fra kundene. Jeg tror ikke de skal prise seg ut av markedet, men en moderat prisjustering vil være bra for markedet og bra for økonomien.

Andreassen håper videre at IAG slår til kjapt hvis de skal gi et ordentlig bud. I motsatt fall vil flere potensielle kjøpere melde sin interesse.

– Hvis flere melder seg på med bud, så kan det bli sånn at Norwegian kommer i spill. Da får du de interne frustrasjonene i selskapet som vi vet vil gå ut over kunden. Driften vil bli preget av usikkerheten, tror professoren.

– Jeg tror farten er viktig for å avklare situasjonen nå. Så selskapet ikke blir rammet, sier han.

– Forsvinner neppe

Heller ikke BI-professor Eli Moen tror norske forbrukere vil merke altfor mye av et eventuelt oppkjøp av Norwegian.

– At Norwegian med alle sine fly og ruter forsvinner ut av markedet ved et oppkjøp, det kan jeg ikke se for meg, sier hun.

Moen trekker noen historiske linjer for å illustrere hvordan markedet ser ut i dag.

Professor Eli Moen.
Professor Eli Moen.

– Etter at SAS kjøpte opp Braathen hadde de jo tilnærmet monopol. Det var et utmerket marked for Norwegian å komme inn i. Situasjonen i dag, i internasjonal luftfart, er helhetlig en ganske annen, med langt flere aktører. Den gangen var det ikke så mange på det norske markedet.

Moen minner om at også lavprisselskapet Easyjet kommer til Norge over sommeren, samt at Lufthansa har utviklet sitt lavpristilbud de siste årene. Ryanair har allerede vært i Norge en stund.

– Alle er mer på hugget med lavprismodellen, og de har sine tentakler ut og vet hvor mulighetene i markedene er. Også SAS driver nå med lavprisbilletter, påpeker professoren.

– Tiden vil vise hva dette blir til. Men at konkurransen vil bli opprettholdt og dermed også konkurranse på flybillettene innen rimelig overskuelig fremtid, er rimelig å anta.

Spørsmål om hva som vil skje med merkenavnet Norwegian, og de karakteristiske røde snutene på flyene, har professoren ikke særlig mye til overs for.

– Hva er vitsen med å spekulere over slikt? IAG har beholdt merkenavnet til Vueling. Har du et sterkt merkenavn velger man ofte å beholde det. Etablerte merkenavn er ikke noe man bare kaster ut, sier Moen.

Moen har for øvrig ingen formening om hva som kan skje med billettprisene ved et eventuelt oppkjøp.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå