Langer ut mot USAs «ja» til Norwegian

Årsmøtet til den internasjonale pilotorganisasjonen reagerer kraftig på at amerikanske myndigheter har gitt Norwegians irske datterselskap en foreløpig tommel opp.


<p><b>KRAFTIG LANGDISTANSEVEKST:</b> Norwegian mottok i februar sitt nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly. Bildet er fra Oslo lufthavn etter at flyet hadde kommet direkte fra fabrikken i Seattle. Flyet har lengre rekkevidde og flere seter enn de Dreamliner 787-8 flyene Norwegian allerede har, og det er denne varianten Norwegian har satset på i sin kjempeordre hos Boeing.</p>

KRAFTIG LANGDISTANSEVEKST: Norwegian mottok i februar sitt nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly. Bildet er fra Oslo lufthavn etter at flyet hadde kommet direkte fra fabrikken i Seattle. Flyet har lengre rekkevidde og flere seter enn de Dreamliner 787-8 flyene Norwegian allerede har, og det er denne varianten Norwegian har satset på i sin kjempeordre hos Boeing.

Fredag ettermiddag kom nyheten Bjørn Kjos og Norwegian har ventet i snart to og et halvt år på.

Selskapet har fått en tentativ godkjenning på søknaden om en amerikansk flylisens (foreign air carrier permit) for det irskregistrerte datterselskapet Norwegian Air International (NAI).

NAI utgjør selve kjernen i Norwegians strategi om å bli en nøkkelspiller i det globale langdistansemarkedet.

Da E24 fredag kunne melde at samferdselsdepartementet i USA hadde kommet frem til en foreløpig konklusjon i saken, var Norwegian-sjef Bjørn Kjos raskt på banen:

– Det er på høy tid at det amerikanske transportdepartementet omsider foreslår å innvilge søknaden om flytillatelse som vi hele tiden har sagt at er i tråd med Open Skies-avtalen mellom Europa og USA, sa Kjos og la til:

– En endelig godkjennelse betyr at vi kan jobbe videre med å realisere selskapets strategi og vokse videre internasjonalt, hvilket også innebærer å skape nye arbeidsplasser og trygge de eksisterende.

– Sterke reaksjoner

Det er imidlertid ikke alle som fryder seg.

Amerikanske og norske pilotforeninger har kommet på banen, og uttrykker kraftig kritikk av det amerikanske samferdselsdepartementets foreløpige konklusjon.

Lederen for Norsk Cockpitforbund, Yngve Carlsen, befinner seg i helgen i New Orleans i USA, hvor årsmøtet til den internasjonale pilotorganisasjonen IFALPA går av stabelen.

Fagforeningen er tilknyttet LO, og organiserer blant annet SAS- og luftambulansepiloter.

 <p>Yngve Carslen, leder, Norsk Cockpitforbund, er på plass på årsmøtet i New Orleans.</p>

Yngve Carslen, leder, Norsk Cockpitforbund, er på plass på årsmøtet i New Orleans.

– Dette har skapt sterke reaksjoner, både i det amerikanske pilotforbundet (ALPA International), men også i det amerikanske LO (AFL – CIO). Sistnevnte har sammen med ALPA International og European Cockpit Association (ECA) drevet en aktiv kampanje for å hindre at Norwegian fikk tillatelse på dette grunnlaget – altså at de skal kunne hente kabinansatte fra Bangkok, sier Carlsen på telefon til E24.

Han forteller at beslutningen om å gi en foreløpig tillatelse til Norwegian har fått mye oppmerksomhet på møtet.

Departementet skriver i varselet sitt at aktører i saken nå har 21 dager på seg til å eventuelt komme med innsigelser mot vedtaket. Deretter vil man enten gi den endelige godkjenningen, eller vurdere saken på nytt hvis det kommer inn nye momenter.

– Faktaene rundt NAI-saken kunne ikke vært tydeligere. NAI, et datterselskap av Norges-baserte Norwegian Air Shuttle, ble etablert i Irland med ett mål for øye: Å unngå norske reguleringer og arbeidslivslover for å skaffe seg en urettferdig fordel over flyselskaper som følger spillereglene på begge sidene av Atlanteren, skriver Transport Trade Department, foreningen som representerer 32 fagforeninger knyttet til transportsektoren i USA.

TTD er en del av AFL-CIO, som enkelt forklart er det «amerikanske LO».

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian kaller påstandene fra fagforeningene og flere konkurrenter for en «grunnløs svertekampanje», og sier til E24 at den foreløpige godkjennelsen fra amerikanske myndigheter er et tydelig signal om at påstandene er grunnløse:

– Vi forstår at konkurrentenes fagforeninger frykter en utfordrer som siden 2013 har opplevd svært positiv respons fra reisende på begge sider av Atlanteren, men det er trist at de tyr til løgnaktige påstander for å score billige retoriske poeng.

Han sier at Norwegians irske datterselskap ironisk nok kommer til å fly de samme flyene, ha de samme pilotene og den samme kabinbesetningen med de samme lønns- og arbeidsbetingelsene som i dagens langdistansevirksomhet.

– Vi har gjentatte ganger forklart at flertallet av våre kabinansatte på ruter mellom USA og Europa er amerikanske og tilsatt ved basene våre i Fort Lauderdale og New York. Dette nekter de å forholde seg til, sier Sandaker-Nielsen.

Frykter «shippingmodell» i luften

Stridens kjerne handler om et avsnitt som kalles Artikkel 17 bis i Open Skies-avtalen mellom EU og USA, som Norge også er en del av.

Avtalen regulerer flytrafikken mellom Europa og USA, og legger i utgangspunktet opp til at man må godkjenne hverandres flyselskaper slik at de kan konkurrere om passasjertrafikken over Atlanterhavet.

 <p><b>FORNØYD:</b> – Det var på høy tid, sa Bjørn Kjos fredag - etter at det ble kjent at Norwegian har fått en foreløpig ja til USA-lisens for sitt irske datterselskap.<b><br/></b></p>

FORNØYD: – Det var på høy tid, sa Bjørn Kjos fredag - etter at det ble kjent at Norwegian har fått en foreløpig ja til USA-lisens for sitt irske datterselskap.

Det er imidlertid flere krav i avtalen, blant annet at flyselskapet som søker om å få fly til Europa eller USA viser at de er godkjent i sitt hjemland og følger gjeldende regler.

I 2007 kom Artikkel 17 bis inn i avtalen, med tittelen «Sosiale dimensjoner»:

«Partene erkjenner viktigheten av den sosiale dimensjonen i avtalen og fordelen som oppstår når åpne markeder følges av høye arbeidslivsstandarder. Mulighetene som denne avtalen skaper er ikke ment å underminere arbeidslivsstandardene eller -rettighetene og -prinsippene i partenes respektive lovverk», står det i artikkelen.

Med andre ord: EU og USA vil ikke ha noen sosial dumping selv om man har åpnet Atlanterhavet for flykonkurranse.

Saken fortsetter under annonsen.

Men det er nettopp det fagforeningene og flere av Norwegians konkurrenter mener selskapet skal gjøre. Yngve Carlsen gjentar nå budskapet og frykten som preger mange av fagforeningene:

– Det skal i mine øyne ikke kunne være mulig å dra til Singapore eller Bangkok for å «crewe» opp. Det man frykter med dette, er at alle de andre selskapene nå vil komme etter, og vi ender opp med «shippingmodellen» også i lufta. Derfor er også alle så på krigsstien nå, sier Carlsen.

Han referer til den ene av Norwegians fire langdistansebaser som ligger i Bangkok. De andre ligger i henholdsvis London, Fort Lauderdale og New York. Fagforeningene frykter Norwegian skal bruke kabinansatte og piloter fra Bangkok-basen til å operere flyginger mellom USA og Europa.

Selv om flyselskaper i både Asia og Midtøsten flyr til Europa og USA i dag med ansatte som har lønn og arbeidsvilkår basert på hjemstaten, mener lederen av Cockpitforbundet at man i verste fall risikerer å miste 100.000 flyansatte i Europa hvis man får lov til å bruke innleid personell fra land utenfor EU og USA. Han forklarer at amerikanske fagforeninger frykter et tilsvarende jobbtap hos dem.

– Vi er også redde for at dette også vil kunne få sikkerhetsmessige konsekvenser. Politikerne må komme opp med noen kjøreregler på dette området, slik at vi får tettet de smutthullene som i dag eksisterer.

– Her i USA har de i alle fall ikke tenkt å gi seg uten sverdslag, legger Carlsen til.

Den irske luftfartsdirektøren, John J. Fearon, har tidligere svart på anklagene om at sikkerheten rammes ettersom datterselskapet er registrert i Irland:

– Irland har et solid rykte innen luftfarten på et globalt nivå og et robust regulatorisk regime, skrev Fearon i et brev til amerikanske myndigheter sommeren 2014.

– Som alle medlemsland i EU er Irlands kontrollapparat jevnlig evaluert av både EASA (Den europeiske luftfartssikkerhetsorganisasjonen, journ.anm.) og ICAO (Den internasjonale sivile luftfartsorganisasjonen, journ.anm.) og disse kontrollene har jevnlig rangert Irlands kontrollregime for sikkerhet som et av de beste i verden, skrev han videre.

 <p><b>SA MIDLERTIDIG JA:</b> Transportminister Anthony Foxx og hans departement i Washington stiller seg positivt til Norwegians søknad.</p>

SA MIDLERTIDIG JA: Transportminister Anthony Foxx og hans departement i Washington stiller seg positivt til Norwegians søknad.

Frykter noe Norwegian har garantert mot

Norwegian har ved flere anledninger avvist alle påstandene om at de skal bedrive noen form for sosial dumping.

I et brev til amerikanske myndigheter i juni 2015 skrev Norwegian Air International at de forplikter seg til kun å bruke amerikanske eller europeiske ansatte ombord på flygingene over Atlanteren, med unntak av hvis det oppstår helt ekstraordinære situasjoner.

Fagforeningene og konkurrentene til Norwegian hevder dermed at Norwegian skal bedrive noe de selv har garantert at de ikke skal gjøre.

– Langdistanserutene våre mellom London og USA bemannes av briter og amerikanere på britiske og amerikanske vilkår, og det vet konkurrentene våre og fagforeningene meget godt, har kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, i Norwegian uttalt til E24 tidligere.

At en godkjennelse av Norwegians søknad skulle føre til tapte arbeidsplasser i Europa og USA, slik fagforeningene frykter, avviser han nå på det sterkeste:

– Vi har ikke midlertidige ansatte, men faste ansatte enten i Norwegian-selskap eller hos lokale samarbeidspartnere. Med over 200 fly i bestilling og stor trafikkvekst på USA kommer Norwegian til å skape titusenvis av nye arbeidsplasser både i lufta og på bakken, ikke minst i USA, så påstanden om at det blir færre arbeidsplasser er helt feil.

Én av hovedgrunnene til at Norwegian vil etablere seg med selskaper utenfor Norge er å få tilgang til flere flyavtaler, slik at de kan fly til flere destinasjoner. I motsetning til tradisjonelle flyselskap som har ett hjemland som de opererer ruter til og fra, så ønsker Norwegian å fly et mye mer diversifisert rutenett. Selskapet hevder de derfor må være på plass i et EU-land, samt Storbritannia for å få tilgang til disse bilaterale flyavtalene.

Norwegian sendte for knappe fire måneder siden inn en annen søknad til amerikanske myndigheter om en flytillatelse for et britisk datterselskap, som ble etablert i fjor høst, kalt Norwegian Air UK.

Det amerikanske samferdselsdepartementet skrev i går at de måtte gå til det «enestående» steget å be om eksterne juridiske vurderinger av Norwegian Air Internationals søknad. Både justis- og utenriksdepartementet i USA har satt sine toppjurister på saken for å vurdere den.

Selv etter den grundige gjennomgangen av toppjuristene i tre departementer over en periode på to år har man altså kommet til at det ikke er noe juridisk grunnlag for å si nei til Norwegian.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå