Norwegian må bytte ut alle Dreamliner-motorene

Norwegian skifter ut motorene på alle 21 Dreamliner-flyene de har i langdistanseflåten.


<p>Norwegian må bytte ut motorene på alle sine Dreamlinere. </p>

Norwegian må bytte ut motorene på alle sine Dreamlinere. 

Samtlige skal på verksted etter å ha vært i drift i mellom noen måneder og fire og et halvt år, etter at det har oppstått sprekkdannelser i motorenes turbiner, skriver Finansavisen.

– Utskiftingen skjer i henhold til en klar og forberedt plan for motorbytte, der kostnader er dekket av avtaler med leverandør, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en SMS til avisen.

Han opplyser at de vil kunne leie inn fly ved behov, og at de får levert mange nye fly fremover. 

– Motorbytte tar cirka tre dager og skal ikke gå ut over flygningene våre, skriver Sandaker-Nielsen til E24 i en SMS onsdag. 

– Ting som ikke har vært bra 

Finansavisen skriver at alle 21 fly med motorene av typen Trent 1000 nå skal få motorer av typen Trent 1000 TEN, men Sandaker-Nielsen sier til E24 at dette ikke er helt riktig. 

– Norwegian skal, som planlagt, oppgradere motorene på 13 Boeing 787-9 til en nyere versjon ved navn Trent TEN. Det er altså ikke snakk om en ny motortype. Selskapets 8 fly av typen Boeing 787-8 skal også få oppgraderte Rolls Royce-motorer, men ikke av typen Trent TEN, sier han til E24 onsdag. 

– Hvorfor kommer utskiftningene etter så kort tid? På grunn av sprekkedannelser? 

– Det har vært rapportert om ting ved motorene som ikke har vært bra, men disse detaljene har jeg ikke på stående fot. De detaljene sitter motorleverandør Rolls-Royce på. Dreamliner er en ny flytype med nye motorer, og nå kan ting gjøres bedre. 

Rolls-Royce: – Funnet en feil 

– Det er funnet en feil på et lite metallblad inne i turbinen på de gamle Trent 1000-motorene, forklarer Oliver Walker-Jones, kommunikasjonssjef for sivil luftfart i Rolls-Royce, til E24. 

– Problemet går kort sagt ut på at delen korroderer, men det er et problem vi forstår. 

– Er det en farlig feil? 

– Det er ikke en farlig feil, men feil er aldri bra. 

Walker-Jones forklarer at oppgraderingene på Norwegians Boeing 787-8 skyldes denne feilen, men at de uansett har en avtale om å bytte ut alle motorer med den nye Trent 1000 TEN på sikt. 

– Da Norwegian bestilte et stort antall nye Dreamlinere, avtalte vi at vi skulle levere nye, mer effektive og mer moderne motorer til alle flyene når dette er mulig. Dette har vært planlagt lenge, sier Walker-Jones. 

Listeprisen på én ny Trent 1000 TEN-motor er rundt 20 millioner dollar, eller drøyt 160 millioner kroner. Med to motorer per fly vil det tilsi en kostnad på 6,8 milliarder kroner totalt, som blir dekket av leverandøren, skriver NTB.

Fly satt på bakken før jul

Problemene med de gamle Trent 1000-motorene begynte allerede i 2017, da det ble klart at de må byttes ut oftere enn planlagt. Seattle Times meldte om at en av Air New Zealands Dreamlinere på vei mot Tokyo måtte snu fordi turbinbladene ble alvorlig skadet i luften.

– Til syvende og sist vil også vi bli rammet ettersom det rammer alle Trent 1000-motorene som sitter montert på 787 Dreamliner, sa teknisk direktør i Norwegian, Erik Nordby, til NRK den gang. 

– For vår del så gir det en større vedlikeholdsbyrde på flyene, noe som koster penger. Sikkerheten blir ivaretatt, men flyene opererer ikke i ruteplanen som vi ønsker når det er motorproblemer. 

Nekter for helomvending 

Ifølge Nordby var det da ikke aktuelt å bytte til andre motorer i flyene. Finansavisen har derfor kalt motorbyttene en «helomvending, men dette bestrider Sandaker-Nielsen i Norwegian. 

–  Dette er ikke noen plutselig helomvending. Vår tekniske direktør sa til NRK i desember at det var uaktuelt å bytte motorer, og vi regner dette som en oppgradering, sier han til E24. 

Les mer: Bomturen som bidro til Fly Vikings fall

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå