Truer med å flytte nye fly til Sverige

Norwegian vil flytte sine nye Dreamliner-fly til Sverige dersom norske myndigheter ikke godtar utenlandsk mannskap på langdistanserutene.

<p><b>TIL SVERIGE:</b> Norwegian -sjef Bjørn Kjos vil registrere og drifte de nye Dreamliner flyene fra Sverige om han nektes å bruke utenlands mannskap i flyene.</p>

TIL SVERIGE: Norwegian -sjef Bjørn Kjos vil registrere og drifte de nye Dreamliner flyene fra Sverige om han nektes å bruke utenlands mannskap i flyene.

– I store trekk vil nok norsk innenrikstrafikk ha norsk bemanning også i framtiden. Men det stopper nok der. Skal du til utlandet, vil besetningen trolig ikke snakke norsk, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Aftenposten.

Han mener det norske kostnadsnivået umuliggjør norske besetningsmedlemmer på utenriksruter.

Ifølge Kjos gjør det norske lønnsnivået det håpløst å konkurrere utenfor Skandinavia på internasjonale ruter. 

Vil ut av Norge

Kjos truer derfor med å registreringene de nye langdistanseflyene i Sverige for å spare kostnader. Dersom flyene skal registreres i Norge, krever Kjos at regjeringen gir tillatelse til å bruke personell uten oppholds- og arbeidstillatelse i Norge.

Selskapet starter de varslede billigrutene til New York i mai neste år. De aller billigste billettene fra Oslo vil koste ned mot 1000 kroner en vei – i lavsesongen.

<p><b>TRUER MED FLYTTING:</b> Kommunikajonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier det norske kostandsnivået kan presse stadig mer av Norwegian til utlandet.</p>

TRUER MED FLYTTING: Kommunikajonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier det norske kostandsnivået kan presse stadig mer av Norwegian til utlandet.

LES OGSÅ: Bangkok blir base for Norwegians langdistansesatsing

Regjeringen har nå ute til høring et forslag om å endre utlendingsforskriften slik at personell uten oppholds- og arbeidstillatelse ikke trenger å lønnes etter norsk tariff.

– Får vi nei fra norske myndigheter, registrerer vi nye Dreamliner langdistansefly i Sverige og flytter selskapet som skal drive dem, dit. Da er det en risiko for at stadig mer av Norwegian flytter etter av effektivitetsgrunner, til Sverige eller et annet land, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Dagens Næringsliv.

Kan bli utenlandsk

Norwegian gir norske myndigheter kort tid på å avgjøre striden om forskriften som avgjør om for eksempel flygingene fra Oslo til Bangkok kan utføres av mannskap som er bosatt i Thailand på lokale vilkår. Fagforeningene har for lengst gått ut og kalt forskriftsforslaget dumping.

LES OGSÅ: Norwegian feirer ti år i luften

Selskapet mener det er meningsløst at mannskap som har base og ansettelse ute, skal møte pålegg om norsk arbeidstillatelse og tarifflønn. Slike krav legger markedet helt åpent for konkurrerende utenlandske selskaper som ikke har samme krav, sier Skånvik.

– Men registrerer vi flyene i Sverige, bortfaller plikten. Da blir Norwegian «utenlandsk», sier hun.

Skånvik sier Norwegian kommer til å treffe en avgjørelse over nyttår.

LES OGSÅ:

På forsiden nå