Vet ikke om Boeing tar regningen for Dreamliner-erstattere

Norwegian leier inn fly for å erstatte Dreamlineren - igjen.

<p><b>TO GANGER TEKNISKE PROBLEMER:</b> Norwegians to Dreamlinere har hatt en tøff uke.<br/></p>

TO GANGER TEKNISKE PROBLEMER: Norwegians to Dreamlinere har hatt en tøff uke.

Lørdag stod et av Norwegians Dreamlinere igjen parkert grunnet tekniske problemer.

Flyselskapet har nok en gang sett seg nødt til å leie et fly, denne gang for å frakte passasjerene til Bangok søndag kveld.

Men hvem som tar regningen, er fortsatt ikke avklart, opplyser Norwegian.

- Det er våre passasjerer, og vi må ta ansvaret for det. Men vi forventer jo at når vi bestiller nye fly fra Boeing, så skal de fungere. Det er en diskusjon vi får ta i etterkant. Vår fremste prioritet er å få passasjerene dit de skal, så kommer vi tilbake til det spørsmålet senere.

Det sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24, etter at selskapet for andre gang denne uken opplever tekniske problemer med sine Dreamliner-fly. 

Sandaker-Nielsen forteller at flyselskapet jobber på spreng med å løse problemene med Dreamliner.

- Nå har vi ventet så lenge, og vi vil ikke bruke mer tid. Vi har derfor satt opp et fly til Bangkok 20.30, slik at passasjerene i Oslo vil komme seg avgårde i kveld, sier han til E24.

LES OGSÅ: Norwegian trykket annonse for eggdonasjon

- Det er ikke billig å leie inn to fly, og det innebærer store kostnader å legge inn hundrevis av passasjerer på hotell, og sørge for mat og drikke, sier han.

<p>Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian<br/></p>

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian

- Har dere vurdert å booke dem inn på ruter til konkurrerende flyselskaper?

- I noen tilfeller er konkurrenter noe vi vil vurdere, men når det er 250 personer som skal til Bangkok, så sier det seg selv at det ikke er 250 ledige plasser til enhver tid hos konkurrentene. Ut i fra den situasjonen som oppstod i går, viste det seg at det ikke lot seg løse raskt, sier Sandaker-Nielsen.

LES OGSÅ: 14% vekst for Norwegian

- Det er heller ikke uvanlig hos andre flyselskaper at ruter kanselleres. Det har vi hittil unngått, og vi strekker oss svært langt for å unngå dette, sier Sandaker-Nielsen.

Fikses i løpet av dagen

 - Når er flyet på vingene igjen?

- Flyet i Oslo håper vi å fikse i løpet av dagen. Men vi ville ikke ta noen sjanser på ytterligere forsinkelser.

Han forteller at uforutsette hendelser alltid kan inntreffe, noe som innebærer økte kostnader, og dette er noe Norwegian har tatt høyde for i budsjettet.

- Dreamliner har fløyet kjempebra, og driftssikkerheten er ekstrem høy. Det er slik med nye flytyper, at småting kan dukke opp i innkjøringsfasen.

LES OGSÅ: Norwegian etablerer selskap i Irland

- Forventer at Boeing betaler

Flyekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI mener at Norwegians leasing av fly er en naturlig løsning.

- Man må skille mellom billigselskaper og nettverkselskaper. Tradisjonelle nettverksselskaper har som regel større fleksibilitet i rutestrukturen og gjerne avtaler om ombooking med andre nettverksselskaper.

<p>Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI<br/></p>

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI

Andersen forklarer at billigselskapene har en egen infrastruktur - seg selv.

- Ryanair hadde eksempelvis aldri gjort det, og Norwegian er mer på linje med dem enn med andre. Det kan være klønete og vanskelig å booke hos andre selskap; mange av selskapene har antakelig også fulle fly, sier Andersen.

- Jeg går ut i fra at det er Boeing som betaler for flyene, sier Andersen.

Andersen synes ikke Dreamlineren har hatt mye problemer. Han peker på at det er et helt nytt fly, og med alle nye flytyper er det en innkjøringsperiode.

- Man må regne med litt sånt i starten. Og ingen av problemene har vært farlige, understreker Andersen.

Nyter godt av alliansen

Informasjonssjef Knut Morten Johannesen i SAS forklarer at flyselskapet nyter godt av muligheten til å kunne sende kundene med andre flyselskap i Star Alliance når de har problemer.

- I sum øker dette kostnadene noe, men høy driftsstabilitet er noe våre kunder forventer og noe vi mener er viktig, sier Johannesen til E24.

Han forteller at SAS føler med Norwegian og selskapets passasjerer.

LES OGSÅ: 2,4 millioner passasjerer fløy SAS

Johannesen sier mange avganger kombinert med alliansen letter uforutsette situasjoner på deres langdistanseruter.

- Mulighetene for å overføre passasjerer til andre avganger når forsinkelser inntreffer blir derfor store, og det reduserer skadeomfanget betydelig for passasjerene. 

- Det er også slik at vi overfører passasjerer til konkurrerende selskaper om nødvendig. Det er kundenes beste som blir rådende i slike situasjoner hvor alternativet er timelange forsinkelser, sier Johannesen til E24.

Dreamliner-trøbbel

Langdistanserutene med Dreamliner har ikke gått helt etter planen for det norske flyselskapet.

Norwegian skulle etter planen motta sin første Dreamliner i april, men leveransen ble utsatt etter at Boeing opplevde problemer med flyets lithium-batterier.

Etter flere nødlandinger som følge av brann og røykutvikling i forbindelse med batteriproblemene, ga amerikanske luftfartsmyndigheter midlertidig flyet flyforbud i tre måneder.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå