Fagforeningsleder raser mot togselskap som skal ta over Sørlandsbanen

Fagforeningsleder Steve Hedley i britiske RMT mener Go-Ahead, som neste år skal ta over driften av Sørlandsbanen for NSB, tenker mer på profitt enn service.


<p>Et togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Neste år skal britiske Go-Ahead ta over driften av Sørlandsbanen. </p>

Et togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Neste år skal britiske Go-Ahead ta over driften av Sørlandsbanen. 

– De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene, fjerne vaktene og kutte jobbene på billettkontorene. De er bare opptatt av å skape profitt til eierne sine og bryr seg ikke om å levere en god tjeneste til publikum, sier den assisterende generalsekretæren i RMT til Klassekampen, som omtaler togselskapet som «forferdelig».

Som følge av at Go-Ahead ønsker å fjerne vakter om bord på togene, har det svært flere togstreiker i Storbritannia.

– Det handler om sikkerhet, ikke hvem som skal åpne og lukke dørene. Vaktene er viktige for å beskytte dem om bord, for å evakuere i tilfelle ulykker og for å hjelpe funksjonshemmende på og av toget, sier Hadley, som mener det er privatiseringen i seg selv som er problemet i Storbritannia.

Les også: Klager etter britisk «billig»-bud på Sørlandsbanen: – Fremstår som unormalt lavt

Ulrika Mebius i Go-Ahead Nordic mener de ansatte som følger med fra NSB, ikke har noe å frykte fra sin nye arbeidsgiver.

– Norge og Storbritannia er to helt ulike markeder, og vi har ingen planer om kutt i bemanning i det hele tatt. For oss er det utrolig viktig med fornøyde ansatte, og det er viktig for å få fornøyde kunder, til Mebius til avisen.

Det er fra desember neste år det britiske selskapet skal ta over Sørlandsbanen, som nå har fått navnet Sørtoget, for NSB.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå