Offshorerederier leier ut skip med tap

Forventninger om en god vår og sommer kan ha bidratt til å gjøre vinteren blytung for offshorerederiene


<p><b>UVIRKSOMME:</b> Solstad Farstads offshorefartøyer ligger i opplag i Ålesund.</p>

UVIRKSOMME: Solstad Farstads offshorefartøyer ligger i opplag i Ålesund.

Været gjør at markedet for offshoreskip normalt er svakt på vinteren. Denne vinteren kan ha blitt ekstra tung fordi mange tror på et godt vår- og sommermarked.

I slutten av forrige uke ble det inngått en rekke kortsiktige kontrakter for offshoreskip. Blant annet leide oljeselskapene Statoil og Wintershall inn ankerhåndteringsskip til rater i området 80.000 til 85.000 kroner per dag.

– Det var en del aktivitet i forrige uke, men det er fortsatt vinter, sier skipsmegler Gøran Røstad i Westhore Shopbrokers til E24.

– Rater på 80.000 kroner per dag dekker ikke driftskostnadene på over 100.000 kroner per dag, legger han til.

Han opplyser at plattformstøtteskip leies ut til rater som omtrent tilsvarer anslåtte driftskostnader.

Forventninger tynger

Blant rederiene som har leid ut skip til rater under anslått driftskostnad er de børsnoterte Havila Shipping og Siem Offshore.

Det er altså blytungt i offshoreskipmarkedet samtidig som de fleste aktørene i bransjen regner med at våren og sommeren blir god.

– Vi regner med at markedet blir bedre i april, sier Røstad.

– Hvorfor blir ikke skip lagt i opplag når rederiene ikke får dekket sine driftsutgifter?

– Problemet er at når man tror på bedring i april så er det for kort tid å legge skip i opplag med alt det negative det fører med seg, sier Westshore-megleren.

Forventningene om er friskere marked til våren er basert på godt begrunnede forventninger til økt behov for oljeselskapene.

Opplagsflåte

Men det er ikke gitt at den økte etterspørselen nødvendigvis vil gi seg utslag i høyere rater.

– Det spørs på hvor mange skip som kommer ut av opplag og hvor mange skip som kommer inn i markedet fra andre regioner, sier Røstad.

Det ligger rundt 130 offshorefartøyer i opplag norske fjorder og havner.

Dersom oljeselskapene øker etterspørselen etter offshoreskip står rederiene i fare for å gå glipp av økte rater dersom skipene som nå ligger i opplag kommer tilbake i markedet igjen.

– Venter en regning

Men mange av båtene må gjennom vedlikehold og klassing før de kan komme tilbake i markedet.

– Det ligger en veldig stor regning der og venter om man skal få de ut av opplag. Det begynner å bli en stor andel av flåten som har ligget i opplag i flere år. Og der må man regne med at det kommer til å koste ganske mye å få de ut av opplag, sa analytiker Stig Erik M. Kyrkjeeide i Kepler Cheuvreux til E24 i januar.

Derfor er det uklart hvor raskt opplagsbåtene kan komme tilbake til markedet. En del av opplagsbåtene vil trolig aldri komme tilbake til markedet.

Det kan bidra til at en økende etterspørsel fra oljeselskapenes side ikke blir «drept» i startfasen av at det kommer mange nye båter på markedet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå