Orkla og Maarud i ostepopstrid

Orkla mener Maarud har brutt markedsføringsloven ved å herme etter designet på ostepop-posen, men får ikke medhold i konkurranseutvalget.


<p>OSTEPOPKRANGEL: Dette er Orklas ostepop.</p>

OSTEPOPKRANGEL: Dette er Orklas ostepop.

Orkla Confectionary & Snacks har klaget inn Maaruds nyeste ostepopdesign til Næringslivets konkurranseutvalg.

De mener Maaruds design er så likt som deres eget at det er gjort med hensikt for å øke Maaruds markedsandel på ostepopmarkedet ved å «dra veksel på OLWs innarbeidede goodwill».

Dette er ikke første gang Orkla og Maarud har havnet i snacksstrid. Den store potetgullsaken fra 2016, som handlet om hvorvidt Maarud hadde enerett til å kalle sine potetchips for «potetgull», ble forsøkt anket helt til Høyesterett.

Denne gangen har konkurranseutvalget enstemmig konkludert med at Maarud ikke har brutt markedsføringsloven §30 eller §25, som klagen argumenterte for.

– Vi mener det er en etterligning av vår emballasje, og at det er en fare for forveksling. Siden OLW er et innarbeidet produkt mener vi det er en urimelig utnyttelse, sier kommunikasjonssjef i Orkla Confectionary & Snacks, Robert Rønning, til E24.

Orkla har foreløpig ikke vurdert om de skal gå videre med saken og ta den til retten.

Maarud-sjef Chris Samways er fornøyd med at utvalget er enstemmig enige med dem på alle punkter.

– Vi synes det er en riktig og balansert uttalelse, og det setter vi pris på, sier Samways til E24.

 <p><b>IKKE LIKE NOK:</b> Konkurranseutvalget mener Maaruds ostepop ikke ligner nok på Orklas Cheez doodles til at det er brudd på markedsføringsloven.</p>

IKKE LIKE NOK: Konkurranseutvalget mener Maaruds ostepop ikke ligner nok på Orklas Cheez doodles til at det er brudd på markedsføringsloven.

– Ikke tilfeldig at det ser ut sånn som det gjør

Maarud lanserte et nytt design på sitt ostepopprodukt i 2017 (posen i midten på bildet). Orkla mener designet på denne emballasjen lignet designuttrykket til deres Cheez doodles (OLW).

Likheten er ifølge Orkla den hvite grunnfargen og blå, gule og rosa mindre elementer spredt rundt på posen, samt bilde av posens innhold på midten.

– Rema 100 lanserte Maarud sin ostepop med dette designet, og vårt produkt ble delistet. Vi synes det er en forvekslingsfare når de spiller på våre elementer, og når du kommer til hyllen og bare finner den ene varianten, så vil du kunne få inntrykk av at det er en erstatning for noe du har kjøpt i mange år, sier Rønning.

– Ville dere klaget inn saken hvis det ikke var for delistingen av deres produkt?

– Dette er gjort uavhengig av delistingen i det første tilfellet. Vi mener det er en etterligning, og at man trekker veksler på innsatsen vi har gjort i så mange år, sier Rønning.

– Jeg slår bare fast at det ikke er tilfeldig at det ser ut sånn som det gjør. Jeg skal ikke spekulere i hensikten, vi opplever at det er en forvekslingsfare.

 <p>Kommunikasjonssjef i Orkla Confectionary &amp; Snacks, Robert Rønning.</p>

Kommunikasjonssjef i Orkla Confectionary & Snacks, Robert Rønning.

Klaget på ny utgave

I følge Orkla ble de også kjent med at Maarud hadde et nytt design på trappene i desember 2017. Etter krav fra Orkla ble denne utgaven av posen endret, men ikke tilstrekkelig, ifølge Orkla selv.

I den siste utgaven (til høyre på bildet i toppen av saken) som kom i 2018 mener Orkla at Maarud har hentet stjerner i ulike størrelser fra OLW-logoen. 

Denne versjonen kom for salg via Norgesgruppen, hvor Orklas produkt også var blitt delistet.

Begge delistingene gjelder forøvrig posen på 235 gram, og ikke varianten på 120 gram. Det betyr at både Orklas og Maaruds produkt finnes både hos Rema 1000 og Norgesgruppens butikker.

– Ikke enerett på fargen hvit

Maarud mener det til dels har utviklet seg etablerte kategoridesign for ulike snackstyper, slik at forbrukerne eksempelvis assosierer den hvite bakgrunnsfargen med en bestemt snackskategori, altså ostepop, og ikke med en bestemt produsent.

– Ta for eksempel Maarud Potetgull Salt. Vi etablerte posefargen gul for mange år siden, og flere har i etterkant tatt den fargen i bruk. Det har etablert seg en slags markedsnorm for smaken. Det samme gjelder paprika og salt&pepper, helholdsvis rødt og lilla, og for den hvite fargen innenfor ostepopkategorien, sier Samways.

Maarud mener også at 2017-utgaven av emballasjen har elementer og gir et inntrykk som gjenfinnes i Maaruds egne ostepopprodukter tilbake til 1989. Retrodesignet har de holdt seg til siden 2012.

 <p>Administrerende direktør i Maarud, Chris Samways.</p>

Administrerende direktør i Maarud, Chris Samways.

Snacksprodusenten mener de har benyttet de samme grunnelementene på posen sin hele veien med unntak av noen få år før 2012 og frem til det mer moderne designet i 2018: hvit grunnfarge, «ostepop» skrevet som dekor over hele posen i fargene rosa, blått og gult, produktnavnet på midten, bilder av produktet på posen samt varemerket sentralt plassert.

– Poenget vårt er at Orkla ikke kan eie fargen hvit. Det er snakk om en generisk farge, og de prøver å påstå at de kan ha den alene. Det vil si blokkere konkurrenter og hindre konkurranse, sier Samways.

Dette får Maarud medhold i hos konkurranseutvalget:

«Forskjellene er mer fremtredende enn likhetene, og likhetene kan i stor grad tilskrives fargevalget og generiske elementer som OLW etter konkurranseutvalgets syn ikke kan ha enerett til.»

Orkla besitter omtrent 89 prosent av ostepopmarkedet, mens Maarud i 2017 hadde 4 prosent.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå