Her har de satt omsetningsrekord etter milliardoppgradering

Oslo sentrum har hatt vekst i omsetningen. Blant dem som drar statistikken opp er Aker Brygge.


<p>OPPGRADERT: Aker Brygge fikk en innendørs handlegate istedenfor et kjøpesenter. De tror selv dette er noe av grunnen til suksessen.</p>

OPPGRADERT: Aker Brygge fikk en innendørs handlegate istedenfor et kjøpesenter. De tror selv dette er noe av grunnen til suksessen.

Aker Brygge i Oslo har de siste årene vært under stadig utbedring, og tallene for 2016 viser at det har gitt resultat.

I fjor satte de omsetningsrekord med en omsetning på 1,57 milliarder kroner, opp 12 prosent sammenlignet med i fjor.

Det er butikkene i området som står for den største økningen, med en vekst på 23 prosent sammenlignet med året før, mens antall salgsenheter har vært det samme.

– Jeg tror det er flere ting som gjør at vi har hatt denne veksten. Hovedsakelig er det nok grepene vi har gjort, blant annet med bygg og uteområde. Vi har tatt vekk det introverte kjøpesenteret og laget en handlegate som er mer tilgjengelig, sier Thomas Nygård, destinasjonssjef i Bydel Aker Brygge.

 <p>Thomas Nygård, destinasjonssjef i Bydel Aker Brygge.</p>

Thomas Nygård, destinasjonssjef i Bydel Aker Brygge.

Serveringsteder

Handelstallene for Oslo er ikke offentlige ennå, men handelstall fra kjøpesentrene er klar, og ifølge Lars Fredriksen i Oslo Handelstands forening pleier utviklingen i handelen å være ganske lik.

– Statistikken fra kjøpesentrene viser at kategorien servering er den største vekstvinneren i 2016, og klær, sko og vesker er kategorien som har hatt lavest vekst de siste årene, sier Fredriksen til E24.

Han sier at tallene også tyder på at Oslo sentrum, som inkluderer Aker Brygge, er ett av områdene som gjør det aller best.

 <p>Utviklingssjef Lars Fredriksen i Oslo Handelstands Forening.</p>

Utviklingssjef Lars Fredriksen i Oslo Handelstands Forening.

– Det har vært noen år der de har mistet markedsandeler, men det har vært flere vellykkede konsepter, som revitaliseringen av Aker Brygge og Eger, som har vært vellykket. Derfor har de tatt markedsandeler fra for eksempel Bogstadveien, sier Fredriksen, og legger til at han likevel tror at Bogstadveien vil ta tilbake markedsandeler.

Store gårdeiere

Han tror utviklingen skyldes at det har vært store, sentrale gårdeiere.

– Man skulle kanskje ønske seg flere små og lokale eiere, men de store oppgraderingsprosjektene skjer først når de store eierne er involvert, sier Fredriksen.

Kjøpesentrene i Oslo sentrum har hatt en omsetningsøkning på totalt 4,1 prosent i 2016, mens de utenfor sentrum har hatt en økning på 2,4 prosent.

I 2011 fortalte eiendomsselskapet Norwegian Property, som eier mye i området, at de skulle oppgradere området for milliarder.

Ett av målene var å gjøre området mer tilgjengelig for osloborgere.

– Vi har jobbet mot å bli en del av Oslo, og ikke tenkt like mye på tilreisende. Vi har ønsket at oslofolk i større grad skal kunne gjøre nærhandel her, forklarer Nygård.

Den nye handlegaten sto ferdig i 2014, men uteområdene var ikke ferdig før sommeren 2015.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå