- Norsk «Black Friday» har kommet for å bli

Flere norske aktører som har kastet seg på det amerikanske handelsbonanzaet melder om omsetningsrekorder.

<p><b>STORMET BUTIKKENE:</b> Norwegian Outlet måtte håndtere store folkemasser som løp inn i senteret for å sikre seg et priskupp fredag.</p>

STORMET BUTIKKENE: Norwegian Outlet måtte håndtere store folkemasser som løp inn i senteret for å sikre seg et priskupp fredag.

Betegnelsen «Black friday» begynner å bli et godt innarbeidet begrep på norsk folkemunne. Handelsnæringen er i ferd med å omfavne det amerikanske fenomenet, som har vist seg å slå godt an i norske handlevaner.

LES OGSÅ: Følger shoppingen med argusøyne

- Fredagen var over all forventning. Vi har hatt ekstremt mange kunder innom, mellom 23.000 og 24.000 besøkende. Det er 17. mai på Karl Johan fra morgen til kveld. Omsetningen er ti ganger så høy i forhold til normaldag, og en del butikker hadde opp mot én million i omsetning, sier daglig leder i Norwegian Outlet, Einar Sørland.

Kjøpesenteret i Vestby trengte politihjelp for å avvikle køen som utviklet seg på E18 fredag formiddag. Det var også tilløp til et par slåsskamper, og to kassadisker bukket under da handleeuforiske kunder skapte overveldende trengsel.

- Det er jo ekstremshopping, og det ble dessverre et par hendelser. Men vi hadde vektere på plass, og politiet hjalp til å rydde opp. Det er klart en del utfordringer knyttet til å fordele så mange mennesker på 25.000 kvadratmeter på under et døgn, sier han.

For fjerde år på rad kjørte Norwegian Outlet «Black Friday», som har blitt den viktigste handelsdagen i året for kjøpesenteret. Hvert år byr dagen på omsetningsrekord, med omtrent 30 prosent økning i omsetning fra år til år. I likhet med handelsstanden over atlanteren gir dagen et pekepinn på hvor handleglade nordmenn blir kommende jul. 

- Hvis «Black Friday» er bra, blir julehandelen bra, forteller Sørland.

Han mener nordmenn bare må venne seg til det amerikanske handelsfenomenet, og merker at nordmenn har blitt flinkere til å gjøre gaveinnkjøpene tidligere.

LES OGSÅ: Slik håndterer de amerikanske kjedene de ville kundemassene

- Står opp om natten og handler

Det er enda et stykke igjen før den amerikanske handelstrenden for alvor gjør inntog i norske kjøpesentre. Dagen blir først og fremst markert hos norske nettforhandlere.

For enkelte kan det bli vel mye mas og fjas å kjempe om knappheten på tilbudene med konkurrerende shoppere. Stormberg merket godt at det var mer fristende å bli i pysjen hjemme med PCen på fanget.

- Folk står opp om natten og handler. Fra ett minutt over midnatt til totiden var det stor aktivitet, så dabbet det av før det tok seg opp i syvtiden. Det ble ikke bare den beste «Black Friday» noensinne, men den beste handelsdagen noensinne i vår norske og svenske nettbutikk, sier daglig leder i Stormberg, Steinar J. Olsen.

LES OGSÅ: Skryter av lange køer på «Black Friday»

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><b>ADOPTERER «BLACK FRIDAY»:</b> Den norske handelsstanden er i ferd med å adoptere handelsdagen.</p>

ADOPTERER «BLACK FRIDAY»: Den norske handelsstanden er i ferd med å adoptere handelsdagen.

Sjekk nøkkeltallene til din julegaveforhandler iE24 Bedrift.

- Kommet for å bli

62.000 unike brukere var innom nettbutikken i løpet av 24 timer, noe som betød en femdobling av omsetningen i forhold til andre kampanjedager, som romjulssalg og lignende.

- Vi hadde et kjempevellykket salg, og har sett en svær omsetningsøkning de siste fire årene. Volumet er mye større en normalt, og selv om vi har mye lavere fortjeneste på varene, er det en lønnsom dag for oss, forteller Olsen.

Foreløpig kjører ikke butikkjeden tilbudene i deres ordinære utsalg, foruten butikkutsalget hos Norwegian Outlet.

- Det er bare et spørsmål om tid før kjøpesentereierne ser at dette er en flott kickstarter på julehandelen. «Black Friday» har kommet for å bli, sier han.

LES OGSÅ: 100.000 har fremdeles ikke betalt fjorårets julegaver

BI-professor: - Ser ikke «Black Friday uten Thanksgiving

BI-professor Arne Nygaard tror Thanksgiving må slå rot i Norge sammen med en fridag før man ser «Black Friday» manifistere seg i norske handlevaner.

- Det er ikke stort fokus på Thankgiving i Norge, men det kan slå an relativt kjapt. Da vil dette med «Black Friday» bli en slags begivenhet. Jeg har vanskelig for å se dette uavhengig av hverandre, sier han til E24.

Han peker på at Haloween har slått an i Norge i løpet av få år, og at det er etterpørsel etter samlende ikke-religiøse høytider i et land som stadig blir mer multikulturelt. 

- Vi adopterer mange amerikanske tradisjoner på grunn av folkekultur, sport og TV. Vi får amerikansk kultur rett inn i stua, og den kulturelle distansen er ganske kort. Her er det en begivenhet som kan spleise stort sett alle innbyggerne i Norge. Mens Haloween er mer et absurd teater med unger, er Thanksgiving typisk en familiehelg.

LES OGSÅ: Obama benådet kalkuner

- Nordmenn mindre prisfokusert

Ved et slikt scenario ser han likevel ikke at nordmenn går mann av huse for å handle inn billige julegaver.

- Mye av det som skjer er relativt affektivt. Man ser bilder fra Amerika hvor det er tusenvis av «housewifes som stormer inn og river med seg det som er å hente. Jeg vil tro at det ikke er planlegginen som er sentralt, men det å spare penger. Nordmenn er ikke så prisfokusert som USA.

- Når det gjelder de økonomiske framtidsutsiktene er ikke amerikanerne like fremoverlent som nordmenn. Vi har en sterk økonomi med en sosial trygghet i bunn. Det spiller en viss rolle for hvorvidt «Black Friday» blir et fenomen, sier Nygaard. 

LES OGSÅ: Disse julelysene går på rosenkål

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå