Salgsboom for makuleringsmaskiner

Norske bedrifter har de siste månedene jobbet på spreng for å bli klare for GDPR. Det nyter makuleringsmaskin-selgere godt av.  


<p><b>NYE REGLER:</b> Alt må dokumenteres, samtidig som enkeltpersoner skal ha rett på opplysningene en bedrift har på dem. Å kaste sensitiv informasjon i nærmeste papir-søppelbøtte er ikke «GDPR-compliant».</p>

NYE REGLER: Alt må dokumenteres, samtidig som enkeltpersoner skal ha rett på opplysningene en bedrift har på dem. Å kaste sensitiv informasjon i nærmeste papir-søppelbøtte er ikke «GDPR-compliant».

GDPR, EUs nye personvernregler, ble innlemmet i EØS-avtalen på fredag. 

Endringene skal styrke rettighetene til mannen i gata og innebærer blant annet retten til å bli slettet, at datalagring kun skal skje ved samtykke og at alt ved et kundeforhold må dokumenteres. 

I takt med samfunnets stadige digitalisering er mye av denne informasjonen kun lagret elektronisk, men salgstall på makuleringsmaskiner viser at norske bedrifter og virksomheter også har måttet rydde opp i egne skuffer og arkiver. 

Fire ganger så stort salg

På Clas Ohlsons nettbutikk kan man kjøpe fem ulike makuleringsmaskiner for mellom 400 og 4.000 kroner. 

Salget av disse økte i juni med 30 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, forteller presseansvarlig Camilla Tully til E24.

Hos Komplett er utvalget en del større. I tillegg til billigvariantene tilbyr nettbutikken makuleringsmaskiner for over 40.000 kroner. 

– Ifølge vår produsent var salget i første kvartal i år fire ganger så stort som tilsvarende periode i fjor, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørn Tollnes. 

Salgskonsulent Torstein Hall i Harald Dahl Kontorutstyr var ikke i stand til å hente ut spesifikke salgstall, men er sikker på at salget har økt, «kanskje med 50 til 100 prosent».

– GDPR gjør oss aktuell

En undersøkelse gjort av det britiske statlige organet Information Commissioner's Office i 2016, viste at omtrent 40 prosent av alle databrudd er knyttet til papir. 

Pål Karlsen, administrerende direktør i Norsk Makulering, som ifølge egne sider er landets største leverandør av makuleringstjenester, forteller om en total nedgang i salgsvolumet de siste årene grunnet digitalisering, men at interessen og forespørslene har økt betraktelig den siste tiden. 

– For året har vi ca. 150 nye kunder, sier han og antar at majoriteten av disse har kommet fra april og til midten av juni. 

Totalt har selskapet omtrent 2.400 kunder, både offentlige og private, og ifølge Karlsen erfarer de nå at det er flere private kunder som den siste tiden har fått opp øynene for hvor viktig det er å ha kontroll på sensitiv informasjon. 

GDPR-reglene sier at en bedrift kan bli ilagt gebyrer på opptil fire prosent av omsetningen, eller 20 millioner euro, hvis den bryter reglene. 

Investerer i harddisk-kvern

Regelverket påvirker alle selskaper som samler inn eller bruker personopplysninger om borgere i EU og EØS.

Flere undersøkelser det siste halvåret har vist at norske selskaper har ligget bakpå med tanke på å være klare for GDPR, og små bedrifter har fortalt til E24 at de synes det er et overveldende komplisert regelverk å sette seg inn i. 

Pål Karlsen i Norsk Makulering forteller at de blir kontaktet av mange som er sent ute og som ber om bistand og info. 

– Hvorfor er deres tilbud bedre enn å kjøpe en makuleringsmaskin selv?

– Har du et veldig lavt volum må du gjerne gjøre det, men har du mange ansatte som skal benytte dette, tar det fort mye tid. Vi får gjerne kunder som er lei servicekostnader og større makuleringsmaskiner. I tillegg støver flere av dem relativt mye, sier han. 

I tillegg til makulering av papir, har Norsk Makulering den siste tiden fått flere forespørsler om kverning av harddisker og andre elektroniske lagringsmedier, forteller Karlsen. 

– Vi investerer derfor i en ny kvern for dette formålet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå