Pølse med laks

Skal det være en laks i brød eller lompe, med ketchup og sennep?

Kanskje ikke, tenker du. Jovisst, mener Norges mest vellykkede lakseoppdretter, Gustav Witzøe. De siste tre årene har oppdrettsmilliardæren investert 40 millioner kroner i samarbeid med Mills for å gå til verks mot kjøttpølsen: Fra hjemstedet Frøya i Sør-Trøndelag skal Witzøe lage pølser - av laks.

Han er riktignok ikke førstemann ut med slike pølser. Rema 1000 har siden november hatt laksepølser tilgjengelig fra en mindre leverandør, uten at Ola nordmann er gått mann av huse for fisk i tarm av den grunn, ifølge Remas innkjøpssjef Martin Klafstad.

Men Witzøe og Mills legger mer penger i potten. 20 millioner markedsføringskroner skal få småbarnsforeldre til å lure laks i ungene, forkledd i smak og utseende som pølser. At nyvinningen ser ut som pølse, kan selv Aftenposten bekrefte. Men en godt krydret Bratwürst, er den heller ikke.

- Har dere vært litt vel forsiktige med pølsesmaken her, Mills-sjef Tore Haugsdal?

- Pølsesmak er ikke ensartet. Vi er kommet frem til at dette er akkurat denne pølsesmaken som vil fungere best mot barnefamilier.

Mest fornøyd er Haugsdal og Witzøe med at laksepølsen ikke smaker laks. Det kan den ikke gjøre, om havbruk skal gå landbruk i næringen i pølsedisken, sier de. Da er det annerledes med burger og boller, som får lov til å holde på laksesmaken selv etter at fabrikken har gjort sitt.

For Witzøes hjemsted Frøya gir smaksfri laks rundt 20 arbeidsplasser. For Witzøe er pølsene enda et skritt på veien mot å bli Norges sjømatkonge. Etter et han innkasserte rundt 900 millioner i et nedsalg i SalMar i 2006, har Witzøe rikelig til satsinger på fiskemat i Norge. Han er tungt inne i utviklingen av torskeoppdrett, og har interesser i makrell, krabbe og sild også.

Samarbeidet med Mills gir fôr til drømmen om at norsk fiskeoppdrett ikke forblir en råvareindustri i all fremtid, i et land som produserer tre ganger så mange tonn laks som kjøtt.

- Hvis kysten hadde ligget på Hedmarken, hadde vi hatt en helt annen industri. Vi har hatt en fangstkultur. Det er først nå vi går over til å bli en næringsmiddelindustri, vi vil noe mer enn å være fangstmenn, sier Witzøe.

Flere saker på E24

På forsiden nå