– Power-resultatet ender på 70-100 millioner

Storeier letter på sløret om Power-resultatet, og sier omprofileringen var en stor suksess.


<p><b>STOREIER:</b> Øivind Tidemandsen er meget fornøyd med resultatet for Power i 2018.</p>

STOREIER: Øivind Tidemandsen er meget fornøyd med resultatet for Power i 2018.

Det har vært knyttet stor spenning til omprofileringen av Expert, som i fjor byttet navn til Power, har fungert for kjeden som har slitt over mange år.

Nå avslører storeier Øivind Tidemandsen at kjeden kommer til å ende på et fint overskudd i 2018. Tidemandsen eier elektronikk-kjeden sammen med Wilhelmsen-familien.

– Vi hadde et skuffende år i fjor, men omprofileringen har fungert. Vi kommer til å ende på et ebitda-resultat på mellom 70-100 millioner kroner  i 2018, sier Tidemandsen som tirsdag morgen måtte svare for svake resultateter i XXL, et selskap han også er største aksjonær i.

Resultatet er for konsernet som også har butikker i Danmark, Sverige og Finland. I Norge vil overskuddet ende på rundt 60 millioner kroner, bekrefter selskapet til E24.

– Omsetningen vår i Norge ender nok på i underkant av fem milliarder kroner, sier Power Norge-sjef Anders Nilsen.

– Kjempesuksess

I fjor endte inntektene på 4,8 milliarder kroner. For konsernet ble omsetningen 7,9 milliarder kroner.

Da navnebytte ble gjort kjent ble selskapet kritisert for å tro at en dyr omprofilering ville være nok til å snu skuta.

Nå sier Tidemandsen at de har bevist at ekspertene tok feil. 

– Det er noen som har uttalt seg på litt sviktende grunnlag. Det er riktig hva folk sier, at navnebyttet alene ikke holder. Men vi har holdt på med en forbedring av hele selskapet, blant annet sortimentet og kostnadsnivået har blitt kraftig forbedret.

Han mener diskusjonen om butikkdød i varehandelen er oppskrytt. 

– Disse gode resultatene leverer vi i en tid der alle snakker om retail-døden. Det som er med elektronikkbransjen er at den er langt foran resten av bransjen når det kommer til netthandel, og det har jeg lært mye av, sier Tidemandsen.

Også Power-sjef Nilsen er også strålende fornøyd med å kunne vise til at ekspertene tok feil.

– Vi hadde jo alle ekspertene og BI-professorene i mot oss i fjor, men det er fint å vise at det går an å drive lønnsom butikk i tider hvor andre deler av varehandelen går til helsike, sier han.

Snudd milliardoverskudd

Over en periode på åtte år bygget Expert seg opp et underskudd på 2,5 milliarder kroner, før omprofileringen begynte i 2017.

Omprofileringen kostet 100 millioner kroner.

– Elektrobransjen er gjennom stormen resten av varehandelen nå står i. Vi begynte jobben tidligere, og har nå tilpasset oss, sier Power-sjef Nilsen. 

En av ekspertene som i fjor advarte om at navnebytte, var høyskolelektor Robert Ingvaldsen ved Handelshøyskolen BI. Han kalte grepet «risikosport».

– Butikkene vil antagelig fremstå som annerledes. Det er mer enn selve navnet som endres – hele bekledningen av butikken må endres, og da er det fornuftig å bytte navn, sa han og fortsatte.

– Men det er klart, butikkene ligger på samme sted. Litt tilvenning av kundene må man vente seg, de trenger opplæring i hva dette nye konseptet er. Expert-navnet er veldig innarbeidet i Norge, så endringen vil bli krevende – det er en risikosport å bytte navn. Så gjenstår det å se om endringene vil bli godt mottatt eller ei.

I 2019 skal Power fortsette å bygge butikker, og ser på 2-3 nye lokasjoner, samt at man skal finne nye lokasjoner til en rekke varehus. 



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå