– Norwegian er veldig interessant for IAG

Qatar Airways-sjefens flyimperium vokser stadig, både i Norden og globalt. Akbar Al Baker sier at Norwegian er veldig interessant for British Airways-eier IAG, der Qatar Airways er største aksjonær. SAS er han imidlertid ikke interessert i.

Konsernsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways (t.h.) i samtale med Charlotte Ljunggren, direktør for Göteborg Landvetter flyplass i Swedavia.
Konsernsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways (t.h.) i samtale med Charlotte Ljunggren, direktør for Göteborg Landvetter flyplass i Swedavia.

GÖTEBORG (E24): – Dere har jo kalde vintre her, så det er bare å besøke landet mitt. Det er minst 20 grader hele vinteren, sa konsernsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways under en presentasjon i Sveriges nest største by tirsdag.

Den mektige flysjefen er i Norden for å promotere selskapets nye rute fra Doha til Göteborg. Ruten er den første selskapet lanserer utenfor de store byene Oslo, Stockholm, København og Helsinki i regionen.

Al Baker er ikke bare sjef for et av de største flyselskapene i verden, han har også en finger med i spillet om Norwegian. Qatar eier nemlig 20 prosent og er største aksjonær i IAG, selskapet som har bydd på Norwegian, og som eier selskaper som British Airways og Iberia.

– Du har tidligere sagt at Norwegian trenger en sterk partner. Er det interessant for deg at Norwegian kan bli en del av IAG eller Qatar-systemet?

– Det er ikke aktuelt for Qatar, de ligger for langt unna oss og vi har ikke eid noen lavprisselskaper så langt. Men det er veldig interessant for IAG, sier Al Baker til E24 under presseseansen og fortsetter:

– Qatar vil som IAGs største aksjonær alltid støtte enhver mulighet IAG har til å kjøpe et annet selskap, gitt deres strategisk robuste vurderinger.

Børskommentar: (+) Han vil sluke Norwegian. Hvorfor gir gjedden i sivet lyd fra seg?

Ikke interessert i SAS

Under pressekonferansen fikk Qatar-sjefen også spørsmål om han er interessert i å kjøpe seg opp i SAS, men det er ikke aktuelt:

– Vi ser ikke på en investering i SAS. Vi har alltid appetitt for å investere i suksessrike selskaper, men vi har investert i Air Italy og vil holde oss til den investeringen foreløpig. Men hva fremtiden vil bringe kan jeg ikke si nå, sa Al Baker.

Han pekte på at selskapet hans så sent som for to uker siden kjøpte seg opp til fem prosent i China Southern Airlines, og at de også eier blant annet ti prosent i Hongkong-selskapet Cathay Pacific. Qatar Airways er også største aksjonær i Latam, Latin-Amerikas største flyselskap.

– Men dette betyr ikke at det er slutten på vår investeringsvirksomhet. Vi tar ikke eierandeler for en kjapp profitt, vi er der langsiktig, sa Al Baker.

Han pekte på at det både kommersielt er interessant med samarbeidene han har, og at det er viktig fordi man samler innkjøpskraft.

– Bare delvis bærekraftig

Qatar-sjefen ble under seansen også spurt om hva han mener om modellen med lavpris på langdistanse, som Norwegian og enkelte andre har satset tungt på:

– Modellen er bare delvis bærekraftig og det er et stort marked for fullservice. Kundene forventer mat, service, fleksibiliteten og alt det andre som vi har i vårt tilbud, sa Al Baker.

Flysjefen mener også det er rom for full-serviceselskapene å ta en del av markedet som jakter lavest mulig pris.

Dette har man allerede sett selskaper som Lufthansa, SAS og andre innføre gjennom såkalte Light-billetter over Atlanterhavet til USA.

– At vi er fullservice betyr ikke at vi ikke kan tilby et lavpristilbud i et full-servicefly. Vi kan for eksempel ha 40 til 50 seter som selges til priser ned mot lavprisselskapene, samtidig som produktet er det samme vi tilbyr alle, sa Al Baker.

– Det gjorde vi på Doha til Dubai-ruten før blokaden mot Doha, la han til.

På spørsmål om han ikke frykter at lavprisaktører som Norwegian kan utfordre Qatar og andre på langdistanse mellom Asia og Europa, svarte Qatar-sjefen:

– Nei. Det er så mye volum som kommer fra disse regionene, og opererer man utenom hub-ene er man også begrenset av trafikkrettigheter. Det er ikke alle land som tillater at du flyr overalt, så etterspørselen vil overgå kapasiteten som er på disse rutene.

Norwegian sliter som kjent med å få lov av Russland til å fly over den såkalte Sibir-korridoren, og selskapet har dermed ikke muligheten til å åpne ruter fra Skandinavia til land som Kina, Korea og Japan.

Konsernsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways besøkte Göteborg den 22. januar 2019 for å markere selskapets nye rute til den svenske byen.
Konsernsjef Akbar Al Baker i Qatar Airways besøkte Göteborg den 22. januar 2019 for å markere selskapets nye rute til den svenske byen.

Mange strategiske oppkjøp

Qatar har siden oppstarten i 1994 bygget seg opp som en dominerende aktør i luftfarten, og selskapet er en gigant i det internasjonale langdistansemarkedet ut ifra sin base i Doha.

Selskapet har ikke bare bygget opp en flåte på 230 fly, men har også kjøpt seg opp i en rekke andre flyselskap.

Selskapet eier 20 prosent av IAG, som eier selskaper som British Airways, Aer Lingus og Iberia. Qatar eier også 9,9 prosent av Hongkong-selskapet Cathay Pacific og 49 prosent av Air Italy.

Air Italy startet opp i februar i fjor og har allerede en flåte på A330-langdistansefly og selskapet har lansert ruter til både USA, Canada, India og Russland. Selskapet har også en Europa-flåte og har 30 Dreamliner-langdistansefly i bestilling.

I tillegg kjøpte de seg nylig opp til en eierandel på fem prosent i China Southern.

Qatar forsøkte så sent som i 2017 å kjøpe en andel på 10 prosent i American Airlines, men lyktes ikke, ifølge CNN.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå