Reklame fra norske musikere

120 Days, a-ha, Røyksopp og Briskeby er noen av de norske bandene som har funnet seg en ny nisje i musikkbransjen. De lager reklamemusikk for verdens største selskaper.

Seat valgte a-ha. Lexus satset på Arve Henriksen. Nå skal Jaguar bruke 120 Days i sin siste kampanje for bilmodellen C-XF.

Flere saker på E24

Eksemplene på norske band og artister som brukes internasjonale reklamekampanjer er etter hvert mange.

Mobilnett-giganten Vodaphone bruker Briskeby-låten "Shaking Like A Tambourine" til en reklamekampanje i Albania.

I Taiwan bruker musikk av jazz-bassisten Arild Andersen i sin kampanje, mens en låt av Rune Brøndbo, alias Sternklang, dukket opp i en reklame for en av de største bankene i Hellas.

Magenta, bandet til metal-gitaristen Anders Odden, fikk en låt lisensiert bort til en tysk kampanje for Sprite Zero.

Selv gamle norske hits brukes. I sommer ble "Sunday People" av The Monroes benyttet i en gresk reklame for smør.

Rune Grammofon til Toyota

Det mest oppsiktsvekkende eksemplet er kanskje Arve Henriksen. Han er trompetist og gir ut sine album på profilsterke Rune Grammofon, et lite plateselskap som har bygget en solid katalog med musikk som ikke hører hjemme på hitlistene.

Derimot får selskapet mye oppmerksomhet i utlandet. Utgivelsene blir nesten uten unntak anmeldt i New York Times, The Guardian og Die Welt. Med albumene "Sakuteiki" og "Chiaroscuro" etablerte Henriksen et navn som klinger godt i kreative kretser.

Henriksen og Rune Grammofon ble i 2004 kontaktet av byrået Saatchi & Saatchi, som er en tungvekter i internasjonal reklame.

En av byråets klienter, bilprodusenten Toyota, trengte musikk til en kampanje for luksusbilen Lexus GS. Resultatet var en lisensiering av låten "Opening Image" som ble brukt i kampanjen "Urban Serenity".

- Det er vanskelig å måle den salgsmessige effekten av en slik kampanje, men det var innbringende for Rune Grammofon og Arve Henriksen, medgir innehaver Rune Kristoffersen, som forøvrig tidligere var med i Fra Lippo Lippi, duoen som hadde kontrakt med Virgin International på siste halvdel av 1980-tallet.

I dag har Kristoffersen skaffet seg en agent i London til å sortere og vurdere tilbud fra reklamebyråer.

- Det dreier seg ikke bare om reklame, men om bruk av musikk i film og TV. Etter Lexus-kampanjen kom det plutselig en del tilbud, opplyser Kristoffersen.

Stadig viktigere kanal

I en tid hvor platebransjen sliter blir inntekter fra reklame, film, TV, dataspill og ringetoner mer og mer viktig for opphavsmenn og deres plateselskap. Det er ingen tvil om at en god reklamespot kan generere oppmerksomhet. Det kan være en effektiv vei ut til forbrukerne.

Torbjørn Brundtland og Svein Berge i Röyksopp er et eksempel. Duoen er hyppig benyttet av store annonsører. Etter gjennombruddet med albumet "Melody AM" har duoen hatt mange tilbud fra reklamebyråer.

Den britiske musikkjeden HMV, mobilselskapet T-Mobile og computergiganten Apple er bare to av selskapene som bruker Röyksopps musikk i sine kampanjer.

På forsiden nå