Kraftig vekst for Rema 1000 i Danmark

Dagligvarekjeden kaprer markedsandeler i Danmark etter et år med kraftig vekst.


<p><b>VOKSER I DANMARK:</b> Her Ole Robert Reitan (REMA 1000) under en tidligere presentasjon av Reitangruppens årsresultat.</p>

VOKSER I DANMARK: Her Ole Robert Reitan (REMA 1000) under en tidligere presentasjon av Reitangruppens årsresultat.

Det var et godt år for Rema 1000 i Danmark, der kjeden kan vise til et hopp i omsetningen på 11 prosent og tok andeler i et presset marked, skriver Berlingske.

2018 endte med en omsetning på 15,4 milliarder danske kroner – det høyeste noensinne.

Etter åpningen av 23 nye butikker steg antallet danske Rema-butikker til 326.

Rema Danmark-sjef Henrik Burkal forklarer veksten med både de nye butikkene samt utviklingen i de eksisterende.

– Og det er jo positivt, sier han til avisen.

Det er først i mars at Rema 1000 offentliggjør regnskap, og overfor Berlingske vil ikke Burkal avsløre hvordan det gikk med resultatet fra driften.

E24: (+)Dette er utfordringene Rema 1000 må håndtere fremover 

Tøff konkurranse

Lavpriskjedene har ifølge Berlingske tatt stadig mer av dagligvaremarkedet i Danmark.

Siden 2008 har deres markedsandel økt fra 28 til 41 prosent, med en samlet omsetningsvekst på 63 prosent.

I det danske markedet, som har flest kvadratmeter supermarked per innbygger i Europa, har Rema 1000 tredoblet omsetningen på ti år, skriver avisen.

Fjoråret følger et 2017 der Rema også fosset frem i det danske markedet, med kraftig vekst.

Det er imidlertid en tøff konkurranse. Mens Rema, Salling Groups Netto og tyske Lidl har gjort det bra, har aktører som Fakta, Dagrofa og Aldi slitt, skriver Berlingske.

Danske Dagrofa, hvor Norgesgruppen eier 48,9 prosent, bestemte seg i april i fjor for å legge ned alle 103 Kiwi-butikker i Danmark.

Kjeden erkjente da at selskapet ikke hadde lyktes godt nok med å få et fotfeste i et billigmarked preget av hard konkurranse og manglende inntjening.

Vil åpne nye butikker

Burkal sier planen er å åpne 15–20 nye butikker i året for å ta markedsandeler fra konkurrentene.

Også Lidl, Aldi og Netto planlegger nye butikker, mens Coops administrerende direktør Peter Høgsted mener at markedet er mettet.

Fra retail-ekspert Henning Bahr i analysehuset Retail Institute Scandinavia er vurderingen at det er plass til flere Rema-butikker.

Han sier at Rema 1000 frem til nå har vært flinke til å finne de riktige beliggenhetene.

– De er svært kritiske og analyserer det godt, og på det grunnlaget regner vi også med i vår siste prognose at det kommer en rekke nye butikker, sier han til avisen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå