Norsk pizzakjede åpner i Kina

For et drøyt halvår siden ble Pizzabakeren kontaktet av en kinesisk restauranteier. Nå har Sandnes-kjeden åpnet sin første restaurant i Kina.


<p><b>SEREMONI:</b> Onsdag ble snoren klippet for Pizzabakeren i Qingdao i Kina.</p>

SEREMONI: Onsdag ble snoren klippet for Pizzabakeren i Qingdao i Kina.

Onsdag var den offisielle åpningen med snorklipping og ballonger. Kjeden hadde også fått på plass en klovn til å ta imot pizzasultne kinesere i storbyen Qingdao.

– Det er kveld her, men vi holder fortsatt på. Det har vært ganske mye liv og røre, sier Jan Henrik Jelsa, daglig leder i Pizzabakeren, til E24.

– Det er litt spesielt. Vi så ikke for oss at dette var neste steg, legger han til.

Det var Stavanger Aftenblad som først meldte om at Pizzabakeren hadde åpnet restaurant i Kina.

Så på ulike konsepter

Pizzabakeren er en kjede hjemmehørende i Sandnes, som har vokst raskt de siste årene. De har nå over 100 utsalgssteder i Norge, og noen få i Sverige.

Nå har de altså fått seg filial i Asia i tillegg..

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>FULL RULLE:</b> Det var mange som ville ha pizza på åpningsdagen.</p>

FULL RULLE: Det var mange som ville ha pizza på åpningsdagen.

Men for bare et år siden var det ingen som tenkte tanken om å åpne i Kina.

– Det var litt tilfeldig. Vi ble kontaktet for rundt åtte måneder siden av en kineser som har drevet restaurant i Qingdao sammen med nordmenn. De hadde sett på konsepter fra ulike verdensdeler, og der dukket vi opp, sier Jelsa.

– De kom på besøk og likte det de opplevde hos oss. I sommer fikk vi beskjed om at de hadde leid et lokale. Da var det bare å kjøre på, sier han.

Fått rettigheter

Pizzabakeren i Kina drives som en franchise der de som driver restauranten er de som har gjort investeringene.

Det blir både takeaway som i Norge, og mulighet til å spise på restauranten.

– Vi tror det er et godt marked for oss her. Det sies å være voksende andel av befolkningen som er opptatt av vestlig mat, sier Jelsa.

– Nå får vi noen rettigheter innenfor denne provinsen. Vi håper at de får til dette, men må gi den en sjanse til å fungere og gjøre de tilpasningene som trengs på det kinesiske markedet.

Peppes floppet

Pizzabakeren er imidlertid ikke første norske pizzakjede som forsøker å få fotfeste i Kina.

Peppes Pizza gjorde et forsøk i 2005. Det endte med tap på 25 millioner kroner.

– Vi undervurderte kompleksiteten i Kina. Det å bygge opp et nytt varemerke i Kina er nok mulig, men det krever så mye mer enn det vi hadde forstått, uttalte Sten Magnus, konsernsjef i morsselskapet Umoe Catering, til Dagens Næringsliv den gang.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå