Salget av el-biler doblet

Mens salget av tradisjonelle biler faller som en stein, har 2008 så langt vært et godt år for el-biler.
<b>FÅR HJELP:</b> Think trenger lån fra staten.
FÅR HJELP: Think trenger lån fra staten.

Tirsdag kom tallene som viste at nybilsalget i Norge så langt i år er i år enn i fjor.

Spesielt de siste månedene har salget falt dramatisk, og bruktbilimporten falt enda kraftigere.

For el-biler ser situasjonen annerledes ut.

Doblet salget

Merker som Smart, Think, Reva og Buddy er fortsatt ikke veldig vanlig å se på norske landeveier, men salget av disse bilene har likevel nær doblet seg på ett år.

Statistikk fra Opplysningskontoret for Veitrafikk (OFV) viser at det ved utgangen av november i år var solgt 415 av disse bilene.

I samme periode i fjor var det bare solgt 260, og i desember i fjor ble det bare solgt 16 biler, slik at totaltallet for 2007 endte på 276.

Buddy selger best

Den norske produsenten Think har solgt 111 biler så langt i år, men må se seg grundig slått av Buddy som produseres av Elbil Norge.

Den batteridrevne bilen har så langt i år solgt 190 utgaver. I fjor ble det registrert 171 nye Buddy-biler i Norge.

Venter strålende desember

Liv Nordby hos Think Norge har god tro på at det endelige salgstallet for Think skal bli vesentlig bedre når året er omme.

- I går solgte vi 19 biler og vi satser veldig nå før jul. Etter at vi fikk åpnet salgslokaler på Skøyen og i Sandvika har vi fått mulighet til å ta imot kunder som kan prøvekjøre bilene, sier hun til E24.

Den indiske el-bilen Reva bygger på det samme konseptet som Buddy, og begge registreres i Norge som motorsykler. Bilen har solgt 75 stykker så langt i år.

Les også:

- Dette er for lommeboka og miljøet

Informasjonssjef hos Norges Automobilforbund (NAF) Inger Elisabeth Sagedal mener salgstallene viser en interessant utvikling som nå trenger myndighetenes hjelp.

- Det er viktig at ikke utviklingen stopper fordi det er for dårlig infrastruktur, slik som ladestasjoner, sier hun til E24.

Sagedal mener det er en klar trend at flere og flere ser fordelen av å ha el-bil, og at den teknologiske utviklingen har gitt endel merker et oppsving.

Samtidig er en høy drivstoffpris nok et argument for elektriske motorer for mange.

- Dette er for lommeboka og miljøet, fortsetter hun.

Ingen fullblods el-bil

Smart, som kanskje er det mest kjente merket for nordmenn, er ikke en el-bil.

De modellene som er å få kjøpt i Norge går på vanlig bensin, men lav vekt gir veldig lavt forbruk.

Smart har solgt 39 biler så langt i år.

Vil øke produksjonen

Nordby hos Think mener etterspørselen etter el-biler er økende i Norge.

- Etterspørselen er ikke problemet, vi har ventelister på nye biler. Fabrikken i Aurskog har en kapasitet på 44 biler om dagen, men nå produserer vi bare 10. Innen logistikk er det mye som ikke er på plass enda, sier hun.

Les også:


Flere nyheter på E24.

På forsiden nå