«Flyskam» sprer seg i Sverige – SAS vil ha fossilfrie fly innen 2045

I Sverige er det stadig flere som velger miljøvennlig transport for å slippe «flyskam», og nå vil SAS satse på fossilfrie fly innen 2045. I Norge er det foreløpig få som skammer seg – det ventes rekordmange flypassasjerer i påsken.


<p><b>PASSASJERREKORD:</b> Mens flytrafikken faller i Sverige fordi folk velger mer miljøvennlig transport, venter Avinor ny passasjerrekord på Norges hovedflyplass i påsken. Foto: Avinor</p>

PASSASJERREKORD: Mens flytrafikken faller i Sverige fordi folk velger mer miljøvennlig transport, venter Avinor ny passasjerrekord på Norges hovedflyplass i påsken. Foto: Avinor

Nesten hver fjerde svenske har valgt bort flyreiser det siste året på grunn av klimahensyn, og på svenske flyplasser har det vært nedgang i passasjerantallet syv måneder på rad, skriver Bloomberg.

Fenomenet «flyskam» har bredt om seg i Sverige og fører til at stadig flere velger tog i stedet for fly.

– Det er et steg i riktig retning at mange har valgt å begrense sine flyginger i løpet av det siste året, sier Ola Hansén i WWF i forbindelse med lanseringen av Klimatbarometern 2019.

Undersøkelsen viser at 23 prosent av svenskene i 2018 kuttet ut flyreiser for å være miljøvennlige, en oppgang på 6 prosentpoeng fra året før. 

Det støttes også av tall fra togselskapet SJ i Sverige. Antallet togpassasjerer økte i 2018 med 1,5 millioner til ny rekord på 31,8 millioner, noe SJ tilskriver økende interesse for «klimasmarte reiser».

Swedavia, som blant annet driver flyplassene i Stockholm og Göteborg, hadde derimot den svakeste passasjerveksten på et tiår i 2018, ifølge Bloomberg.

SAS ønsker satsing på biodrivstoff

 <p>SAS-sjef Rickard Gustafson vil ha fossilfrie fly.</p>

SAS-sjef Rickard Gustafson vil ha fossilfrie fly.

Nye krav om mer klimavennlig transport har fått SAS, Swedavia og forskningsinstituttet Rise til å starte innovasjonsklyngen «Fossilfritt flyg 2045». 

Formålet er å meisle ut en plan for at både innen- og utenriksfly om 25 år skal drives hundre prosent av biodrivstoff, skriver Dagens Industri (DI). Planen skal være klar innen utgangen av 2020.

– Dagens fly kan fly på biodrivstoff. Problemet er at det ikke går an å kjøpe. Derfor vil vi skape muligheter og incentiver for storskalaproduksjon, sa SAS-sjef Rickard Gustafson på mandagens lansering, ifølge DI.

Innen 2025 er Swedavias mål en innblanding på fem prosent biodrivstoff i tankene, hovedsakelig basert på produksjon fra svenske restprodukter av skog. 

Ving vil klimakompensere

Reiseselskapet Ving hevder å være først blant de største reisearrangørene til å klimakompensere for samtlige flyreiser, ifølge en melding fra Vinggruppen.

Fra og med 29. april skal Ving klimakompensere for 1,5 millioner gjesters flyreiser både med Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, og med andre flyselskap gjennom Ving.

– Vårt hovedfokus er selvsagt å fortsette å minske utslippene våre. I tillegg til det tar vi nå vi enda et viktig steg mot å bli et klimanøytralt selskap med å kompensere for de utslippene vi har i dag, sier Magnus Wikner, konsernsjef for Vinggruppen i Norden.

Vings klimakompensasjon bygger på investeringer i prosjekter som reduserer utslipp av klimagasser i henhold til den globale standarden «The karbon neutral protocol» i samarbeid med Natural Capital Partners

 <p>Jon Bjartnes i WWF Norge tror flyskam kan spre seg til Norge.</p>

Jon Bjartnes i WWF Norge tror flyskam kan spre seg til Norge.

Investeringene vil skje i prosjekter i blant annet Øst-Afrika, Gambia, Sri Lanka og Tyrkia, kontrollert av et uavhengig revisjonsorgan.

WWF tror «flyskam» vil øke i Norge

Foreløpig er det lite flyskam å spore i Norge. Avinor, som driver norske flyplasser, tror på ny passasjerrekord i påsken.

– Det ventes rekordmange reisende på Norges hovedflyplass denne påsken, skriver Avinor i en melding, og peker på at den sene påsken i år får mange til å velge storbyferie eller solfylte kystbyer som påskedestinasjon.

Den største utfartsdagen var fredag 12. april, med over 102.000 reisende, men jevnt over ventes det høye passasjertall.

– Fenomenet «flyskam» har foreløpig ikke hatt samme betydning i Norge som i Sverige, sier Jon Bjartnes i WWF Norge til E24.

Han tror det skyldes at bevisstheten om hvor mye flyturene har å si for klimaavtrykket ikke er like høy i Norge.

– Men vi tror oppmerksomheten vil vokse, etter hvert som flere oppdager hvor stor betydning det vil ha for klimaet å kutte ned på antall flyturer, sier han.

Mener flybransjen har vært en sinke

Haakon Riekeles, samfunnsøkonom i den liberale tankesmien Civita, er skeptisk til «flyskammen».

– En ensidig oppmerksomhet mot personlig atferd kan føre til at man ikke krever de politiske endringene som kan gi de virkelig store resultatene på lang sikt. Som en høyere pris på alle utslipp, skriver han i et innlegg.

Han mener det viktigste ikke er at vi slutter å fly, men at det utvikles teknologi med vesentlig lavere utslipp. 

– De løsningene som kan gi store utslippsreduksjoner, som elfly på korte distanser, og biodrivstoff eller hydrogen på lengre distanser, forskes det for lite på, skriver han.

Økonomen mener flybransjen har vært en sinke, som har strittet imot internasjonale tiltak som monner. 

– De har skjult seg bak at flyene blir mer drivstoffeffektive, uten å nevne at det har ført til lavere priser, økt etterspørsel og høyere totale utslipp, skriver han, og legger til:

– Hvis noen fortjener å føle #flyskam, så er det flybransjen selv.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå