Kanselleringskaos i SAS: Piloter tviler på Irland-prosjekt

Pilotene i SAS Ireland varsler at svært mange vil slutte i protest mot dårlige arbeidsvilkår, og en rekke flyvninger er kansellert grunnet mangel på bemanning. Norske SAS-flygeres forening mener hele utflyttingen til Irland er et tapsprosjekt.


<p><b>SLITER:</b> SAS' Irland-prosjekt høster kritikk. Nå sliter selskapet med bemanningskrise og svært mange kanselleringer.</p>

SLITER: SAS' Irland-prosjekt høster kritikk. Nå sliter selskapet med bemanningskrise og svært mange kanselleringer.

– Jeg tror ikke noe på konseptet. Når vi stiller spørsmål får vi så dårlige svar at jeg er bekymret for hele beregningsmodellen som danner grunnlaget for avgjørelsen SAS-styret tok, sier NSF-leder Christian Laulund til E24.

Han snakker om SAS' datterselskap SAS Ireland (SAIL). Flyselskapet flagget ut deler av driften til det nyopprettede selskapet i fjor for å gjøre seg mer konkurransedyktige i fritidsmarkedet.

Nylig har ledelsen mottatt et brev signert av 26 piloter ansatt i det irske selskapet.

I brevet, som E24 har fått tilgang til, forteller de om det de kaller en «katastrofal situasjon som undergraver det som startet som et kompetent og profesjonelt selskap».

Arbeidsvilkårene er ifølge pilotene så dårlige at de fleste nå ser seg om etter ny jobb. Mange har allerede sluttet, og det hele har resultert i at SAS har måtte kansellere en rekke fly den siste tiden.

Det var ABC Nyheter som først omtalte bemanningskrisen i SAS.

345 kanselleringer i juli

En oversikt E24 har fått tilgang til viser at det i perioden 1.–25. juli har blitt kansellert omtrent 345 SAS-flyvninger grunnet mangel på kabinpersonale og piloter.

Til sammenligning ble det kansellert 45 fly i hele juli i fjor.

Mange av disse skulle vært operert av underleverandøren City Jet, men en betydelig andel er også grunnet mangel på personale hos SAIL.

Oversikten viser i tillegg at flere fly som skulle opereres av SAS Norge har blitt kansellert for å dekke opp for mangel hos SAIL.

Eksempelvis ble et fly mellom Oslo og Nice den 20. juli kansellert for å beskytte en flyvning til London som skulle vært operert av SAIL. Her ble norske SAS-piloter omdisponert for å dekke opp for mangelen hos det irske datterselskapet.

– Drømmen om Irland totalt feilslått

Ifølge en kilde med kjennskap til saken E24 har snakket med har underleverandøren City Jet hatt problemer med kanselleringer i lang tid. Også her skal problemet være at de ikke lykkes i å få tak i nok folk grunnet for dårlige vilkår. Dette er imidlertid en uavhengig underleverandør SAS har en seksårig avtale med.

– Det interessante med SAIL er at pilotene rømmer til andre selskaper med bedre vilkår, som fører til masse kanselleringer, og at drømmen om Irland har vært totalt feilslått og et potensielt tapssluk, sier kilden.

– Vi skjønte allerede i fjor høst at det kom til å bli et problem. Det er ikke overraskende at de sliter med å rekruttere piloter med de vilkårene.

Ifølge AirHelp skylder SAS kundene sine til sammen 104 millioner kroner i erstatning for kansellerte eller forsinkede flyvninger i perioden 1.–25. juli.

City Jet skriver i en e-post til E24 at det stemmer at de har opplevd mangel på mannskap i løpet av sommeren, men at de ikke har problemer med rekruttering.

– Samtidig opplever vi, som mange andre selskaper, at endel av mannskapet søker seg til større fly, som skaper et midlertidig fall i vår bemanning. Vi jobber sammen med SAS om dette, skriver pressekontakt Richard Moore til E24.

Skeptiske til hele Irland-konseptet

Laulund forteller at NSF helt siden det ble kjent at SAS ønsket å flagge ut til Irland stilte spørsmål om det ville lønne seg.

– De gjorde en beregning som viste at crew-kostnadene for piloter ville være vesentlig lavere i Irland. Det viste seg at beregningen var basert på et øyeblikksbilde for hva en SAS-pilot koster i dag, sier han.

– Men fra 2000 til 2013 ansatte vi ingen piloter. Det betyr at hovedtyngden av pilotene er gamle og på topplønn. Derfor blir øyeblikksbildet feil. SAS-pilotene vil koste mindre fremover i tid – det er hevet over enhver tvil, fortsetter Laulund.

– Videre vil ikke SAIL klare å bemanne med de betingelsene de har i dag. Da vil kostnaden i SAIL gå opp, og kostnadene i SAS vil gå ned. Da jeg tok opp det med selskapet var de veldig unnvikende, og det bekymrer meg. Vi får kun til svar at det er dette eller å gi bort ruter til andre operatører, sier Laulund.

Offensiv tilnærming for å møte konkurrentene

– Opprettelsen av et nytt selskap i Irland er verken et prosjekt eller en outsourcing av skandinavisk aktivitet. Og så må jeg tilbakevise at så mange slutter. Det stemmer ikke, sier infosjef i SAS, Knut Morten Johansen til E24.

Han mener SAS Irland opplever nøyaktig det samme som de andre selskapene, som EasyJet, Norwegian, British Airways og Ryanair, nemlig en generell knapphet på piloter.

Han sier det eksisterende prispresset i markedet ikke er noe SAS kan vende ryggen til.

– Det reisende publikum har forventninger om stadig billigere billetter. Alle SAS' konkurrenter flyr fra baser i utlandet til Norge. I stedet for å stoppe disse flyvningene grunnet lav lønnsomhet har SAS valgt en offentlig tilnærming ved å opprette baser i London og Malaga. De kostnadsnivåene er fordelaktige, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

– I SAS Irland mottar pilotene lønn basert på lokale markedsmessige vilkår. Endrer markedet seg, så vil likevel personalkostnadene være rundt 25 prosent under det vi har når du er lokalisert i Skandinavia. 

Han presiserer at kostnadene ikke handler om lønn til pilotene alene, og mener det er altfor tidlig å felle noen dom over det irske selskapet.

Ifølge Johansen er også AirHelps beregninger feilaktige.

– Men det skal sies at de kanselleringene vi har hatt har vært krevende for våre ansatte å håndtere, sier han, og berømmer de ansatte for den ekstra innsatsen den siste tiden. 

Tidligere i uken bekreftet også SAS overfor E24 at de har mottatt brevet fra pilotene.

– Vi har en positiv dialog med dem, og vi deler en felles ambisjon om å gjøre forholdene så gode som mulig. Jeg kan ikke kommentere videre på dialogen rundt dette, sier pressekontakt i SAS, Troels Karlskov, til E24.

Var heldige til å begynne med

Da SAIL ble opprettet i fjor hadde flyselskapet Monarc Airlines, som holdt til å samme område, akkurat gått konkurs.

Dermed hentet SAIL inn svært mye folk som tidligere var fast ansatt i Monarc. Hos SAIL fikk de derimot kun midlertidig ansettelse og mye dårligere vilkår.

Pilotene skriver i brevet at det er tvilsomt at SAIL ville kommet seg på beina i det hele tatt hvis det ikke var for nedleggelsen av Monarc.

Det er selskapet CAE Parc som står for bemanning og drift av SAIL.

Videre forteller pilotene om en kaptein som ble ansatt som sjefinstruktør i treningsavdelingen for pilotene, men som nå har sett seg nødt til å si opp i protest mot at CAE Parc mente han hadde «for høye» standarder til sikkerhet og ikke lot han være med i rekrutteringsprosesser lenger.

– De får instruktørene som er igjen tar nå en seriøs revurdering av sine jobber ettersom lovnaden om bedre arbeidsvilkår aldri kom. Konsekvensen er at hele treningsavdelingen i SAS Ireland nå er på randen av kollaps, heter det i brevet.

Resten av pilotskaren er allerede i prosess med ny ansettelse i andre flyselskaper eller søker aktivt andre jobber, skriver de videre. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå