SAS innrømmer pilotmangel og dårlig planlegging

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen erkjenner at flyselskapet har vært for ambisiøse med sommerrutene.


<p><b>TRØBBEL:</b> SAS har måttet kansellere mange avganger grunnet pilotmangel og dårlig planlegging i sommer, innrømmer SAS-direktør.</p>

TRØBBEL: SAS har måttet kansellere mange avganger grunnet pilotmangel og dårlig planlegging i sommer, innrømmer SAS-direktør.

Scandinavian Airlines (SAS) måtte kansellere over 700 avganger fra april til juni, og har så langt i juli innstilt rundt 345 flyvninger grunnet mangel på mannskap, ifølge en oversikt E24 har fått tilgang til.

Det har gått utover de reisende på sommerferie. 

– Vi har vært for ambisiøse ved planleggingen av ruteprogrammet denne sommeren. Når vi vet resultatet, skulle jeg gjerne sett at vi hadde vært mer forsiktige, sier SAS' operative direktør Lars Sandahl Sørensen til Dagens Næringsliv.

Til vanlig flyr SAS mest forretningsreisende, men om sommeren er det feriereisende som gjelder.

Problemer hos underleverandørene

Sørensen innrømmer overfor DN at SAS har solgt billetter uten å ha full kontroll på bemanningen.

Dette ligner problemene Norwegian hadde i fjor sommer. De har siden tatt grep og har unngått lignende problemer i år.

Det var ABC Nyheter som første omtalte SAS' bemanningstrøbbel.

I fjor opprettet SAS et datterselskap i Irland for å gjøre seg mer konkurransedyktige på fritidsmarkedet.

Denne uken er det kommet frem at pilotene ansatt i SAS Ireland (SAIL) er svært misfornøyde med arbeidsvilkårene sine og ser seg om etter nye jobber. Det har ført til flere kanselleringer.

Samtidig har også den uavhengige underleverandøren City Jet slitt med for lite mannskap.

Sørensen, som har det operative ansvaret i SAS, erkjenner nå at de ikke har lykkes med å finne nok personell utenfor morselskapet.

– Det har vært krevende og det er selvsagt ikke tilfredsstillende. Problemene tas på største alvor, og jeg er lei meg når vi ikke leverer opp til forventningene, sier han, og legger til at selskapets oppbygning i utlandet har tatt lengre tid enn de hadde regnet med.

Skeptiske til Irland-prosjekt

En oversikt E24 har fått tilgang til viser at det i perioden 1.–25. juli har blitt kansellert omtrent 345 SAS-flyvninger grunnet mangel på kabinpersonale og piloter.

Til sammenligning ble det kansellert 45 fly i hele juli i fjor.

Brorparten av disse skulle vært operert av underleverandøren City Jet, men en betydelig andel er også grunnet mangel på personale hos SAIL.

Oversikten viser i tillegg at flere fly som skulle opereres av SAS Norge har blitt kansellert for å dekke opp for mangel hos SAIL.

Eksempelvis ble et fly mellom Oslo og Nice den 20. juli kansellert for å beskytte en flyvning til London som skulle vært operert av SAIL. Her ble norske SAS-piloter omdisponert for å dekke opp for mangelen hos det irske datterselskapet.

Norske SAS-flygeres forening er skeptiske til hele Irland-prosjektet.

– Jeg tror ikke noe på konseptet. Når vi stiller spørsmål får vi så dårlige svar at jeg er bekymret for hele beregningsmodellen som danner grunnlaget for avgjørelsen SAS-styret tok, sa NSF-leder Christian Laulund til E24 torsdag.

SAS mener imidlertid at å ha operasjoner i utlandet er den eneste løsningen hvis de skal klare å konkurrere på pris.

– Det reisende publikum har forventninger om stadig billigere billetter. Alle SAS' konkurrenter flyr fra baser i utlandet til Norge. I stedet for å stoppe disse flyvningene grunnet lav lønnsomhet har SAS valgt en offentlig tilnærming ved å opprette baser i London og Malaga. De kostnadsnivåene er fordelaktige, sa infosjef Knut Morten Johansen til E24 torsdag.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå