To toppledere slutter, Schibsted omorganiserer

Selskapet ønsker å bevege seg raskere i sine 20 ulike markeder, og mener en omorganisering må til.


<p><b>SLUTTER: K</b>onsernsjef i Schibsted ASA Didrik Munch slutter i sin stilling i en alder av 62 år. Munch har vært i Schibsted i en årrekke.</p>

SLUTTER: Konsernsjef i Schibsted ASA Didrik Munch slutter i sin stilling i en alder av 62 år. Munch har vært i Schibsted i en årrekke.

Schibsted har besluttet å dele opp selskapet i to ulike divisjoner kalt «Media» og «Markedsplasser».

Selskapet forklarer i en børsmelding at organisasjonsstrukturen ikke endrer selskapets overordnede strategi, men at dette vil gjøre dette lettere for de ulike enhetene å jobbe raskere, mer effektivt og målrettet.

Skal bli enklere

Media-divisjonen vil inkludere mediehus som VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, og i Sverige også Aftonbladet, Svenska Dagbladet og nyhetstjenesten Omni.
Sveriges Schibsted-sjef Raoul Grünthal vil ta styringen på media-divisjonen, ifølge selskapet.
Marked-divisjonen vil hovedsakelig inneholde rubrikktjenester som Finn, Blocket og en rekke andre internasjonale aktører. 
Årsaken til endringen er å gjøre det enklere for de ulike mediehusene og produktene å utvikle seg selvstendig, og i sin egen takt. 

– En mer enkel struktur i organisasjon vil gjøre det mulig for oss å bevege oss hurtigere i markedet, og gjøre oss mer konkurransedyktige, skriver direktør i Schibsted Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding.

Det vil ikke bli store endringer for ansatte i selskapet, bortsett fra enkelte rokeringer og utskiftninger i Schibsteds toppledelse.

Mister toppledere

Fra børsmeldingen går det også frem at konsernsjef Didrik Munch slutter i sin stilling i februar 2018. 

Med ham ut døren går også Schibsted-veteran og produktsjef Terje Seljeseth.

– Didrik og Terje har vært en stor del av Schibsteds utvikling i mange år, og har gjort en fantastisk jobb. Jeg er utrolig takknemlig for deres bidrag og ønsker dem alt godt fremover, sier direktør Ryssdal.

Munch har vært i selskapet i over 20 år, og har arbeidet med en rekke ulike produkter. Seljeseth har vært i selskapet i 33 år, og var sentral i utviklingen av Finn, et av konsernets mest lønnsomme produkter.

Seljeseth starter som ny analyseansvarlig i Stiftelsen Tinius fra 1. oktober, melder stiftelsen.

E24 er et heleid datterselskap av VG, som igjen er eid av Schibsted. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå