Shippinguniversets mektigste mann

John Fredriksen topper prestisjetung liste.

<p><b>PÅ TOPPEN:</b> John Fredriksen, her på besøk i Holmenkollen i Oslo, er kåret til den mest innflytelsesrike personen i shippingindustrien.</p>

PÅ TOPPEN: John Fredriksen, her på besøk i Holmenkollen i Oslo, er kåret til den mest innflytelsesrike personen i shippingindustrien.

Frykt er nøkkelen til suksess, mener John Fredriksen - den mektigste innen skipsfart.

Det er bransjemagasinet Lloyds List som har kåret de 100 mest innflytelsesrike menneskene i shippingbransjen, og den styrtrike skipsrederen topper årets liste.

Fredriksen mener at å gå konkurs et par ganger i karrieren er den mest effektive måten å lære hvordan man skal ta de riktige avgjørelsene, og at den lærdommen er viktigere enn alt man blir fortalt på skolen.

Les også: - Når det går til helvete, er det en mulighet - ikke et problem

Fortsatt er det instinktet som er det viktigste for Fredriksen.

<p><b>PÅ FORSIDEN:</b> John Fredriksen pryder Lloyds List.<br/></p>

PÅ FORSIDEN: John Fredriksen pryder Lloyds List.

- Når jeg tar avgjørelser, så er det en følelse. Det er mye lettere å ta avgjørelser i dette markedet, enn i et markedet hvor det koker. Men når jeg føler at timingen er riktig, ser jeg egentlig ikke på noen andre. Det er en slags magefølelse, sier han til magasinet.

- Dersom følelsen er riktig, signerer jeg på den prikkete linjen.

Har endret mening

For to år siden sa Fredriksen at det ikke ville være mulig å tjene penger i bransjen på minst to år. I stedet satset han tungt på riggimperiet Seadrill i den hurtigvoksende oljeservicebransjen.

Les også: Fredriksens riggkjempe til London

I dag, fire år inn i den verste tankfart-nedturen i manns minne, går det frem at Fredriksen har endret mening.

<p><b>FAMILIEMANN:</b> Fredriksens to døtre, Kathrine og Cecilie, går i farens fotspor.<br/></p>

FAMILIEMANN: Fredriksens to døtre, Kathrine og Cecilie, går i farens fotspor.

- Sa jeg to år? Jeg tror vi trenger enda ett år eller to, sier han til Lloyds List. 

Les også: - Markedet er ikke friskmeldt

Skipsrederen mener nå at chartermarkedet er mer eller mindre på bunnen.

- Men selv om jeg ikke tror at det vil bli mye verre, så må man bli kvitt overskuddstonnasje. Det kommer fortsatt til å ta noe tid.

Vurderer å rydde opp

Fredriksen antyder også at han har begynt å se på muligheter innen tank og tørrbulk, og at begeistringen er på retur.

- Vi vet ikke når markedet vil komme tilbake. Men historisk sett, dersom man investerer i shipping på bunnen, så går man i det minste ikke konkurs, sier han.

Lloyds List skriver at Fredriksen ser shippingindustrien gjennom små vinduer av muligheter som er åpne lenge nok til å tjene penger – mye penger – veldig raskt.

Les også: DN: Fredriksen tjente 47 mrd. på åtte år

Fredriksen topper årets kåring fordi de tror at han har «timet» markedet riktig, og vil være den som går foran og leder gjeninnhentingen i industrien.

- Vi tror ikke etterspørselen vil hjelpe oss så mye, så man må håndtere tilbudet. Noen må være den som rydder opp i dette markedet. Det er nødvendig, og vi vurderer det, sier norsk-kyprioten.

«The golden boy»

Fredriksen er ikke den eneste nordmannen på listen. På 49. plass finner man «the golden boy of Norwegian shipping», Thomas Wilhelmsen. Han er konsernsjef i Wilh. Wilhelmsen Holding og styreformann og storaksjonær i Wilh. Wilhelmsen ASA.

<p><b>TO GENERASJONER:</b> Wilhelm Wilhelmsen (t.h.) og Thomas Wilhelmsen.</p>

TO GENERASJONER: Wilhelm Wilhelmsen (t.h.) og Thomas Wilhelmsen.

Wilhelmsen er med i kåringen for andre året på rad, og klatrer tre plasser.

- Dette reflekterer hans evne til å styre selskapet gjennom den dystre resesjonen og høste fruktene av en forsiktig, velfundert tilnærming til markedene, skriver Lloyds List.

Les også: Wilh.Wilhelmsen frister med utbytte

87. plassen holdes av Telemark-fødte Dagfinn Lunde, som er shippingsjef i tyske DVB Bank.

I tillegg til topp 100-listen, har Lloyds også utarbeidet mindre underkategorier, som finansiering og forsikring. Her finner man blant andre Harald Serck-Hanssen, som er leder for shipping, offshore og logistikk i DNB, Hans Christian Kjelsrud i Nordea og Ole Wikborg i IUMI.

Les også: - John Fredriksen er ingen romantiker

Les også: Her er Fredriksens superluksushus i London


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå