Helgesen viser til at Parisavtalen trer i kraft i år, i tillegg til at det er blitt enighet om kutt i bruken av klimagassen HFK.
– Det er på plass en avtale om internasjonal luftfart, og nå altså et opplegg for reduksjon av klimagasser fra skipsfarten, sier Helgesen til NTB lørdag kveld.
Rapporteringskrav
Da hadde møtet i London kommet fram til nye krav til rapportering av klimagassutslipp, basert på drivstofforbruk. I tillegg skal distanse og driftstimer registreres. Kravet trer i kraft 1. mars 2018 og målet er å bygge opp en database som kan gi grunnlag for analyser om energieffektivitet. Norge har vært en av initiativtakerne til kravet.
Det ble også enighet om at det våren 2018 skal fastsettes en strategi for reduksjon av klimagassutslipp fra internasjonal skipsfart.
Konkrete krav

Yara satser mer på utslippsrensing til sjøs
På møtet i London kom man også fram til noen konkrete krav om kutt. Svovelinnholdet i bunkers skal reduseres til 0,5 prosent innen 2020, ikke 3,5 prosent, slik den tidligere planen har vært. Østersjøen og Nordsjøen får de strengeste NOx-kravene noensinne for skip bygget etter 2021.
– Forhandlingene i IMO endte med et fantastisk resultat i arbeidet med å redusere luftforurensning. Norges arbeid som pådriver gir resultater, sier Helgesen om NOx-vedtaket.
Kjære kommentarfeltbruker!
Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.
Les mer om våre regler her.