Slik gikk det da Pizza Hut-skulle erobre Norge

Dominos er på vei til Norge. Sist en stor internasjonal pizza-kjede prøvde å ta Norge, brente de seg stygt.

<p><b>SLET I NORGE:</b> Pizza Hut er kjempestore internasjonalt, men i pizzalandet Norge slet de kraftig og måtte gi seg på begynnelsen av 2000-tallet.<br/></p>

SLET I NORGE: Pizza Hut er kjempestore internasjonalt, men i pizzalandet Norge slet de kraftig og måtte gi seg på begynnelsen av 2000-tallet.

I august kommer Domino's Pizza hit til lands, med ambisjoner om åpne 50 utsalgssteder i Norge i løpet av få år.

For 20 år siden var det Pizza Hut som forsøkte seg på det norske markedet. 

Verdens største pizzakjede kom til Norge i 1994, og flere av landets største aviser spådde at Peppes måtte belage seg på tøff konkurranse.

Men det gikk ikke helt slik den amerikanske kjeden hadde tenkt.

For tross økende omsetning de første årene var utgiftene alltid større. Etter hvert ble kjedens Norges-virksomhet omtalt som «en pinlig fiasko».

E24 har snakket med tidligere Pizza Hut-sjef i Norge, Øyvind Hoem. Han mener fiaskoen dels skyldes at de leide for dyre lokaler, og dels at de hadde for få kunder. Det hjalp heller ikke at de måtte betale royalties til Pizza Hut sentralt. 

Startet offensivt

Den første restauranten ble åpnet med front mot Karl Johans gate i Oslo, like ved Stortinget. Flere restauranter i Oslo følger det neste året.

Pizza Hut internasjonalt var, og er, organisert som et franchise-system (se faktaboks).

I starten var det kyprioter som eide Pizza Hut-rettighetene for Norge. De drev virksomheten på Sørlandet med selskapet Pan Pizza.

I 1996 gikk advokat Jan Velund, daværende styreformann for Pan Pizza, høyt på banen. Han sa til Dagens Næringsliv at det i løpet av to år ville komme «en betydelig satsing landet over». 

- Jeg vil ikke si så mye utover at vi kommer til å satse tungt over hele landet med Pizza Hut, spesielt i de folketunge regionene, sa Velund til avisen den gangen.

Først ut i denne storoffensiven var Midt-Norge. Trondheim-selskapet American Pizza Midt-Norge fikk driftsrettighetene for denne delen av landet.

Investerte 30 mill. i Norge

Men allerede året etter, i 1997, ble det klart at Pizza Hut slet tungt i det norske markedet.

På dette tidspunktet hadde de etablert i alt fem restauranter i Norge: Tre i Oslo, en i Asker og en i Trondheim.

I løpet av året ble flere store serveringsaktører allerede blitt forsiktig kontaktet av Pan Pizza med forespørsel om salg av de norske restaurantene.

I 1998 er det liten tvil: «Eierene bak Pan Pizza AS prøver å komme seg noenlunde «skadefri» ut. I markedskamp med pizza-konkurrenter som Peppes (Narvesen), Dolly Dimples og andre i fastfood har det meste stoppet opp», skriver Dagens Næringsliv.

Kypriotene hadde gått med millionunderskudd tre år på rad, og Pizza Hut sentralt var svært skuffet over de svake resultatene her til lands. De hadde investert rundt 30 millioner kroner i Norge og gått med milliontap.

Selv om de hadde et uttalt mål om vekst, var det Dolly Dimples og Peppes som stakk av med veksten og markedsandelene.

- Altfor dyre lokaler

Høsten 1998 kjøpte Øyvind Hoem rettighetene til den amerikanske kjeden. Men også det ble en kortvarig affære.

<p><b>TAKE AWAY:</b> Det er mulig å kjøpe Pizza Hut-mat i Norge i dag også, men bare på Gardermoen.</p>

TAKE AWAY: Det er mulig å kjøpe Pizza Hut-mat i Norge i dag også, men bare på Gardermoen.

I starten av 2000 var det slutt.

Pizza Hut varslet at de ga opp i Norge.

Hoem forklarer hvilke problemer han støtte på til E24. For det første fikk han selskapets gjenværende tre restauranter i Oslo med på lasset da han kjøpte rettighetene.

Disse lå svært sentralt plassert i Oslo: En på Karl Johan, en ved Grensen, og en i Bogstadveien.

Det ble dyrt.

- Et av problemene var at vi måtte ta over de leiekontraktene som var der. Det ble altfor kostbart. Det gjorde at vi startet på bakbeina, sier Hoem.

- Tok 7-8 prosent

Han mener konkurransen med de etablerte kjedene var svært tøff, og at de ikke greide å trekke nok kunder.

Men han peker også på at franschise-modellen gjorde det vanskelig å levere positive resultater:

– Man hadde greie innkjøpspriser, men de tok royalties av alt du solgte. De har et omsetningsbasert fee på omtrent 7-8 prosent av omsetningen, sier han.

Det gikk ut over bunnlinjen.

- De tilbyr mye de som er i Pizza Hut-systemet, men det koster. Produktene var greie nok, prisene var kanskje noe høyere enn hos konkurrentene.  Men alt i alt var det for kostbar drift og for lite salg, sier han.

Han sier at det dessuten ble en kulturkrasj, ettersom mange av de ansatte ved Oslo-restaurantene var greske.

Domino's: - Annerledes forretningsmodell

Islandske Birgir Bieltvedt i Domino's frykter ikke den samme mottakelsen som Pizza Hut:

- Vår forretningsmodell er annerledes enn Pizza Hut, har Mannen som skal satse med Donino's uttalt til E24.

- De ligner mer på Peppes, mens vi satser kun på take-away og levering. Sånn sett ligner vi mer på Pizzabakeren

Danske Michael Rask, som har fått oppdraget med å etablere og driften den norske satsingen, gir heller ikke uttrykk for bekymring:

- Vi har ikke fokus på hva konkurrentene våre gjør, har dansken uttalt til E24.

- Konseptet vårt er utviklet og forbedret gjennom 55 år og fungerer i 70 ulike land. Vi er annerledes enn de etablerte norske aktørene, og opplevelsen og servicen vi kan tilby er ikke til stede i markedet nå.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå