Slik markedsfører du deg på Facebook

Facebook-reklame genererte 40 000 dollar, 18 millioner sidevisninger og 5700 klikk for selskap.
<b>LØNNSOM MARKEDSFØRING:</b> Facebook er en billig markedsføringskanal.
LØNNSOM MARKEDSFØRING: Facebook er en billig markedsføringskanal.

40 000 dollar,18 millioner sidevisninger og 5 700 klikk ble gevinsten til det amerikanske markedføringsselskapet Art Meets Commerce. Prisen var en annonsesum på 4 400 dollar.

Vær der kundene er

- Du må være der kundene er, sier Clara Shih, forfatter av boken The Facebook Era, til The New York Times.

Hun anbefaler små og store bedrifter å markedsføre seg på Facebook. Facebook har linket sammen 300 millioner mennesker i sitt nettverk og øker fortsatt.

- Det er der kjøpergruppen er for mange produkter og tjenester, sier Shih.

Start i det små

For de fleste bedrifter er det best å begynne med å lage seg en Facebook-side. ("Facebook pages") her kan man samle fans, slik kjendiser, musikere og politikere gjør. Det er nå 1.4 millioner slike sider på Facebook og de samler mer enn ti millioner fans hver dag.

Bedrifter kan enkelt skape seg en web-tilværelse på Facebook, men bør fortsette å benytte andre kommunikasjonssystemer i tillegg, slik at ikk eansatte som er utenfor Facebook-nettverket skal bli holdt utenfor.

På Facebook-siden bør firmaet linke direkte salg til e-handel som ticketmaster eller Amazon.

Ikke kast bort tiden

Shih anbefaler folk som har tenkt til å benytte seg av Facebook som markedsføringskanal å sette seg ned å tenke ihjennom hva de egentlig vil ha ut av dette systemet.

- Det er lett å kaste bort tiden foran skjermen, sier hun. Derfor er det viktig å være konstruktiv.

En kan stille seg spørsmål som: Hva er min grunnleggende målsetning? Er det stadig flere kunder i døren? Skal du opprette en arena for kundestøtte?

Hun mener det er smart å få venner og bekjente med i gruppen slik at man kan debutere med en respektabel mengde brukere. Sidene vil ofte vokse av seg selv etterhvert, sier jhun. Den gjennomsnittlige brukeren har 130 venner på sin profil.

Personlighet slår an

- De sidene som virkelig gjenspeiler personlighet er de som blir de desidert mest populæ're, sier Tim kendall, Facebooks direktør for inntjening og ytelse til New York Times.

Et eksempel på hvordan man kan utnytte nettverket viser markedsføringsselskapet Art Meets Commerce i New York, som konstant holder samtalene gående med sine fans på Facebook. Selskapets interaksjon på Facebook utgjør en avgjørende del av reklamekampanjene deres for teaterproduksjoner.

Markedsføringsselskapets Facebook-side for teaterstykket "Rock of Ages" har for eksempel over 15 000 nye tilhengere og har fått 2000 nye tilhengere de siste to-tre dagene.

Tjente 40 000 dollar

I fjor innførte Art Meets Commerce en annonsekampanje for å promotere en "utenfor av Broadway" forestilling av musikalen "Fela!" Kampanjen var rettet mot Facebook-brukere med interesser innen teater-show eller afro-musikk.

Ifølge selskapet genererte dette 18 millioner sidevisninger og mer enn 5700 klikk i tillegg til de 40 000 selskapet fikk i inntekter fra påfølgende bilettsalg. Det hele kostet selskapet 4400 dollar i annonser.

Til forsiden

På forsiden nå