Som varmt hvetebrød

- Vi skal bli det råeste bakeriet i Europa, sier Rémi Goulignac i United Bakeries. Den franske bakeribedriften har på få år est kraftig ut i Norge. Men eierne har ikke tenkt å stoppe med det.

- Nordmenn har reist veldig mye, og de har sans for en smak av utlandet. Og de spiser mye brød, sier fransk-norske Rémi Goulignac.

United Bakeries ble nylig kåret til den norsk-franske bedriften som har bidratt mest til å utvikle samarbeidet mellom Frankrike og Norge i 2006. Det skjedde gjennom tildelingen av prisen Fransk-Norsk Trophée, som utdeles av Fransk-Norsk Handelskammer.

- Jeg hadde ingen bakgrunn fra bakerfaget, men fikk etter hvert interesse for faget, sier Rémi, som kom til Norge som 11-åring fra Sørvest-Frankrike, ikke så langt fra Bordeaux.

I mars i år åpnet United Bakeries som et håndverksbakeri og som kafé på CCVest i Oslo. 1. november følger etter planen en ny bakeriåpning i Paleet på Karl Johan, og neste år planlegges et tredje bakeri og bakeriutsalg i Bogstadveien.

- I tillegg til den unike smaken av franske bakervarer, har vi satset på å gi folk en visuell opplevelse. Her er ting i bevegelse hele tiden, sier entusiastiske Rémi.

- Våre svevende brødkurver har jeg ikke sett noe annet sted i verden, sier han. Brødet sendes i brødkurver ned fra selve bakeriet i annen etasje.

Siden 2000 har virksomheten tatt av for United Bakeries, som Rémi driver sammen med broren Pascal Goulignac. Omsetningen har gått fra rundt 26 millioner i 2000 og forventes å passere 200 millioner i år. I fjor var omsetningen 170 millioner, mot 135 i 2004. Resultatet før skatt ender trolig rundt 10 millioner i år, mot 7,8 i fjor og 15 millioner i 2004.

- Vi satser på franskinspirerte produkter, som fransk landbrød, croissant'er, pain au chocolat, men også norske boller med rosiner, sier Rémi.

Utgangspunktet for bedriften, som ble etablert i 1993, var import av juice og sjokolade. Men få år senere hadde man spesialisert seg på import av bakervarer fra Frankrike som ble solgt til kjedene. Ett bakeri ble startet på Smart Club for fem år siden, før man kom i gang på CCVest med et eget håndverksbakeri.

Antallet ansatte vil komme opp i 100 i løpet av året. 70-80 prosent av omsetningen kommer fra import av halvstekte, franske bakeprodukter. I tillegg importerer man 80 isvarianter fra fire håndverksbedrifter i Sør-Frankrike under eget merke.

- United Bakeries lyder ikke spesielt fransk, snarere amerikansk?

- Ja, den franske ambassadøren har sagt til oss: Dere må bytte navn. Hun liker det ikke!

På forsiden nå