Sp og Taxiforbundet allierer seg i kampen mot «Uber-loven»

Senterpartiet og Taxiforbundet frykter den foreslåtte taxi-liberaliseringen vil få konsekvenser for heltidsyrket drosjesjåfør.


<p><b>KRITISK:</b> Vedum mener forslaget gjør det umulig å ha yrket som levebrød</p>

KRITISK: Vedum mener forslaget gjør det umulig å ha yrket som levebrød

– Drosjesjåfør som heltidsyrke kan forsvinne. Vi etterlyser at departementet tar debatten om løsarbeidersamfunnet, sier styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund til Klassekampen.

1. januar går høringsfristen ut for regjerings forlag til nye taxilover. I regjeringens foreslåtte liberalisering skal Uber bli tillatt fra 2020, taximarkedet skal dereguleres og hvermannsen skal kunne bruke sin egen bil som taxi.

Mer konkurranse

Da regjeringen sendte forslaget på høring i oktober, skrev de i en pressemelding at de ønsker større konkurranse i byene, mulighet for å bruke av ny teknologi og samtidig sikre tilbudet i distriktene.

De opplyste også at fra nyttår vil en arbeidsgruppe legge fram en rapport som skal se på mulighetene for å erstatte taksameter med «et enklere, billigere teknologinøytral løsning».

For de fleste faller regjerings liberaliseringsforslag i god jord, som hos forbrukerne, men ikke hos Senterpartiet og Taxiforbundet.

– Ødelegger næringen

– Høringsdokumentet fra regjeringen er en oppskrift på hvordan man skal ødelegge drosjenæringen vi har i dag og få inn Uber i stedet, sier Vedum til avisen, som mener forslaget undergraver muligheten til å ha yrket som et levebrød.

For at hvermannsen skal få bruke sin egen bil som taxi, må man ha plettfri vandel, ha førerkort i to år, opprette enkeltpersonforetak og ta en prøve hos Vegvesenet til en kostnad på 1.600 kroner. Bilen må også registreres i motorvognregisteret og må hyppigere på kontroll, skriver avisen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå