Skylder på Uber for drosjenedgang

Nordmenn kjørte færre kilometer i drosje i fjor, og bransjen selv mener Uber har skylden. Men for private sjåførtjenester kan den kontroversielle tjenesten ha dyttet inntektene oppover.


<p>NEDOVER: Taxibransjen har lagt bak seg et år der norske drosjer kjørte mindre. Bransjeforbundet mener det er grunn til å være optimistisk for fremtiden.</p>

NEDOVER: Taxibransjen har lagt bak seg et år der norske drosjer kjørte mindre. Bransjeforbundet mener det er grunn til å være optimistisk for fremtiden.

– Det var først i siste kvartal i 2017 at en ulovlig transporttilbyder ble lagt ned, så det blir spennende å se om det slår ut i statistikken for dette året, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.

Denne uken la Statistisk sentralbyrå (SSB) frem en statistikk som viser at drosjene kjørte i alt 502 millioner kilometer i 2017, en nedgang på 2,8 prosent fra året før, og nedgang på 5,7 prosent sammenlignet på 2014.

Størst var nedgangen i Rogaland, der antall kilometer kjørt i drosjenæringen har falt med 16 prosent siden 2014. Bak følger Oslo, der det har vært en nedgang på 14 prosent.

Uber

Trevland i Taxiforbundet sier at den mest åpenbare mulige årsaken til nedgang er Uber, og såkalte samkjøringsgrupper i sosiale medier.

 <p>Øystein Trevland forbundsleder i Norges Taxiforbund</p>

Øystein Trevland forbundsleder i Norges Taxiforbund

– Størrelsen på markedet har vært ganske konstant. Jeg har spesielt hørt fra folk som kjører kveld og helg, når flere driver ulovlig persontransport, at de merker nedgang, sier Trevland.

Uber Pop ble lagt ned i Oslo i oktober.

– Uber hadde i 2017 markant færre turer enn i 2016, så å påstå at nedgangen skyldes Uber er feil. Vi ser frem til å samarbeide med drosjebransjen, så de kan bruke teknologien, så de får utnyttet kapasiteten bedre og tilby kundene lavere priser, skriver en talsmann for Uber til E24.

Andelen kilometer kjørt med passasjer i bilen hadde en liten oppgang på 0,4 prosent fra 2016. I 2017 var 53 prosent av alle kilometerne kjørt med passasjer i bilen. Men fra 2014 til 2017 er andel kilometer med passasjer i bilen ned 0,2 prosent.

– Tendensen der drosjebransjen opplever fallende etterspørsel er ikke ny, og skyldes hovedsakelig nåværende regulering. Som Finansdepartementet skriver i Nasjonalbudsjettet 2018, har det lenge vært en utvikling med høyere priser, lavere etterspørsel og færre tilbudte timer. At de norske drosjene kjørte mindre i 2017 enn i 2016 viser at det er behov for en reform, som kan gi konkurranse på pris, service og digitale tjenester – som kan skape ny etterspørsel etter drosjer. I mange land jobber vi med drosjebransjen for å kunne innfri potensialet om å bli en del av fremtidens transporttilbud. Det gleder vi oss til å også gjøre i Norge, skriver Uber.

Det er ikke ennå offentliggjort regnskapstall fra flere av de store taxiselskapene i landet.

Blant dem som det har blitt offentliggjort tall for er Norgestaxi, som fra 2016 til 2017 hadde en inntektsnedgang, fra 56 millioner i 2016 til nesten 55,8 millioner i 2017,

Antall biler

Trevland sier at det blir spennende å se om Ubers kutt av tjeneste i Norge vil slå ut på neste statistikk og inntekter.

– Om det fortsetter nedover, må det gjøres noe med antall biler som er ute i trafikken, og så må vi finne ut hvorfor dette har skjedd. Det kan også ha sammenheng med økte avganger i kollektivtrafikken, sier Trevland.

I en annen del av transportmarkedet er det aktører som merker inntektsoppgang på grunn av Uber.

Bislett Limousine har de siste årene hatt en inntektsøkning. I 2017 var driftsinntektene 31,6 millioner kroner, mens de året før rapporterte om driftsinntekter på 28,8 millioner.

– Vi begynte å kjøre for Uber i fjor, og fikk utnyttet ledig kapasitet, særlig i helg, og kveld og natt. Det har gitt en god ekstra fortjeneste i perioder der bilene ellers har stått parkert, sier daglig leder Morten Stovner-Sørlie til E24. Han er også daglig leder i morselskapet H. M. K, som er et av Norges ledende busselskaper.

 <p>TØFF BRANSJE: Morten Stovner-Sørlie er sjef i både Bislett Limousine og HMK. Han sier at Uber har gitt dem muligheten til å utnytte kapasiteten bedre, selv om turene er priset lavt.</p>

TØFF BRANSJE: Morten Stovner-Sørlie er sjef i både Bislett Limousine og HMK. Han sier at Uber har gitt dem muligheten til å utnytte kapasiteten bedre, selv om turene er priset lavt.

Tøff bransje

Men han presiserer at transportbransjen er tøff, og at selv om inntektene øker, så er det også strammere for marginene.

– Når det kommer mye turister til Oslo eller er store arrangementer, så er HMK og Bislett med. Vi kjører når det er statsbesøk eller når de største artistene kommer. Økningen i turismen gjør at sommersesongene blir bedre og bedre for oss, sier Stovner-Sørlie.

Årsaken til at sjåførtjenester, som Bislett Limousine, kan benytte Uber lovlig, er at denne tjenesten fra Uber går under limousin-lovgivningen. Dermed kunne Uber fortsette sine tjenester Uber Black og Uberxxl da de kunngjorde at de ville trekke Uber Pop fra Norge i oktober i fjor.

Uber Black har mer eksklusive biler og profesjonelle sjåfører, og kostet også dermed mer enn tjenesten Pop, som var mer lik taxitilbudet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå