Starbucks rykker inn i Norge

Ved hjelp av Jens Ulltveit-Moe skal den amerikanske kaffegiganten innta kaffemarkedet i Skandinavia.


<p><b>KAFFETØRST:</b> Investor Jens Ulltveit-Moe og hans Umoe skal gjøre Starbucks til førstevalget for kaffetørste skandinaver.</p>

KAFFETØRST: Investor Jens Ulltveit-Moe og hans Umoe skal gjøre Starbucks til førstevalget for kaffetørste skandinaver.

Jens Ulltveit-Moe har gjennom datterselskapet Umeo Restaurant Group sikret seg rettighetene til å drive kaffekjeden Starbucks i Skandinavia, melder selskapene.

Målet er å bli markedsledende innen tre år.

- Vi snakker i størrelsesorden flere hundre millioner kroner. Skal man bygge en merkevare skikkelig, tar det tid. Gjør man det riktig, vil det gi god avkastning, sier Ulltveit-Moe til Dagens Næringsliv.

Kjenner Norge

Ulltveit-Moe har i lenger tid hatt et ønske om å etablere seg på kaffemarkedet i Skandinavia, gjennom datterselskapet Umeo Restaurant Group.

Starbucks er godt fornøyd med sin nye partner.

- Vi fant en sterk partner i Umoe Restaurant Group for vår ekspansjon i Skandinavia, som allerede har en rekke kjente merkevarer i den skandinaviske regionen og innehar betydelig lokal kompetanse, uttaler selskapet i en pressemelding.

Sjekk Umoe Restaurant Group i E24 Bedrift

Tapte 32 millioner

Starbucks har lenge vært interessert i Skandinavia, men finanskrisen og dårlige salgstall bremset noe av ekspansjonen.

Særlig har Europa vært Starbucks akilleshæl, hvor den økonomiske krisen i eurosonen har ført til at europeerne dropper kaffen.

- Situasjonen er veldig, veldig tøff, sa Starbucks' toppsjef, Howard Schultz, til Reuters i vår da det ble klart at kaffegiganten gikk med 32 millioner i underskudd i Europa.

Suksess på Gardermoen

Men Starbucks-gründer og toppsjef Howard Schultz ante råd og ønsket å snu situasjonen i Europa på samme måte som de gjorde i USA, noe som ga en salgsvekst på 8 prosent i samme periode. Kvinnen som fikk salget på benene igjen på det amerikanske markedet, Michelle Gass, ble sendt over Atlanteren. 

Hun har sterk tro på det skandinaviske markedet.

- Skandinavia har lenge vært langt oppe på vår liste. Dere er blant de som drikker mest kaffe i verden og har stor kjøpekraft, sier Michelle Gass til Dagens Næringsliv. 

Gardermoen beviste at norske forbrukere er tilstrekkelig kaffetørste.

- 90 prosent kjenner allerede merkevaren Starbucks. Satsingen på Gardermoen har vært en suksess. Det er allerede et av våre beste utsalg, sier hun. 

500 arbeidsplasser

Starbucks er kjent for en aggressiv etableringsstrategi, men har hittil ført en langt mer beskjeden strategi i Norden.

Mye tyder på at kaffegiganten vil ekspandere rimelig raskt i Skandinavia. Ulltveit-Moe er på utkikk etter egnede lokaler og hele 400-500 ansatte i første omgang.

- Den første i Oslo og Stockholm vil åpne allerede første halvår neste år. Og den skal bli bra, opplyser Ulltveit-Moe.

Per dags dato finnes det åtte avdelinger i Skandinavia.

Les også:

Kaffe kan bli dobbelt så dyrt

Starbucks sliter i Europa

Starbucks slutter med knuste biller

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå