Aibel vant ny kontrakt på gigantfeltet

Haugesundsbedriften skal bygge omformerbygg som fører strøm fra land til Johan Sverdrup-feltet.


<p><b>NY RUNDE:</b> Aibels konsernsjef Jan Skogseth kan glede seg over å ha sikret nok en stor kontrakt med Statoil til det gigantiske Johan Sverdrup-feltet.<br/></p>

NY RUNDE: Aibels konsernsjef Jan Skogseth kan glede seg over å ha sikret nok en stor kontrakt med Statoil til det gigantiske Johan Sverdrup-feltet.

Takket være en ny kontrakt til oljeserviceselskapet Aibel på 600 millioner kroner, har Statoil nå fått på plass den tredje og siste store kontrakten for strømforsyningen til det gigantiske oljefeltet i Nordsjøen som skal starte produksjonen i slutten av 2019.

Elektrifiseringen av Sverdrup ble fremskyndet gjennom et forlik i Stortinget, der regjeringen ble overkjørt. Forliket betyr at det blir strøm fra land fra dag én.

I tillegg til sjøkablene som skal frakte strømmen fra land og ut til plattformene, må strømmen omformes fra veksel til likestrøm og tilbake når den sendes gjennom sjøkablene, og det er denne omformerstasjonen på land Aibel har fått ansvaret for.

300.000 volt

Helt konkret skal oljeserviceselskapet stå for byggingen av det det såkalte omformerbygget på Haugsneset ved Kårstø, med tilhørende anleggsarbeid.

I kontrakten inngår det grøft og legging av to sett med vekselstrømskabler fra Kårstø til Haugsneset. Hver av dem er på 300.000 volt. Disse strømkablene skal brukes til begge faser av utbyggingen av Johan Sverdrup-feltet, ifølge Statoil-meldingen.

Selv om Aibel har kategorisert denne kontrakten under Feltutvikling, på samme måte som plattformkontrakten for boreplattformen på Sverdrup-feltet, er det ingen tvil om at kontrakten er nok en milepæl for Aibels satsing på mer fornybar arbeid – en satsing som skal sørge for at selskapet har flere bein å stå på i fremtiden.

– Dette dreier seg om å gjøre Johan Sverdrup-feltet klar for å motta elektrisk strøm fra land, sier kommunikasjonsdirektør Bjørg Sandal i Aibel til E24.

Aibels kontrakt er én av tre hovedkontrakter som skal føre strøm fra fastlandet og ut til det enorme olje- og gassfeltet. Aibel skal samarbeide med Norconsult på prosjektering, mens Veidekke står for det meste av byggingen.

– Vi har prosjektledelsen, og det er en god del folk fra oss som skal være med på ingeniørarbeidet og annet arbeid som faller innenfor vår kjernekompetanse. Så er det også en del arbeid i denne kontrakten som ikke faller innenfor det vi sysler med til vanlig, og derfor har vi knyttet til oss diss gode partnerne, sier Sandal.

– En god nyhet

Aibel får også ansvaret for å bygge adkomstveier, og det skal opparbeides en tomt på om lag 30 dekar for å få plass til omformerbyggene.

At Aibel vinner denne kontrakten er en god nyhet i en krevende tid for næringen, sier olje- og energiminister Tord Lien (Frp) i en kommentar til E24:

– Sverdrup-utbyggingen er Norges største industriprosjekt på tiår. Kontraktstildelingen er nok et bevis på hvor viktig det er for norske arbeidsplasser at prosjektet er i rute, fortsetter han.

Asker og Haugesund

For Aibels del betyr denne kontrakten at de hovedsakelig får sysselsatt ingeniører, samt en del verftsarbeidere. Ingeniørarbeidet vil fra og med nå sysselsette rundt 60 til 70 folk, får E24 opplyst.

Dette vil øke noe etter hvert som arbeidet går fra kontoret i Asker og over til verftet i Haugesund, samt byggeplassen på Haugsneset.

– Det blir en del prefabrikasjon av komponenter utover i prosjektet, og da skal vi flytte de fleste folkene som er involvert over til Haugesund.

– Vil vi se mer av slike kontrakter, som heller inn mot fornybarfeltet?

– Det er mulig, men det er ingen tvil om at kjernekompetansen vår er innen plattformer, skip og landanlegg, både når det kommer til nybygg, og modifikasjon og vedlikehold, sier Sandal.

Hun forteller at Aibel i senere tid har sikret en rekke oppdrag på å overhale (klassing) av både rigger og flytende produksjons- og lagringsfartøyer (FPSO) på verftet i Haugesund i det siste. Riggen DeepSea Bergen er blant dem som akkurat har forlatt verftet.

Sandal forteller at Aibel drev mye overhalingsarbeid på rigger og andre fartøy for en tid tilbake, men at oppturen i oljenæringen for noen år siden gjorde at plattformprosjekter og modifikasjonsarbeid offshore tok mye ressurser.

– De utfordrende tidene i oljenæringen har gjort at det har vært naturlig for oss å prøve å ta opp slike oppdrag igjen der det er mulig.

Aibel har måttet kutte betraktelig i bemanningen de siste par årene, og hvert oppdrag bidrar dermed til at ikke flere må gå.

– Alt vi får nå er kjærkomment. Vi gleder oss stort over å ha vunnet nok en kontrakt, sier Sandal.

Følger milliardkontrakt

Aibel er allerede engasjert i Johan Sverdrup-utbyggingen. I februar i år fikk selskapet kontrakt for bygging av dekket til boreplattformen. Denne kontrakten er verdt rundt åtte milliarder kroner.

– Vi har en skreddersydd organisasjon for å effektivt gjennomføre nye strukturprosjekter, er svært motiverte og gleder oss til å komme i gang med dette omfattende og viktige industriprosjektet i samarbeid med Statoil, sa Aibel-konsernsjef Jan Skogseth den gang.

– Har dere nok kapasitet til å både levere denne kontrakten og bygge boreplattformen i Haugesund omtrent på samme tid?

– Det har vi tatt høyde for, og det er positivt at det blir et høyt aktivitetsnivå på verftet vårt, sier Bjørg Sandal i Aibel torsdag.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå