Slik jakter DNB på fremtidens bankløsninger

Med DNB i ryggen, satser oppstartsbedrifter på nye løsninger for pengeoverføringer, forsikring og kredittbransjen. Selv håper DNB-sjef Rune Bjerke storbanken unngår å bli akterutseilt av fremtidens konkurrenter.


<p><b>FORSIKRINGSUTFORDRER:</b> Erik Skaar og Anders Schnell i Tillit Forsikring (t.v.) viser prototypen til DNB-sjef Rune Bjerke.</p>

FORSIKRINGSUTFORDRER: Erik Skaar og Anders Schnell i Tillit Forsikring (t.v.) viser prototypen til DNB-sjef Rune Bjerke.

– Hvor langt har dere kommet?

Mellom plansjer og digitale prototyper navigerer Rune Bjerke seg gjennom oppstartsbedriftene som støttes av DNB, i den andre runden av et tre måneder langt gründerprogram i regi av StartupLab i Oslo.

Fire av de syv nykommerne som nå er på plass i lokalene ved Forskningsparken får bistand fra storbanken, som selv kan håpe utbyttet blir at den klarer å holde tritt med utviklingen av nye løsninger i finansbransjen, eller i beste fall kare seg et hestehode foran konkurrentene.

Programmet skal sette fart i oppstartsbedriftenes utvikling. Resultatet kan bli et partnerskap med DNB, som bidrar med mentor og bankens nettverk.

StartupLab spytter inn 1 million via investorfellesskapet Founders Fund, og sammen med tilskudd eller lån fra Innovasjon Norge får det enkelte selskap en finansiering på inntil 2,5 millioner.

– Vi ville aldri lykkes hvis vi trodde at vi kunne gjøre alt selv. Du er nødt til, i den verden vi lever i dag, hvor alt skjer så ufattelig mye fortere,til å ha utradisjonelle partnere, sier Bjerke.

I denne runden støtter DNB satsingen til Vipicash på billigere og tryggere kontantløse pengeoverføringer til land i Afrika og Asia, Tillit Forsikrings heldigitale skadeforsikring, den nettbaserte plattformen Brevio som fjerner tidstyver i revisorbransjen og Axeptias skytjeneste for kreditt- og inkassobransjen.

Les også: Tror bankene vil tilby helt nye tjenester

Problemet førstnevnte vil løse er at midler overført fra flyktninger tilbake til familiemedlemmer i hjemlandet ofte ikke kommer frem uten at et mellomledd forsyner seg av beløpet.

Løsningen Vipicash har kommet opp med kobler senderen av penger direkte med et lokalt utsalgssted, for eksempel et apotek. Midlene blir overført ved at mottageren sendes en kupong på SMS eller e-post som kan brukes ved butikken.

Vil utfordre forsikringsbransjen

Gründerne i Tillit vil fikse det de mener er en interessekonflikt mellom forsikringsselskap og kunde fordi dagens ordning gir forsikringsselskapet incentiv til å beholde mest mulig penger selv.

 <p>Erik Skaar (t.v.) og Anders Schnell i Tillit Forsikring.</p>

Erik Skaar (t.v.) og Anders Schnell i Tillit Forsikring.

Prototypen er klar, en applikasjon i smarttelefonen der kunden gjør alt fra å inngå forsikringsavtalen til å melde inn skader.

– Forsikring ble etablert som en «brannkasse», der kundene putter penger i kassen, og de som er uheldige får penger tilbake. Men på slutten av året beholder selskapet det som er igjen. Da får du en interessekonflikt, sier Erik Skaar i Tillit.

De baserer seg på at selskapet skal ta en fast andel av premieinntektene, resten skal gå tilbake til kundene.

– Istedenfor å beholde det som er igjen, tar vi en femtedel av premieinntektene og sørger for at 80 prosent går tilbake til kundene igjen i form av skadeutbetalinger, sier Skaar.

Les også: Næringslivstopper samler seg til gründerjakt

Løsningen fra de tre Tillit-grunnleggerne er en modell med dynamiske priser, som justerer seg fra måned til måned, basert på faktiske skader. Blir det færre skader går prisen ned, blir det flere går prisen opp.

DNB-sjefen sier forsikringssatsingens modell «utfordrer alt det bestående innen forsikring».

– Vi er nødt til å lære fra nisjeaktører, fra nye aktører. Noen vil vi samarbeide med, noen vil være konkurrenter.

– Hvis du skal lykkes i fremtidens konkurranse må du forstå dine nye potensielle konkurrenter, du må samarbeide med dem, sier han.

Saken fortsetter under bildet

Sammen med StartupLab er DNB i gang med den andre runden av et gründerprogram som skal støtte utviklingen av oppstartsbedrifter. Her med gründerne i Brevio (t.v.), en webbasert plattform for håndtering av administrative prosesser i revisjonsbransjen.
Sammen med StartupLab er DNB i gang med den andre runden av et gründerprogram som skal støtte utviklingen av oppstartsbedrifter. Her med gründerne i Brevio (t.v.), en webbasert plattform for håndtering av administrative prosesser i revisjonsbransjen.

Legger til rette for nye betalingsaktører

Fra europeiske myndigheter er det lagt opp til at nye aktører skal kunne ta opp kampen om viktige deler av finansnæringen, som tradisjonelt har vært bankenes domene.

Les også: Nordea-sjefen: – Nå endres alt vi gjør

På nyåret ble EUs betalingstjenestedirektiv, kalt PSD2, innført. Kort fortalt skal direktivet øke konkurransen og fremme innovasjon i markedet for betalingstjenester ved at bankenes infrastruktur åpnes for tredjeparter.

Det fjerner bankenes monopol på infrastrukturen som er nødvendig for betalingsformidling.

I praksis kan nye aktører tilby betalingsformidling til DNB-kundene på lik linje med DNBs egen Vipps, ved at kundene gir samtykke til at tredjepart får tilgangen til kontoinformasjon som er nødvendig for å gjennomføre en betalingstransaksjon.

For bankene kan det bety tøff konkurranse, både fra internasjonale giganter som allerede har mange brukere, eller fra mindre nykommere med smarte løsninger.

– Det viktigste er å erkjenne at ingen vet hvordan markedet for banktjenester ser ut om fem år, eller ti år. Ingen kan si sikkert hvor langt man har kommet med kunstig intelligens, med data, maskinlæring eller automatisering, sier Bjerke.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå