Gobi mot ny million-investering for å satse på TV-produksjon

Den norske snapchat-utfordreren tar helomvending – vil utfordre lineær TV. 


<p><b>GOBI:</b> Teknologiselskapet startet karrieren i Silicon Valley, men har i dag hovedkontor i Oslo. Her er alle gründerne av selskapet fra venstre: Andreas Øgaard (23), Morten Stulen (22), Kristoffer Lande (22), Lars Erik Fagernæs (22) og Kristian Rekstad (21).</p>

GOBI: Teknologiselskapet startet karrieren i Silicon Valley, men har i dag hovedkontor i Oslo. Her er alle gründerne av selskapet fra venstre: Andreas Øgaard (23), Morten Stulen (22), Kristoffer Lande (22), Lars Erik Fagernæs (22) og Kristian Rekstad (21).

Gobi får inn friske penger for å satse på noe helt nytt, nemlig TV. 

– Vi kaller oss ikke lenger et sosialt medium, det vi driver med heller mer mot sosial underholdning, sier gründer og daglig leder Kristoffer Lande til E24.

 <p><b>TV-satsing:</b> Gobi-sjef Kristoffer Lande snur fokuset fra sosiale medier til underholdningsbransjen.</p>

TV-satsing: Gobi-sjef Kristoffer Lande snur fokuset fra sosiale medier til underholdningsbransjen.

Ifølge Lande henter selskapet nå i underkant av ti millioner kroner, med en plan om en større emisjon på nyåret.

Selskapet satset først på et sosialt medium hvor brukerne kan sende videoer og bilder i felles bildestrømmer, i direkte konkurranse med børsnoterte Snapchat.

– Da Snapchat begynte med private vennegrupper hadde vi allerede skjønt at dette ikke kom til å fungere på sikt, og vi har nå gått bort fra dette konseptet, sier Lande.

TV-show på mobil

Så hva er Gobi nå?

Selskapet er i ferd med å samle et nytt styre bestående av erfarne TV-folk, som sammen med et nytt team skal lage små interaktive TV-episoder som skal publiseres inne i appen.

– De tradisjonelle kanalene har måttet gi slipp på mange ansatte, så vi planlegger å kapre noen smarte hoder fra bransjen, sier Lande.

– Men er det ikke veldig kostbart å drive TV-produksjon?

– Vi har til nå hatt svært lave kostnader, og det har vært billig både å nå og holde på nye brukere. Til den første test-episoden fikk vi inn 10.000 unike brukere, hvor over 70 prosent kom tilbake for å se mer, sier Lande som sier at produksjonskostnadene har vært så lave som 0,5 kroner per seer.

De har allerede testet et show basert på de amerikanske Hunger Games-filmene, hvor brukerne får servert en liten episode hver dag over flere uker, hvor de kan bestemme hvem av deltagerne som ryker ut.

Gobi har nå passert 100.000 brukere, og er i kontakt med flere store produksjonsselskaper og blogger-nettverk om potensielle innholds-partnerskap.

De neste ukene kommer det nye serier på Gobi-appen. Selskapet jobber blant annet med et nytt reality-konsept og et reiseprogram.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>INTERAKTIV TV:</b> Et reiseprogram Gobi produserer for appen går ut på at brukerne bestemmer hvor i verden programlederne tar veien.</p>

INTERAKTIV TV: Et reiseprogram Gobi produserer for appen går ut på at brukerne bestemmer hvor i verden programlederne tar veien.

– Ubrukelig innhold

Lande påpeker at både Facebook og Amazon satser på produsert kvalitetsinnhold fremover, og at dette er et skifte i teknologibransjen.

– Vi så at det meste av det brukergenererte innholdet var ganske uinteressant, og til tider ubrukelig. Vi tror at dette skiftet vil gjøre at folk slipper å se kaffekopper, feriebilder og kattevideoer på Gobi, men interessant innhold.

Selskapet landet i fjor sin første betydelige emisjon på fire millioner kroner. 

Med seg fikk Gobi profilerte investorer som Petter Northug, lakse-arving Gustav Magnar Witzøe og skipsreder Johan Odvar Odfjell. 

Gründer Lande sier at både eksisterende og nye investorer følger med i den nye investeringsrunden. 

– Et marked for kortformat

 <p><b>JAKTER FORNYELSE:</b> TV-ekspert Morten Wiberg i Carat tror kortformatet Gobi tar i bruk også vil finne veien til tradisjonelle TV-kanaler. </p>

JAKTER FORNYELSE: TV-ekspert Morten Wiberg i Carat tror kortformatet Gobi tar i bruk også vil finne veien til tradisjonelle TV-kanaler. 

TV-sjef Morten Wiberg i Carat vurderer vanligvis mer tradisjonelle tv-satsinger enn den Gobi nå går for, men mener det er rom for utfordrere.

– Det er helt håpløst for meg å si om dette kan slå an, men det er ikke helt fjernt å tenke at kortformatet vil bli større, sier han til E24.

Han tror at bransjen konstant er på jakt etter fornyelse.

– Netflix har vokst seg gigantisk på kun fem år, så mye skjer, men det kan ikke helt sammenlignes ettersom Gobi har en langt mindre evne til å distribuere innholdet og langt mindre budsjett, sier Wiberg og fortsetter.

– Man er avhengig av store penger i denne bransjen, og pengene går fort, så 10 millioner høres lite ut, forklarer han. 

Lande mener at produksjonskostnadene er i en annen klasse når man produserer kortformat for mobil. 

– Man trenger ikke kameraer til mange hundre tusen kroner og et stort produksjonsteam, sier gründeren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå