Leveringsmygg vil utfordre Bring og PostNord

ASAP vil sørge for at dyre mellomledd ikke skviser sjåførenes allerede tynne marginer.


<p><b>KLARE FOR KAMP</b>: Tommy Larsen er en av gründerne bak Asap-appen som har sprunget ut av selskapet Mavi Logistikk som leverer varer for Elkjøp og en rekke andre butikkjeder på Østlandet. Plattformen skal knytte sammen sjåfører med bedrifter eller forbrukere som trenger å sende et produkt.</p>

KLARE FOR KAMP: Tommy Larsen er en av gründerne bak Asap-appen som har sprunget ut av selskapet Mavi Logistikk som leverer varer for Elkjøp og en rekke andre butikkjeder på Østlandet. Plattformen skal knytte sammen sjåfører med bedrifter eller forbrukere som trenger å sende et produkt.

– Det er bare et spørsmål om tid før digitaliseringen snur opp ned på transportbransjen, prosessen er jo allerede godt i gang, sier Tommy Larsen som er en av gründerne og driftssjef i Asap.

Asap springer ut av et mellomstort transportselskap kalt Mavi Logistikk, som blant annet driver med varelevering for kjeder som Elkjøp, Kvik Kjøkken, Bauhaus og Bomann  

Mavi Logistikk står for rundt 80.000 hjemleveringer i året på det sentrale Østlandet.

Plattformen selskapet nettopp har lansert skal ifølge grunderne gjøre det å sende pakker billigere, og mer lønnsomt for bedrifter ved å kutte ut fordyrende mellomledd, ifølge Larsen.

– Det er utrolige summer som går bort i mellomleddene, og det er et utrolig prispress i transportbransjen.

Slik transportbransjen fungerer i dag, er det slik at hvis en butikkjede selger et produkt skal de har en bit av transportinntektene, transportselskapet som organiserer leveranser tar en bit av kaken, og så er det ofte en underleverandør som til slutt leverer produktet til kunden, og denne personen skal også tjene penger.

Mange år i logistikkbransjen gjorde at Larsen og hans medgrunnleggere så et behov for bedre løsninger enn hva blant annet logistikkjempene Bring og PostNord kunne tilby sjåførene.

Har mange konkurrenter

Asap starter med 50–100 biler som allerede er tilknyttet plattformen.

Når en forsendelse legges inn, kan sjåførene by på pakken og det billigste tilbudet vinner. 

Når en forsendelse legges inn, kan sjåførene by på pakken og kunden velger tilbud utifra pris eller rangering sjåføren har i systemet. Sjåførene ser ikke hverandres tilbud, og Asap tar 20 prosent av hver forsendelse.

Både bedrifter og privatpersoner kan bruke tjenesten, men Larsen antar det stort sett er selskaper som vil ta seg nytte av tilbudet.

– Det mest utfordrende blir å endre folks vaner når det kommer til transport, sier Larsen.

Et av målene, ifølge Asap-sjefen, er at sjåfører som har mange faste oppdrag, kan ta med seg ekstra pakker fra plattformen på veien.

Selskapet har flere konkurrenter i markedet som har mange flere kunder, blant annet Schibsted-eide Mitt Anbud og Helthjem, samt britiske Nimber.

– Hva er det med deres løsning som er så bra at det er vanskelig for Bring eller Mitt Anbud å gjøre det samme?

– Det er klart at et selskap som Mitt Anbud også kan videreutvikle sitt produkt, men vi er ikke redde for konkurranse, for det kommer uansett, sier Larsen og henviser til selskapets tekniske løsninger som innebygget fakturaløsning og kartfunksjoner som konkurrentene ikke har.

Det finnes over 20.000 enkeltmannsforetak for langtransport i Norge, og Larsen regner med at over halvparten av dem er aktive og kan få bedre vilkår gjennom Asap-plattformen.

Lastebileierforbundet skeptiske

Asap har allerede hatt møter med mange potensielle partnere og kunder, samt Lastebileierforbundet.

De er noe skeptiske til at plattformen vil så an som gründerens ambisjoner tilsier.

– Det er mange som har prøvd seg på dette uten å lykkes, og det finnes jo en del konkurrerende løsninger, sier markedsdirektør i Lastebileierforbundet Kjell Olafsrud.

Han representerer en bolk av sjåførene Asap håper å få med på laget.

– Det virker som flinke folk, og de kan frakt og logistikk, men dette er et utrolig vanskelig marked å komme seg inn på, sier Olafsrud.

Han tror det er begrenset hvor bra en slik portal kan gjøre det i Norge, og at det ikke gir mening for større selskaper å bruke en plattform hvor man byr på en og en forsendelse.

– Jeg tror nok dette blir forbeholdt en nisje av markedet, og kan nok utfordre mindre transportsentraler og budbilselskaper, sier han og fortsetter.

– At Asap kutter bort mellomledd er sant, men disse mellomleddene er jo der for en grunn og gjør en viktig jobb for logistikkbransjen. Det er en grunn til at så mange budbiler knytter seg til disse selskapene. 

I samtalen med Asap og Larsen la Lastebileierforbundet trykk på at det er viktig at selskapet gjør en grundig sjekk på alle sjåførene som skal bruke plattformen for å være sikker på at alle kjører etter gjeldende bransjestandarder. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå