Norske gründere jakter investormillioner og nye ansatte under Slush

Norske oppstartsbedrifter søker lykken i Helsinki denne uken. Noen trenger millioner av kroner, andre trenger samarbeidspartnere eller nye ansatte.


<p><b>PÅ JAKT:</b> Simen Malmin i Shoreline har brukt dagene i Helsinki til å komme i kontakt med internasjonale teknologihoder som kan være med tilbake til Stavanger for å bygge selskapets vindkraftprogramvare.</p>

PÅ JAKT: Simen Malmin i Shoreline har brukt dagene i Helsinki til å komme i kontakt med internasjonale teknologihoder som kan være med tilbake til Stavanger for å bygge selskapets vindkraftprogramvare.

Helsinki (E24) – Vi landet nettopp vår første investeringsrunde, men når man ønsker å vokse så fort som oss, begynner vi allerede nå å starte dialogen med nye investorer som kan være aktuelle som med-investorer når vi virkelig skal hente penger om rundt 18 måneder, sier Simen Malmin i Shoreline til E24.

Selskapet lager programvare og simulatorteknologi for vindparker. 

Shoreline har fått gode tilbakemeldinger fra store selskaper som Statoil, og kundene regner med å kunne spare 40 millioner årlig ved bruk av selskapets programvare, ifølge gründerne. 

– Men Slush for oss handler like mye om å finne nye smarte hoder. Stavanger er ikke stort, så vi har satt opp møter med potensielle ansatte og jeg er veldig imponert over nivået til flere av dem, sier Malmin.

Shoreline har kontorer i Stavanger, Esbjerg i Danmark og Frankfurt i Tyskland.

Viktig for Kahoot

En av gründerne som ikke er på jakt etter penger under Slush er Kahoot-grunnlegger Johan Brand.

– Slush er den beste teknologikonferansen i verden, men jeg er jo ikke helt objektiv ettersom jeg kommer fra Norden, sier han.

Brand har deltatt på Slush fire år på rad, og mener konferansen er viktig for norske oppstartsselskaper.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>KAHOOT:</b> Johan Brand står bak er en av Norges teknologisuksesser. Kahoot fikk mye ut av Slush-konferansen da selskapet var mindre og jobbet med å bygge nettverk, samt finne investorer og nye brukere. </p>

KAHOOT: Johan Brand står bak er en av Norges teknologisuksesser. Kahoot fikk mye ut av Slush-konferansen da selskapet var mindre og jobbet med å bygge nettverk, samt finne investorer og nye brukere. 

– Slush er det perfekte stedet hvis du har en god historie å fortelle. Om du har et budskap som er lett å formidle forsterker Slush historien din med ti-gangen.

Han mener at Slush også var viktig for Kahoot da de startet opp.

– Vi har hatt veldig mange bra møter her, og det har vært viktig for det nettverket vi har i dag, sier han.

Pitche-konkurranse

Et av de yngre norske selskapene under årets slush er Diwala, et selskap som lager digitale dokumentasjons- og mikrolånsløsninger for flyktninger basert på blokkjedeteknologi.

 <p><b>PÅ SCENEN:</b> Diwala-gründer Thea Sommerseth Myhren slu ut 90 selskaper og kom til topp 10 under Slush sin pitchekonkurranse.</p>

PÅ SCENEN: Diwala-gründer Thea Sommerseth Myhren slu ut 90 selskaper og kom til topp 10 under Slush sin pitchekonkurranse.

På kort tid har selskapet som startet opp i august både fått interesse fra investorer og partnere, sier grunnlegger og direktør Thea Sommerseth Myhren.

– Vi er først og fremst på jakt etter lån eller investeringer fra institusjoner og andre myke aktører, og har hovedfokuset vårt på å stifte gode partnerskap med blant annet Flyktninghjelpen.

Diwala deltok også i den prestisjetunge pitche-konkurransen under konferansen, hvor de slo ut 90 selskaper og ble blant de ti beste selskapene under konferansen.

– Det har vært utrolig bra å presentere selskapet foran så mange mennesker, og vi har bygget mange gode og spennende relasjoner.

På millionjakt

Et selskap som ser etter frisk kapital under Slush er Gobi.

Selskapet som nylig beveget seg bort fra sosiale medier og inn i en ny verden, nemlig tv-produksjon, og trenger penger for å vokse fort nok.

– Vi ser ikke bare etter investorer med dype lommer, like viktig er det at de har den riktige erfaringen for å hjelpe oss å nå 1 million brukere, sier Gobi-direktør Kristoffer Lande.

Gobi hentet i 2016 fire millioner kroner fra profilerte investorer som Petter Northug og lakse-milliardær Gustav Magnar Witzøe, og henter i 2017 nye ti millioner kroner fra eksisterende og nye investorer.

Veien er lang til 1 million brukere fra de 100.000 de har i dag, men Lande er mer enn optimistisk.

– Basert på tallene fra de siste produksjonene, er det lov å håpe at vi kan komme tilbake til Slush som investorer en gang, smiler han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå