– Spørsmål om tid før Facebook og Google går inn i forsikring

Nystartet norsk selskap vil gjøre ting smartere og mer digitalt i forsikringsbransjen.


<p><b>BRUKER DATAKRAFT FRA IT-GIGANT:</b> Axel Sjøstedt (30) utvikler programmer for forsikringsselskaper, såkalt insurance tech, altså forsikringsteknologi.</p>

BRUKER DATAKRAFT FRA IT-GIGANT: Axel Sjøstedt (30) utvikler programmer for forsikringsselskaper, såkalt insurance tech, altså forsikringsteknologi.

– Alt i forsikring handler om å bedømme risiko. Og grunnlaget for dette er statistiske beregninger. Jo mer data du har, jo bedre kan du analysere risikoen. Og du kan få mye mer persontilpassede produkter, sier gründer av Cloud Solutions, Axel Sjøstedt til E24.

Han peker på at det er mulig å gjøre ting smartere og mer digitalt i forsikringsbransjen.

– De store teknologigigantene Google og Facebook har en stor kundebase og sitter på mye data, og det er bare et spørsmål om tid før de vil gå inn i forsikring. For dem er det en måte å vokse på, sier Sjøstedt.

I et intervju med E24 sa analytiker Odd Weidel i SpareBank 1 Markets nylig at Google og Facebook og andre selskaper som har tilgang på store data- og informasjonsmengder, eller «big data» på godt norsk, vil kunne plukke attraktive segmenter innen mange bransjer, også forsikring.

– Den store, stygge ulven er Google, sa Weidel.

– Det er en ryggmargsrefleks å se på Google og andre IT-giganter som den store stygge ulven. Samtidig tilbyr de tilgang til enorm datakraft og statistiske verktøy som gjør at små og sultne teknologibedrifter kan utnytte data på en helt annen måte enn om man er alene, sier Sjøstedt.

Unngår store investeringer

Cloud Insurance foretar mange tunge beregninger og trenger mye datakraft. Selskapet kjøper datakraft per time eller dag når de trenger det fra Amazon Web Services.

– Det har gjort at vi unngår store investeringer i en serverpark som vi kun benytter en liten del av dagen. Dette er spesielt verdifullt for et lite oppstartsselskap, sier Sjøstedt.

Amazon Web Services (AWS) er blitt verdens største leverandør av skytjenester til bedrifter. AWS tilbyr også verktøyet Amazon Machine Learning, som Cloud Solutions bruker.

– Det er et utmerket verktøy for å kjøre regresjoner og analyser på store datamengder, sier Sjøstedt.

Sjøstedt mener at «big data» og «Internet of Things» (tingene rundt oss går online) er veldig interessant for forsikringsbransjen.

Han peker på at det for eksempel vil komme sensorer i bilene som samler inn data som kan brukes for å analysere hvor ansvarlig du kjører og hvor sannsynlig det er at du krasjer. En som alltid overholder fartsgrenser vil derfor kunne få lavere forsikringspremie på bilforsikringen.

– Vi kommer ikke til å lage slike sensorer, men en hjørnestein i vår strategi er at vårt system skal snakke med andre systemer.

Forandrer seg fra dag til dag

Han mener at de som er innovative på teknologi og produkter vil være vinnere.

– Vi vil være på hugget på teknologisiden og tilby forsikringsbransjen verktøykassen de trenger, og utnytte store datamengder, sier Sjøstedt.

Samtidig mener han at det å drive innenfor IT forandrer seg fra dag til dag.

– Selskapet vårt vil se helt annerledes ut om fem år, sier Sjøstedt.

 <p><b>GRÜNDERE:</b> Axel Sjøstedt startet opp Cloud Solutions i 2012 sammen med medgründer Håvard Landrø Nilsen.</p>

GRÜNDERE: Axel Sjøstedt startet opp Cloud Solutions i 2012 sammen med medgründer Håvard Landrø Nilsen.

Sjøstedt startet opp Cloud Solutions i 2012 sammen med medgründer Håvard Landrø Nilsen. Til nå er det disse to som har utviklet Cloud Insurance, som er en programvare som leveres i skyen, altså på servere i en datahall.

Programvaren utfører beregninger av forsikringspremier og verktøy for salg, skadeoppgjør og rapportering for forsikringsselskaper.

I fjor omsatte selskapet for 2 millioner kroner. Inntekter fra drift er det som hovedsakelig har finansiert oppstarten av selskapet.

I dag eier de to 92 prosent av Cloud Solutions. Resten av selskapet eies av investorer.

I februar i år lanserte de en emisjon som en crowdfunding på fintech-konferansen TechLive i Oslo. Emisjonen var fulltegnet på en time, og de hentet inn en million kroner.

– Nå skal vi ansette en ny utvikler samt en salgsdirektør, sier Sjøstedt.

Storm av teknologiendringer

Leder for FinTech Forum i IKT-Norge, Liv Freihow, mener at forsikringsteknologi er på full fart frem.

– Mye tyder på at forsikringsbransjen er neste bransje som kommer til å bli tatt av en storm av teknologiendringer – og jeg tror ikke norske aktører er forberedt, sier Freihow til E24.

Hun peker på at insurancetech vokser sterkt i Europa, men at de nordiske landene ligger litt etter.

– Det er helt usannsynlig at dette ikke vil påvirke det norske forsikringsmarkedet, sier Freihow.

Hun mener samtidig at innovasjon skjer som regel raskere og bedre i andre organisasjoner enn i tunge finanskonsern.

– Norske banker er i ferd med å innse verdien av samarbeid med finansteknologi-aktørene. Forsikringsselskapene gjør seg selv en stor tjeneste ved å velge samme strategi – if you can't beat them, join them, sier Freihow.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå