Verdenspremiere på selvkjørende el-lastebil: – Tesla ble ikke først

Onsdag kjørte den første elektriske lastebilen uten førerhus ut på svenske veier.


<p>FØRERLØS: Robert Falck, sjef for Einride (til høyre), lanserte den selvkjørende lastebilen T-pod sammen med DB Schenkers Jochen Thewes (midten) og Mats Grundius onsdag.</p>

FØRERLØS: Robert Falck, sjef for Einride (til høyre), lanserte den selvkjørende lastebilen T-pod sammen med DB Schenkers Jochen Thewes (midten) og Mats Grundius onsdag.

Onsdag rullet den første førerløse elektriske lastebilen ut på offentlig vei i Sverige, i det som betegnes som verdenspremiere.

– Det er den første selvkjørende lastebilen på offentlig vei som ikke har noen fører om bord som sikkerhet. Det er nemlig umulig, for bilen har ikke førerhus, opplyser Pierre Olsson, pressetalsmann for Schenker AB til E24.

– Det foregår flere lignende forsøk rundt om i verden, men da med fører tilgjengelig bak rattet, legger han til.

Lastebilen som kalles T-pod, er utviklet av det svenske oppstartsselskapet Einride i samarbeid med DB Schenker. Samarbeidsavtalen inkluderer også mulighet for utvidelse internasjonalt.

 <p>T-poden er den første elektriske lastebilen uten førerhus på offentlig vei.</p>

T-poden er den første elektriske lastebilen uten førerhus på offentlig vei.

– Det ble ikke Google, Tesla eller noe stort kinesisk teknologiselskapet som ble først. Det ble Einride sammen med DB Schenker, sa Einride-sjef Robert Falck på onsdagens pressetreff, ifølge NyTeknik.

Ut på offentlig vei

I mars i år godkjente svenske myndigheter Einrides søknad om ferdsel på offentlig vei. Det var en milepæl for selskapet.

T-poden trafikkerer foreløpig en strekning på 300 meter, hvorav 100 meter er på offentlig vei, mellom DB Schenkers anlegg i Jönköping.

– Det er ikke en lang strekning, men det er et første skritt som kommer til å revolusjonere deler av vår bransje, sier Mats Grundius, avdelingssjef i DB Schenker i Sverige, i en pressemelding.

Sikkerhet

På kort sikt er T-podenes bruksområde begrenset til ukompliserte trafikkmiljøer, som for eksempel motorvei uten møtende trafikk.

– Neste skritt for oss skulle kunne være å prøve T-poden på en lengre strekning, for eksempel mellom våre terminaler i Jönköping og Borås, sier Grundius. 

– Elektrifisering og automatisering er definitivt fremtiden og vi vil være en del av den teknologiutviklingen og se hvilke muligheter og utfordringer den bringer med seg, tilføyer han.

T-poden har et omfattende sikkerhetssystem som skal forhindre at noe uforutsett skjer.

– Men jeg er ikke så naiv at jag tror at alle ulykker vil opphøre helt, sier Grundius.

T-podens kapasitet

T-poden har en lastekapasitet på 15 standardpaller, tilsvarende 15 kvadratmeter. Batteriets er på 200 kWh, som betyr at den kan kjøre 20 mil før den må lades på nytt.

Toppfarten er 85 kilometer i timen, men foreløpig begrenser tillatelsen farten til 5 kilometer i timen.

I tillegg til Schenker har Einride flere internasjonale kunder. Innen utgangen av 2020 er ambisjonen å ha 200 kjøretøy i drift, ifølge Reuters.

Selskapet håper også å utvide til USA. Til Reuters sier Einride-sjefen at selskapet nå er i partnersamtaler med store selskaper for å kunne skalere opp produksjonen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå