Bråbrems i Tine-salget - skal spare inn med nedbemanning

Konkurrentene tar innpå og salget flater ut. I 2018 må Tine spare 450 millioner kroner, og meierigiganten sier onsdag at deler av kostnadene skal spares inn ved nedbemanning. 


<p><b>SLITER:</b> Nordmenn drikker mindre søtmelk og kjøper mindre yoghurt av Tine, ifølge selskapets årsrapport. </p>

SLITER: Nordmenn drikker mindre søtmelk og kjøper mindre yoghurt av Tine, ifølge selskapets årsrapport. 

Salget til Tine faller, og hverken salgs- eller resultatutviklingen holder mål, innrømmer meieriprodusenten i årsrapporten for 2017. 

– Vi ikke fornøyd med utviklingen. Vi forsetter å gjennomføre forbedringer i alle deler av verdikjeden, sier konsernsjef Hanne Refsholt i forbindelse med fremleggelsen.

I midten av 2017 så ledelsen at markedsandeler gikk tapt, og at det ble krevende å tilpasse kostnadene løpende. Både omsetningen og resultatet ble dårligere i 2017, enn året før. 

I 2017 solgte Tine meierivarer som melk og yoghurt for 22.511 millioner, mot 22.569 millioner året før. 

Driftsresultatet landet på 1.537 millioner, en nedgang fra 1.716 millioner i 2016. 

Skuffende utvikling gjør at Tine må ta frem sparekniven.

Innen 2019 skal kostnadene reduseres med 450 millioner kroner.

Selskapet har tidligere antydet nedbemanning, og skriver i dagens pressemelding at deler av kostnadene skal spares inn ved nedbemanning innen 2019. 

«Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder. Tiltakene, hvor mange er iverksatt allerede, vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning», heter det i onsdagens pressemelding. 

Hvor mange som skal nedbemannes, og hvordan, sier ikke Tine noe om.

Q-meierienes økte salget med 16 prosent

Sterkere konkurranse i meierisektoren er én av årsakene til at Tine har sluttet å vokse.

Konkurrenten Q-meieriene økte inntektene med 219 millioner til 1,6 milliarder kroner i fjor, hvilket gir en vekt på 16 prosent.

Markedsandelen til Q-meieriene økte fra 19 prosent i 2016 til 23 prosent i 2017.

Innovasjoner som Skyr mini og Drømmelett bidro til salgsøkningen. Mens Q-meieriene vokser i yoghurt-segmentet, sliter Tine.

– Det er betydelig konkurranse innenfor yoghurtsegmentet, og her må Tine bare jobbe hardere for å komme opp med nye innovasjoner, sier Refsholt.

Det økologiske Røros-meieriet kan også vise til fet omsetningsøkning de siste årene, men tallene for 2017 er foreløpig ikke klare. 

Færre ører til melkebøndene

Oppbremsingen til Tine i fjor får konsekvenser for melkebøndene som leverer melk til nordmenn gjennom meieriselskapet. 

Styret i Tine går inn for at bøndene skal få etterbetalt 57 øre per liter melk som ble levert i fjor. I snitt venter et sluttoppgjør til melkebøndene på 97.000 kroner. 

I 2016 fikk derimot Tine-bøndene i snitt etterbetalt 112.000 kroner. Totalt fikk melkebøndene 7 øre mindre betalt per liter melk levert til Tine i fjor, sammenlignet med i 2016. 

Nielsen-tall viser 5 prosent volumfall

Salgsinntektene til Meieri Norge, som inkluderer Tine og Ostecompagniet, falt med 0,5 prosent i fjor.

Nielsen-tall viser at Tine tapte terreng i markedet i 2017, men i verdi falt ikke markedsandelen like mye.

Tines varer hadde en negativ utvikling på 1,6 prosent ut av butikk i fjor, mens det målt i volum var et fall på 4,8 prosent, ifølge Nielsen-tallene. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå