Tjener på lekeskandalen

Riktige Leker tror de kan tjene på skandalene knyttet til kinesiskproduserte leker.

"Vi mener at vi er landets morsomste leketøyforretning, og meget mer enn bare umalte treleker!" skriver Riktige Leker på sine nettsider.

Daglig leder for det norske lekeselskapet ”Riktige Leker” Lars Wardenær (bildet), ser ikke bort fra at Mattel-skandalene kan gi dem et konkurransefortrinn.

- Vi har hatt en fin vekst i alle måneder i år sammenlignet med fjoråret, og noe kan selvfølgelig skyldes de gjentatte problemene med kinesiskproduserte varer, sier han til E24.

Les også: Trekker 18 millioner leker

- Kortsiktig

"Umalte treleker" kan være som musikk i ørene til bekymrede foreldre når jule- og bursdagsgaver skal kjøpes inn, i en tid da det dukker opp stadig nye tilfeller av helseskadelig blymaling på leker.

Han er oppgitt over at bransjen har blitt kortsiktig og motepreget, og tror noen ganger det går for fort i svingene.

- Når en vare slippes lanseres leker, bøker, filmer og kopper samtidig. Da skal sukkertøyet suges maksimalt med én gang, og det blir en kortvarig glede, forteller Wardenær.

Maktforskyvning

Riktige Leker-sjefen mener det er en naturlig forklaring på at de fleste skandalene knytter seg til kinesiskproduserte varer.

- Det har helt klart skjedd en maktforskyvning i bransjen, tror han.

Tidligere var Kina avhengig av vestens velvilje, men nå er det hele snudd på hodet. Presset i den kinesiske økonomien gjør at det alltid er mange som står i kø for å benytte seg av de kinesiske produsentene, derfor er de ikke så "nøye på det" lenger.

Ta en ”kinesisk én”

- Vi har vært bortskjemt i mange år, men nå har det innenlandske markedet blitt så stort at de i større grad kan stille betingelser selv. Kina er ikke så avhengig av oss lenger, og de har blitt seg selv bevisste, sier Wardenær.

Han tror flere av skandalene skyldes at enkle grådighetsmekanismer har spilt inn, og at kineserne ikke har fått med seg hvor seriøse vesten er når det gjelder sikkerhet.

- Dermed blir det fristende for dem å "ta en spansk én". Eller skal vi si "ta en kinesisk én", spør han retorisk.

Merker Mattel-effekten

Selv hevder kineserne at "over 99 prosent av eksporten er ufarlig". Når det anslås at rundt 80 prosent av verdens leker produseres i Kina, vil det likevel være en betydelig mengde som landet ikke står inne for. Dette får globale ringvirkninger, skriver New York Times.

Også amerikanske lekeprodusenter merker Mattel-effekten.

Whittle Shortline Railroad er et lite firma i Louisiana som produserer leketog av tre. For et par uker siden kom følgende reklame opp på selskapets nettside "100 prosent sikker for barn" og "med blyfri maling", skriver New York-avisen.

Selskapets eier, Mike Whitworth, innrømmer at Mattel-skandalene har vært av det gode for selskapet.

- Faktisk har salget hoppet opp 40 prosent i juni, sier Whitworth.

God Lego-vekst

Hos Billund-baserte Lego vil man ikke spekulere i noen Mattel-effekt.

- Det er først og fremst trist at sånt som dette skjer med Mattel og leketøysbransjen, fremholder salgssjef i Lego Norge, Reidun Vang.

- Vi gjør et bra år uavhengig av det som har skjedd. Lego regner med en vekst på 15 prosent i år, sier hun, og legger til at selskapet har en positiv trend de siste to årene.

Lego har ingen direkte produksjon i Kina, og har mye av produksjonen i Øst-Europa.

- Vi produserer mye i Billund i Danmark, i tilleggt til land som Tsjekkia og Ungarn, forteller salgssjefen.

En veldig liten del av produksjonen foregår i Kina, medgir Vang, men understreker at de har streng kontroll på sine kinesiske produsenter.

Les flere nyheter på E24.

På forsiden nå